Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mais of rijst hoeveelheden  (gelezen 1240 keer)

Offline Grumpy

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mais of rijst hoeveelheden
« Gepost op: 13-01-2019 11:08 u »
Hallo, door de extreem gestegen bierprijzen moet ik weer aan mijn oude hobby gaan beginnen. Doordat ik in Gambia zit is het versturen van blikken elke maand niet echt een optie. Ben dus aan het kijken naar lokale ingredienten zoals mais en/of rijst. Nou ben ik niet echt een ervaren brouwer maar ben ook niet bang voor een leuk experiment. Heeft iemand enig idee hoeveel mais ik nodig heb voor ongeveer 60 liter bier, en hoeveel gist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mais of rijst hoeveelheden
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2019 17:12 u »
Mais en rijst zijn ongemoute granen. Je hebt altijd enzymen nodig bij het brouwen van bier. Die zijn aanwezig in gemoute granen. Maar je kunt ook enzymen toevoegen. Dat laatste is niet erg ambachtelijk.

Is er in Gambia gerstemout beschikbaar?

Hier op het forum zijn diverse recepten te vinden met mais en rijst. Als je veel ongemoute granen gebruikt moet je mouten gebruiken met veel enzymen (lees licht gekleurde mouten).

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2019 17:18 u »
Mais en rijst zijn ongemoute granen. Je hebt altijd enzymen nodig bij het brouwen van bier. Die zijn aanwezig in gemoute granen. Maar je kunt ook enzymen toevoegen. Dat laatste is niet erg ambachtelijk.

Of sorghum-mout?

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2019 17:21 u »

Offline Grumpy

• *
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2019 17:40 u »

Hier op het forum zijn diverse recepten te vinden met mais en rijst. Als je veel ongemoute granen gebruikt moet je mouten gebruiken met veel enzymen (lees licht gekleurde mouten).

Zal het met lokale middelen moeten doen. Gambia heeft  van zichzelf niks, dus alles moet ge´mporteerd worden. Er wordt wel brood gebakken, dus met wat mazzel moet ik wel aan gerst kunnen komen.

Offline remolen

• Senior lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2019 18:47 u »
Zal het met lokale middelen moeten doen. Gambia heeft  van zichzelf niks, dus alles moet ge´mporteerd worden. Er wordt wel brood gebakken, dus met wat mazzel moet ik wel aan gerst kunnen komen.

Gerst zou dan dan nog moeten mouten. Lijkt me best ingewikkeld om dat zelf te doen.     

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2019 19:53 u »

Brood wordt meestal gebakken met tarwe... Maar daar kun je ook bier mee brouwen.

Overigens zal je rijsthulzen nodig hebben als je met rijst, mais en tarwe wilt brouwen. Het lukt je anders niet om het beslag te filteren...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2019 23:01 u »
Anders vraag je toch een zak gerstemout bij de Banjul Breweries.
https://www.facebook.com/pg/BanjulBreweriesLtd/events/?ref=page_internal

Offline Grumpy

• *
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2019 11:22 u »
Anders vraag je toch een zak gerstemout bij de Banjul Breweries.
https://www.facebook.com/pg/BanjulBreweriesLtd/events/?ref=page_internal

Heb ik inderdaad al aan zitten denken. :biersmile:

Tags: