Bottelen vanuit fust na verzadigen vanuit CO2 cilinder

Gestart door Dirtbag, 12-01-2019 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Ik heb nu net een RIS (het Dementor recept) in anderhalve fust gedaan om met de CO2 cilinder te verzadigen.
Ik heb zo'n aliexpress vulpistool, geen tegendruk vuller maar een CO2 spoeler en vulpistool.

Bijzaak, de halve fust is met hoeveelheid eikenhout in een XL theeei die drie weken op wodka heeft staan trekken. Dit thee ei is er voor om te zorgen dat het hout niet in de tapstang wordt getrokken.

Nu heb ik het staan en vraag ik mij af op welke druk ik de fusten moet wegzetten. De grote fust wil ik denk ik twee a drie weken wegzetten en dan gaan bottelen, de kleine fust denk ik een maandje of twee.

De gistkast zal binnenkort weer nodig zijn voor het volgende brouwsel dus die kan ik niet gebruiken. Mijn zolder zal zo rond de 18 ºC zijn.

Als ik de grafiek er op nasla zou ik dan het bier weg moeten zetten bij 0.8 tot 1.6 bar, nu ben ik geneigd om een hogere druk er op te zetten in de veronderstelling dat ik nog wel wat verlies tijdens het bottelen. Dus 1.5 bar voor 2.11 volume CO2.

Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken en heeft iemands anders hier ervaring mee?

bdv

db


Martijn0172

Zal nu wel gebotteld zijn, ben je er zelf uit gekomen en hoe is het gegaan? Ik wil binnenkort zo iets gelijks gaan doen

Dirtbag

Nope, staat nog steeds, de fust zonder het eikenhout staat nu koel aan de CO2, de halve fust met eikenhout staat nog niet koel. Ik heb dus nog geen antwoord voor je :)

db

haicoterbeek

Citaat van: Dirtbag op 12-01-2019  15:31 uNu heb ik het staan en vraag ik mij af op welke druk ik de fusten moet wegzetten.


Dat ligt aan de temperatuur en de verzadiging die je wilt bereiken.
Kijk in de grafiek in de linkerkolom naar de temperatuur. Trek van daar uit een lijn naar rechts naar het gewenste volume CO2. Nu recht naar boven en dan lees je op de eerste rij de gewenste druk af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.