Een lager koudhoppen?

Gestart door HansvV, 12-01-2019 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansvV

Ik heb wat zitten zoeken in de (zeer vele) posts over koudhoppen, maar dat gaat meestal over ale. Wordt het bij een lager ook gedaan? Ik heb nu een Dortmund-type (start SG 1.073) in de vergisting en vraag me af of ik er wat extra hop-aroma in zou willen hebben. Welke hop past dan het beste? Heb al gelezen dat je het bij voorkeur met pellets doet, OK, en dat koudhoppen bij Ale zo rond/vanaf 15 ºC wordt gedaan (de 10 tips). Die lager staat op 11 ºC, dus dat is wat laag. Langer laten staan geeft kans op "grassmaakjes" meldt Jacques ergens. Dus: wel of niet doen?

Koen S

Gewoon doen! Best inderdaad pellets, een weekje op 11° en daarna coldcrashen. Welke andere hoppen gebruik je?

HansvV

In deze zijn bij de kook Hallertau Mittelbrüh en wat Saaz meegegaan. Wat is een mooie aromahop voor het koude deel?

Knobby

Citaat van: HansvV op 12-01-2019  12:43 uIn deze zijn bij de kook Hallertau Mittelbrüh en wat Saaz meegegaan. Wat is een mooie aromahop voor het koude deel?
Saaz!

HansvV

Citaat van: Knobby op 12-01-2019  13:38 uSaaz!

Saaz? Niet goed?

Knobby

Juist wel, lekker met Saaz dryhoppen

HansvV

Mooi, dan doe ik die. Heb ik van de zomer een kilo van gekocht, dus niet al te lang in de vriezer laten liggen.

marc0871

Net nog een Dry Hopped Lager bij de Jumbo gezien.
Zo vreemd is het dus niet.
Merk heb ik verder niet op gelet.

Dirtbag

Ook lekker een urtype pilsner met een daarin Saaz bloemen dryhop. Yummie.

db

HansvV

Nou, dat geeft de burger moed. Je eigen Jumbokoudhoplager maken doet je toch wel iets.

Koen S

Citaat van: Knobby op 12-01-2019  13:38 uSaaz!
Absoluut Saaz en genoeg: doe maar eens gek, 10 gram/liter. 👍

lier

Vooral doen koudhoppen van een lager, het maakt lekkere biertjes

lier

Met Cascade koudhoppen heb ik ook goede ervaring mee met een lager, 10gr per liter vind ik persoonlijk wel erg veel +- 3gr zou mijn keuze zijn

HansvV

Bellen of pellets? Ik heb zoals gezegd afgelopen zomer zelf een kilo bellen geplukt: heel vers dus. Gelijk gevriesdroogd (vriesgedroogd?? drooggevroren??). Geen overmatig risico op oxidatie, zoals ik nu weer in één van de posts zag langskomen?

Jacques

Citaat van: HansvV op 12-01-2019  12:02 uIk heb wat zitten zoeken in de (zeer vele) posts over koudhoppen, maar dat gaat meestal over ale. Wordt het bij een lager ook gedaan? Ik heb nu een Dortmund-type (start SG 1.073) in de vergisting en vraag me af of ik er wat extra hop-aroma in zou willen hebben. Welke hop past dan het beste? Heb al gelezen dat je het bij voorkeur met pellets doet, OK, en dat koudhoppen bij Ale zo rond/vanaf 15 ºC wordt gedaan (de 10 tips). Die lager staat op 11 ºC, dus dat is wat laag. Langer laten staan geeft kans op "grassmaakjes" meldt Jacques ergens. Dus: wel of niet doen?

Een hele mooi IPL (indian pale lager) is Gulpener Ur-Hop. Het is heel goed mogelijk om bij een ondergistend bier koudhop te gebruiken.

Bij een recente test heb ik na 10 weken koudhoppen geen grasachtige smaak waargenomen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je geen grasachtige smaakjes kunt krijgen door lang te koudhoppen. Wel zegt het dat het soms meevalt. De gebruikte hop en ook de aanwezigheid van veel andere smaken in je bieren spelen een rol. In een zwaar bier zoals een dort kan het zijn dat je er minder snel last van krijgt.

Zie ook https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-grassy/
https://byo.com/article/avoiding-off-flavors/


lier

Ik drooghop het liefste met pellets maar als ik bloemen heb doe ik het daarmee het kan beide.

Jacques

Citaat van: lier op 13-01-2019  22:35 uIk drooghop het liefste met pellets maar als ik bloemen heb doe ik het daarmee het kan beide.

Het kan inderdaad beide. Professionele brouwers geven de voorkeur aan pellets omdat je dan minder zuurstof in je bier krijgt en de koudhop sneller het aroma afgeeft.

HansvV

Bedankt voor alle reacties. Morgen gaat de Saaz erin. Zal een wat gemiddelde dosering aanhouden. Ik heb alleen bellen. Zal die eerst in een bak onder wat CO2 zetten, en dan toedienen. Zuurstof vermijden waar mogelijk (is de boodschap alom).

lier

Dat bedoel ik gewoon doen experimenteer en lekker bier brouwen. :biersmile:

HansvV

Citaat van: lier op 13-01-2019  22:53 uDat bedoel ik gewoon doen experimenteer en lekker bier brouwen :biersmile:

Het probleem begint een beetje te worden dat ik het ook grotendeels zelf allemaal moet opdrinken, en dat ik dat nog leuk vind ook! Hebben jullie vast geen last van. Maar het riempje moet nu al...

lier

Af en toe een feestje organiseren dan is je bier zo op.

HansvV

Maar dat moet je dan natuurlijk niet met andere brouwers gaan doen, want dan moeten we aan elkaars bier, en dat schiet nog niet op. Maar ik ben nu wel ineens heel populair in onze vereniging, dus gaat lukken.

lier

Dan doe je het goed. Bij ons gilde neemt iedereen ook gelukkig veel mee en zitten we nooit zonder. Echter toen ik laatst met 2 medebrouwers in mijn schuur gebouwen heb is de voorraad redelijk geslonken.

HansvV

Ik kom wel eens langs met een hoplager.

Guppie

Hophouse 13 is één van mijn favoriete lagers, Of deze een dryhop of een flame out krijgt weet ik niet, maar het is een heerlijk hoppige lager van 4.1%

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.