Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Beginner

(1/3) > >>

pb:
Beste brouwers,

Heb mij net aangemeld en een berichtje bij voorstellen geplaatst.
Lees al een tijdje mee en heb ook net het boek zelf bier brouwen uit.
Heb mijn eerste brouwsetje nu lopen een 4 liter setje van de Blokker.

Het brouwen ging best goed met de gebruikelijke beginnersproblemen als filteren en knoeien ect.
Nu loop ik tegen de eerste vragen aan morgen zit het spul 2 weken in het vat.

Had vandaag eigenlijk willen gaan bottelen maar waterslot boert nog af en toe.
3 dagen sg meten is denk ik geen optie aangezien dan bijna alles op is...
Vind het lastig in te schatten en wil geen bierbommen.

Kunnen jullie mij adviseren? Eventueel ook over de suikergift in de fles (hoeveelheid?)

Bedankt alvast!

gr Pieter

TeVeHa:
Hoi, vier liter is weinig om de evolutie van je bier te volgen maar dat weet je zelf ook wel.
Twee weken in het vat is écht niet lang hoor, op kamertemp. wegzetten en nog een weekje afwachten, als je niet graag meet kan je na drie - vier weken het wel riskeren om te bottelen en aangezien je niet zeker bent dat het dan uitgegist is met ong.4 ŕ 5 gr/l suiker. mvg

CeesM:
Het boeren van je waterslot kan ook komen door wisselende temperaturen. Als je bier helder is (gist uitgezakt), meestal na 2 1/2 - 3 weken, dan kan je wel bottelen met suiker ca. 7gr/liter.

pb:
Bedankt voor de reeds gegeven antwoorden.

Als ik de handleiding lees zegt men:
-na 14 bottelen

-3 gr suiker per flesje

Dat is dan wel een groot verschil

Daarna 10 dagen op kamertemp en daarna 4 weken rijpen op koudere temp.

Nog meer meningen misschien? Het gaat om het 4 liter kitje van Arsegan

Bedankt!

ps als dit brouwsel ergens naar smaakt wil ik een beetje gaan stoeien met BIAB (ook nog een hoop vragen over :))

Eric v B:
Als je een refractometer aanschaft heb je aan een paar druppeltjes genoeg om je SG te meten.
Let wel op dat je bij het gebruik van een refractometer tijdens en na de vergisting, e.e.a. om moet rekenen in brouw software zoals BrouwHulp/-Visie of een andere tool.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie