Lupulus blonde gist

Gestart door GeBaxke, 02-04-2017 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Voor een kloonpoging, om de Lupulus blonde tripel te brouwen, ben ik uit 1 fles (75 cl) de gist aan het opkweken.
Dit is de tweede week en het begint goed te gisten en een mooie "koffie verkeerd" kleur te krijgen.

Ik heb echter een vraag, weet iemand of de geest, sorry, gist in de fles ook de gist is die ze daar gebruiken voor de hoofdgisting of ben ik een bottelgist op aan het kweken?


Serge VL

Doe een testje met wat moutextract, laat het vergisten en heb je een SVG van meer dan 75% dan is het zeker geen bottelgist.

GeBaxke

Citaat van: Serge VL op 02-04-2017  12:59 uDoe een testje met wat moutextract, laat het vergisten en heb je een SVG van meer dan 75% dan is het zeker geen bottelgist.
:duimop:

RobW

Ben wel benieuwd naar je recept en het uiteindelijke resultaat. Al komt het maar in de buurt dan heb je al een lekker biertje denk ik.

goom

Citaat van: GeBaxke op 02-04-2017  11:14 uVoor een kloonpoging, om de Lupulus blonde tripel te brouwen, ben ik uit 1 fles (75 cl) de gist aan het opkweken.
Dit is de tweede week en het begint goed te gisten en een mooie "koffie verkeerd" kleur te krijgen.

Ik heb echter een vraag, weet iemand of de geest, sorry, gist in de fles ook de gist is die ze daar gebruiken voor de hoofdgisting of ben ik een bottelgist op aan het kweken?


Ze gebruiken geen bottelgist, de originele gist wordt er voor gebruikt.

GeBaxke

Citaat van: RobW op 02-04-2017  22:22 uBen wel benieuwd naar je recept en het uiteindelijke resultaat. Al komt het maar in de buurt dan heb je al een lekker biertje denk ik.


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Wolf I
Kenmerk                   : lupulus kloon
Brouwdatum                : 29-4-2017
Biertype                  : Tripel
Aantal liters             : 50
Gewenst begin SG          : 1077 (8,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 80.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 68,63 liter
Maischdikte               : 3,52 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 18,62 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 15 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 38 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               85,5 %         13,000 kg      3 EBC                                                                       
Munchener mout (BM)          6,6 %          1,000 kg       16 EBC                                                                         
Crystal malt                 1,3 %          0,200 kg       130 EBC                                                                   
Kristalsuuiker               6,6 %          1,000 kg       0 EBC                                                                     

Massa hop--------------------------------------------------------------
East Kent Golding  6,0 %     70 gr          80 Min.        21 EBU                                                                           
Styrian Goldings   6,0 %     60 gr          80 Min.        18 EBU                                                                           

Opmerkingen     : -






Kruiden----------------------------------------------------------------
Tijm                                        2 gr           5 Min.                                                 

Opmerkingen     : -






Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 :
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 2000 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 20°C
Gistvoeding               : Wyeast
Hoeveelheid               : 5 gram

Opmerkingen     : 5 gram Wyeast
supermos

lupus gist opgekweekt.







Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 63°C      70 Min.      3,5 l/kg
Stap 2: 78°C      5 Min.      3,5 l/kg

Opmerkingen     : pH op 5,2 brengen








Serge VL

Citaat van: GeBaxke op 02-04-2017  11:14 uIk heb echter een vraag, weet iemand of de geest, sorry, gist in de fles ook de gist is die ze daar gebruiken voor de hoofdgisting of ben ik een bottelgist op aan het kweken?
Neem een litertje moutextract en laat dit vergisten met een deel van je starter (net als een labgisting), kom je uit op een zeer lage SVG dan is het bottelgist !! je weet het resultaat op een paar dagen  :degroeten:

mvdhiele

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat van dit bier. Ik wil vrijdag of zaterdag ook een poging gaan wagen deze te brouwen.
Waar ik met name benieuwd naar ben zijn de hopsoorten die in dit recept gebruikt worden (dit zijn volgens mij Engelse hopsoorten?).

Ook vind ik de Lupulus blond behoorlijk hoppig, zou men gebruik maken van dryhopping in de brouwerij?
Zou ik dit eventueel ook kunnen doen met één van deze hopsoorten (East Kent Goldings en Styrian Goldings).

Wat mij ook wel opvalt in het recept is dat er geen late hop toevoegingen zijn.

Ik hoop dat de maker van dit recept wil reageren!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.