Hobbybrouwen > Grondstoffen

De invloed van gist?

(1/2) > >>

Zambezi Special:
Een hele erge beginnersvraag.
Sorry...

Bierbrouwen kent duidelijk meer variabelen dan wijn maken.
Er zijn zoveel soorten mout en hop en dan is er nog de gist.

Hoeveel invloed heeft de gist op de smaak van het bier?
Is er een heel duidelijk verschil (ervan uitgaand dat de mout en hop gelijk gehouden worden), of heeft verandering van hop of mout een veel groter effect?

Die vraag komt omdat ik geen zakken mout in kan gaan voeren, maar ik kan wel wat gist in mijn koffer meenemen

En dan komt gelijk een 2e vraag:
Welke gist zouden jullie aanraden (bij voorkeur korrelgist) voor iemand die voornamelijk houdt van Belgische tripel en blond bieren? En pils?

Traploper:
Ik zou ten eerste een boek over brouwen
meenemen in je koffer,  maar dat terzijde.

Ga je temperatuurgecontroleerd kunnen vergisten? Zo nee,  vergeet dan de pils. Ik denk bij Gambia aan hoge temperaturen, dan zou ik kiezen voor een saisongist als de Fermentis BE-134, Danstar Belle Saison of Mangrove Jacks French Saison. Deze werken goed op hogere temperaturen zonder ongewenste smaakjes, maar zijn vaak wel wat droger.

Zambezi Special:
Dat boek staat al op mijn bestellijstje, ik moet alleen nog beslissen welk boek ik koop, en ik ben druk op dit forum aan het lezen ;)
Kleine correctie, ik woon in Zambia, niet Gambia (een letter en heel veel kilometers verschil).
Ik heb een koelkast ter beschikking met regelaar (ik maak ook worst), dus wat dat betreft kan pils ook

Bedankt voor de suggesties  :groots:

Traploper:
Excuus, ben niet helemaal thuis in de regio.

Voor een pils vind ik de Fermentis W34-70 het beste. Voor een Belgische blonde is de S-33 Of de T-58 een goede optie, maar er zijn er meer.

Zambezi Special:
En nu is mijn wifi er mee op gehouden, dus verder met de telefoon.
Inmiddels een kindle home bier brouw boek aangeschaft.
Een echt boek komt nog.

Ik had mijn vraag iets anders moeten stellen:
Ik weet dat het type gist van invloed is op de smaak, maar dat geldt ook voor het type hop, de duur van meekoken van de hop, en het type mout.

Wat heeft het grootste effect op de smaak? Of kan je dat niet zeggen?

Uiteraard is bij gebruik van een identiek blik of ander pakket de gist van doorslag gevend belang

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie