Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuw Cornelius (Corny) vat heeft erge rubber geur, ook in het vat  (gelezen 776 keer)

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Ik heb een aantal nieuwe Corny kegs (9 Liter).

Ze stinken heel erg naar rubber, ook in het vat. Je proeft het ook aan het bier.
Ik heb het idee dat de geur van de deksel rubbers af komt.

Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe krijg ik die rubber geur uit de kegs? En zou het helpen om nieuwe rubbers te kopen, of kan ik die rubbers ook nog ergens mee behandelen dat ze de geur kwijt raken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vr het net
Re: Nieuw Cornelius (Corny) vat heeft erge rubber geur, ook in het vat
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2019 20:01 u »
Niet gelijk gebruiken. Tijdje open in het water laten staan. Desnoods vriendelijk schoonmaakmiddel erin. Laten luchten. Heb ze daarna gewoon gebruikt. Proef je niets van. Altijd goed spoelen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2019 21:26 u »
Het metaal van de keg geeft (mits goed gereinigd) geen geur of smaak af.
Ik zou de rubbers vervangen en de keg reinigen met een alkalisch reinigingsmiddel.

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2019 20:58 u »
Dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag. Ondertussen is er ook een setje nieuwe rubbers (siliconen) onderweg.

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vr het net
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2019 21:32 u »
Ik kreeg vorige week twee nieuwe binnen met "Chinarubber". Ruikt wat fenolisch. Heb die twee dagen in het water gezet, daarna omgekeerd in hete soda, toen weer afgespoeld met schoon water en tenslotte dagje buiten in de wind. Geur is nagenoeg weg. Degene die vorig jaar binnenkwamen zijn aldus behandeld al volop in gebruik. Nooit iets aan de smaak gemerkt.

Tags: