De invloed van gist?

Gestart door Zambezi Special, 14-01-2019 05:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zambezi Special

Een hele erge beginnersvraag.
Sorry...

Bierbrouwen kent duidelijk meer variabelen dan wijn maken.
Er zijn zoveel soorten mout en hop en dan is er nog de gist.

Hoeveel invloed heeft de gist op de smaak van het bier?
Is er een heel duidelijk verschil (ervan uitgaand dat de mout en hop gelijk gehouden worden), of heeft verandering van hop of mout een veel groter effect?

Die vraag komt omdat ik geen zakken mout in kan gaan voeren, maar ik kan wel wat gist in mijn koffer meenemen

En dan komt gelijk een 2e vraag:
Welke gist zouden jullie aanraden (bij voorkeur korrelgist) voor iemand die voornamelijk houdt van Belgische tripel en blond bieren? En pils?

Traploper

Ik zou ten eerste een boek over brouwen
meenemen in je koffer,  maar dat terzijde.

Ga je temperatuurgecontroleerd kunnen vergisten? Zo nee,  vergeet dan de pils. Ik denk bij Gambia aan hoge temperaturen, dan zou ik kiezen voor een saisongist als de Fermentis BE-134, Danstar Belle Saison of Mangrove Jacks French Saison. Deze werken goed op hogere temperaturen zonder ongewenste smaakjes, maar zijn vaak wel wat droger.


Zambezi Special

Dat boek staat al op mijn bestellijstje, ik moet alleen nog beslissen welk boek ik koop, en ik ben druk op dit forum aan het lezen ;)
Kleine correctie, ik woon in Zambia, niet Gambia (een letter en heel veel kilometers verschil).
Ik heb een koelkast ter beschikking met regelaar (ik maak ook worst), dus wat dat betreft kan pils ook

Bedankt voor de suggesties  :groots:

Traploper

Excuus, ben niet helemaal thuis in de regio.

Voor een pils vind ik de Fermentis W34-70 het beste. Voor een Belgische blonde is de S-33 Of de T-58 een goede optie, maar er zijn er meer.

Zambezi Special

En nu is mijn wifi er mee op gehouden, dus verder met de telefoon.
Inmiddels een kindle home bier brouw boek aangeschaft.
Een echt boek komt nog.

Ik had mijn vraag iets anders moeten stellen:
Ik weet dat het type gist van invloed is op de smaak, maar dat geldt ook voor het type hop, de duur van meekoken van de hop, en het type mout.
 
Wat heeft het grootste effect op de smaak? Of kan je dat niet zeggen?

Uiteraard is bij gebruik van een identiek blik of ander pakket de gist van doorslag gevend belang

Zedd

Pilsbrouwers gebruiken nagenoeg dezelfde receptuur, maar allemaal een andere gist. Dat beantwoordt, voor een deel denk ik, je vraag.

Gisten kunnen je bier maken of breken en alles er tussenin. Je hebt neutrale gisten (US-05) en gisten met zeer veel invloed (Wyest 3787, 3068). Een en ander hangt dus ook van de soort gist af.
Ik raad je de zoekfunctie maar vooral de TAG-functie van het forum aan: kijk eens bij alle posts over gist, een schat aan informatie.

Rickske

Het is niet zo gemakkelijk als het een is meer van invloed dan het ander. Maar een paar zakjes gist gaan makkelijker in een koffer dan mout en zelfs hop neemt best ruimte in.

Je kan makkelijker tien dezelfde bieren maken, maar als je een ingredient wisseld, is het een ander bier. Een andere gist heeft grote invloed, evenals de vergistingstemperatuur. Maar een andere hop gebruiken is ook van grote invloed, evenals de meekooktijd van de hop. En mout uitwisselen voor een ander  type mou kan ook grote gevolgen hebben. Wissel maar een een pilsmout met een tarwe, of carafaIII haha!

Ik kan niet zeggen wat een groter invloed heeft. Gelukkig maar! Dat maakt strax je iegen bier uniek en de variaties oneindig!

Succes met brouwen!

dennisbier

De invloed van gist is er zeker.
Zeker als het bier verder neutraler van smaak.
De starthoeveelheid is ook belangrijk.
Of het nu korrelgist is of Wyeast zakjes.
Maak gewoon een starter, zodat je meer dan genoeg hebt.
Mijn slechtste bieren waren met 1 zakje korrelgist op 20 liter.
Met een mooie 500 ml starter is dat al meteen verholpen.
Genoeg vitale gist is cruciaal voor een lekker bier.
En de temperatuur kun je zelf al instellen lees ik. TOP!

Ik denk dat in Zambia, de lichtere bieren het in de warmte wel beter doen.
Voordeel: Je hebt veel minder mout nodig voor de liters.
En met koudhoppen kun je een lekkere hopsmaak aan het bier geven.

Wat kun je in Zambia allemaal krijgen om te brouwen?
Mout was een probleem?
Zijn er nog andere gemoute granen te krijgen of moet je dat zelf gaan doen?

Zambezi Special

Dank allemaal.
Het wordt steeds duidelijker.

Ik ben nog steeds aan het rondkijken naar grondstoffen. Ik heb de tijd.
Zambia heeft sinds 2017/18 een eigen malting plant. Eigendom van de grootste brouwerij hier (met de originele naam Zambia Breweries).
Daarvoor werd alles ingevoerd.
Ik ben nu aan het kijken of ik andere home brewers kan vinden om te vragen waar zij hun grondstoffen krijgen, en of ik iemand ken bij ZB die mij een paar kg malted barley kan verkopen.

Anders wordt her Zuid Afrika. Voorlopig heb ik deze gevonden:http://brewcraft.co.za/beer-brewing-products-blr0gq.html
Iets duurder dan in NL, maar niet zoveel. Maar... Transport kosten.
Ook dat moet ik navragen, want als het per kg gaat, dan zou een moutextract zomaar ineens goedkoper uit kunnen vallen.

Zelf mouten is op dit moment niet aan de orde.
Ik sluit het niet uit, maar lijkt me wel heel veel werk. Barley groeit in Zambia, dus vandaar dat ik het niet uitsluit
Eerst maar eens 1 of 2 bierpakketten, dan iets met moutextract, dan pas komt mout aan de orde.

Ik heb nog een hoop te leren....
 

hansHalberstadt

Gist heeft heel veel invloed, maar vooral ook de temperatuur waarop de vergisting plaats vindt. Je praat dan over de stoffen die de gist produceert al bijproducten, bv hogere alcoholen, esters en stoffen die kruidnagelachtige smaken gevent etc. bij hogere temperatuur krijg je mer van dat soort stoffen.
Maar ook mouten hebben veel invloed (caramel, chocolade smaak etc) en hop. smaakhop kan zorgen voor citrus, kruidig etc en moment van toevoegen bepaalt daar heel veel, bv laatste 10 minuten of einde koken toevoegen of dryhop . en dan heb je nog de bitterheid die je kunt sturen met de hoeveelheid bitterhop.
Het is dus niet 1 ding wat van belang is.     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.