Groeten uit Gambia

Gestart door Grumpy, 13-01-2019 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy

Hallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.

Erny

Citaat van: Grumpy op 13-01-2019  11:03 uHallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.
Beste Wim,
Mooi man een bericht van zo ver weg. Als vervanger voor hop zou je eens kunnen kijken of er gagel voorhanden is bij jullie. Gagel werd vroeger, heel lang geleden, als voorloper van hop gebruikt.
Zelf heb ik nu twee twijgen staan en hoop vd zomer of herfst er iets mee te kunnen.

Erny

Grumpy

Citaat van: Erny op 13-01-2019  17:28 uBeste Wim,
Mooi man een bericht van zo ver weg. Als vervanger voor hop zou je eens kunnen kijken of er gagel voorhanden is bij jullie. Gagel werd vroeger, heel lang geleden, als voorloper van hop gebruikt.
Zelf heb ik nu twee twijgen staan en hoop vd zomer of herfst er iets mee te kunnen.

Erny

Gagel. Ga ik opzoeken, bedankt.

breda82

Zelf hopkweken in dat klimaat niet mogelijk?

DieterB

Citaat van: breda82 op 13-01-2019  18:05 uZelf hopkweken in dat klimaat niet mogelijk?

Nee.
Gambia ligt te zuidelijk. Hop groeit alleen ten noorden van de 32e breedtegraad. En voor het zuidelijk halfrond geldt het omgekeerde.

CeesM

Citaat van: DieterB op 13-01-2019  19:34 uNee.
Gambia ligt te zuidelijk. Hop groeit alleen ten noorden van de 32e breedtegraad. En voor het zuidelijk halfrond geldt het omgekeerde.
Er is nog kans. ;)
CiteerHop (Humulus lupulus) is een plant uit de hennepfamilie (Cannabaceae), die in Nederland en Belgiƫ in het wild voorkomt, en hier vroeger ook veel geteeld werd. De hopbellen (vruchtkegels) worden als conserveer- en smaakmiddel gebruikt bij de bereiding van bier. Hop is een vaste plant die overwintert als wortelstok. De soort komt van nature voor in het grootste deel van de gematigde- en koude zone van het noordelijk halfrond, ten noorden van de 32e breedtegraad. Door de teelt ten behoeve van de bierproductie heeft de hop zijn areaal uitgebreid naar Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australiƫ en Tasmaniƫ.

Zambezi Special

Leuk!
Een andere Afrikaan ;)
Ik denk dat we nog wel eens tegen dezelfde problemen aan gaan lopen.
Gelukkig valt het hier (Zambia) wel mee met de prijs van bier!

Grumpy

Citaat van: Zambezi Special op 14-01-2019  05:24 uLeuk!
Een andere Afrikaan ;)
Ik denk dat we nog wel eens tegen dezelfde problemen aan gaan lopen.
Gelukkig valt het hier (Zambia) wel mee met de prijs van bier!

Ze zijn hier vakkundig bezig om met de prijsverhogingen de touristenindustrie en de economie om zeep te helpen. Ze hebben geen benul van wat ze aan het doen zijn.

Zambezi Special

Helaas klinkt dat erg bekend...

Benlaro

Citaat van: Grumpy op 13-01-2019  11:03 uHallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.

Ben je dan toevallig dezelfde Grumpy van het Landroverforum?

Daar was ook altijd iemand die zich zo noemde en in Gambia woonde.

Wilco Flier

Citaat van: Grumpy op 13-01-2019  11:03 uHallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.

Iemand uit Gambia! Interessant!  :)

Kun je wat meer vertellen waarom je in Gambia beland bent en Nederland niet meer vind wat het was? Pure interesse, ik heb zelf een paar jaar in west-Afrika (Guinee, Benin en Kameroen) gewerkt, vandaar!

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 14-01-2019  15:25 uHelaas klinkt dat erg bekend....

Graag geen politiek op dit forum. Dat leidt tot onnodige discussies en verdeeldheid.
Ongeacht welke politieke voorkeur je hebt het is bier dat ons verbindt. Niet voor niets rust er een taboe op dit onderwerp.

Zambezi Special


Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 17-01-2019  05:42 uSorry

Geen probleem.

Ik snap dat je niet alle regels van dit forum kent als je nog niet zo lang lid bent.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.