Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Groeten uit Gambia  (gelezen 1540 keer)

Offline Grumpy

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Groeten uit Gambia
« Gepost op: 13-01-2019 11:03 u »
Hallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erny

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
Re: Groeten uit Gambia
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2019 17:28 u »
Hallo allemaal,
Ik ben Wim Marcelissen, geboren in 1959 in het prachtige Oisterwijk, Noord Brabant. Helaas vind ik Nederland al heel lang niet leuk meer, is mijn dorp mijn dorp niet meer. Er veranderd teveel wat ik niet leuk vind. Ik woon dus al weer geruime tijd in Gambia, West Africa. Bevalt me prima.
Wat me minder bevalt is de recente enorme stijging van bier prijzen. Voor de prijs van 1 flesje bier thuis, heb je in Nederland minstens 3 flesjes. Vandaar dat ik serieus overweeg om maar weer zelf te gaan brouwen. En aangezien ik enkel met moutextracten heb gewerkt kan ik me dan ook geen ervaren brouwer noemen. Ga me nu dus orienteren op de hier verkrijgbare ingredienten waarbij ik kijk naar vervangers voor mout en hop. Het zal dus meer in de richting gaan van mais, rijst en mint.
Beste Wim,
Mooi man een bericht van zo ver weg. Als vervanger voor hop zou je eens kunnen kijken of er gagel voorhanden is bij jullie. Gagel werd vroeger, heel lang geleden, als voorloper van hop gebruikt.
Zelf heb ik nu twee twijgen staan en hoop vd zomer of herfst er iets mee te kunnen.

Erny

Offline Grumpy

• *
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2019 17:41 u »
Beste Wim,
Mooi man een bericht van zo ver weg. Als vervanger voor hop zou je eens kunnen kijken of er gagel voorhanden is bij jullie. Gagel werd vroeger, heel lang geleden, als voorloper van hop gebruikt.
Zelf heb ik nu twee twijgen staan en hoop vd zomer of herfst er iets mee te kunnen.

Erny

Gagel. Ga ik opzoeken, bedankt.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2019 18:05 u »
Zelf hopkweken in dat klimaat niet mogelijk?

Offline DieterB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2019 19:34 u »
Zelf hopkweken in dat klimaat niet mogelijk?

Nee.
Gambia ligt te zuidelijk. Hop groeit alleen ten noorden van de 32e breedtegraad. En voor het zuidelijk halfrond geldt het omgekeerde.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2019 22:53 u »
Nee.
Gambia ligt te zuidelijk. Hop groeit alleen ten noorden van de 32e breedtegraad. En voor het zuidelijk halfrond geldt het omgekeerde.
Er is nog kans. ;)
Citaat
Hop (Humulus lupulus) is een plant uit de hennepfamilie (Cannabaceae), die in Nederland en BelgiŽ in het wild voorkomt, en hier vroeger ook veel geteeld werd. De hopbellen (vruchtkegels) worden als conserveer- en smaakmiddel gebruikt bij de bereiding van bier. Hop is een vaste plant die overwintert als wortelstok. De soort komt van nature voor in het grootste deel van de gematigde- en koude zone van het noordelijk halfrond, ten noorden van de 32e breedtegraad. Door de teelt ten behoeve van de bierproductie heeft de hop zijn areaal uitgebreid naar Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, AustraliŽ en TasmaniŽ.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
  • Land: zm
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2019 05:24 u »
Leuk!
Een andere Afrikaan ;)
Ik denk dat we nog wel eens tegen dezelfde problemen aan gaan lopen.
Gelukkig valt het hier (Zambia) wel mee met de prijs van bier!

Offline Grumpy

• *
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2019 11:20 u »
Leuk!
Een andere Afrikaan ;)
Ik denk dat we nog wel eens tegen dezelfde problemen aan gaan lopen.
Gelukkig valt het hier (Zambia) wel mee met de prijs van bier!

Ze zijn hier vakkundig bezig om met de prijsverhogingen de touristenindustrie en de economie om zeep te helpen. Ze hebben geen benul van wat ze aan het doen zijn.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2019 15:25 u »
Helaas klinkt dat erg bekend...

Offline Benlaro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2019 10:26 u »
Hallo allemaal,

Ben je dan toevallig dezelfde Grumpy van het Landroverforum?

Daar was ook altijd iemand die zich zo noemde en in Gambia woonde.

Offline Wilco Flier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beginnende brouwer ;-)
    • www.wilcoflier.com
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2019 12:48 u »
Hallo allemaal,

Iemand uit Gambia! Interessant!  :)

Kun je wat meer vertellen waarom je in Gambia beland bent en Nederland niet meer vind wat het was? Pure interesse, ik heb zelf een paar jaar in west-Afrika (Guinee, Benin en Kameroen) gewerkt, vandaar!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 16-01-2019 22:38 u »
Helaas klinkt dat erg bekend....

Graag geen politiek op dit forum. Dat leidt tot onnodige discussies en verdeeldheid.
Ongeacht welke politieke voorkeur je hebt het is bier dat ons verbindt. Niet voor niets rust er een taboe op dit onderwerp.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2019 05:42 u »
Sorry

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 17-01-2019 16:37 u »
Sorry

Geen probleem.

Ik snap dat je niet alle regels van dit forum kent als je nog niet zo lang lid bent.

Tags: