Eerste probeersel blijft vergisten

Gestart door Wouter1977, 05-12-2020 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1977

Door Corona er eens aan toegekomen om een eerste brouwsel te produceren op basis van de Brewfermreeks van Brouwland.
Alles zeer vlot verlopen. SG begin op 1084 en gewenste eind SG zou 1012 moeten geweest zijn.
De eerste 3 dagen een zeer snelle vergisting gehad en dan eigenlijk heel traag blijven door gisten.

Een eerste deel (10l ) heb ik op fastferment overgeveld bij SG 1008 en die is eigenlijk mooi rustig...
Een tweede deel (5l ) zit nog steeds in het vergistingsvat en is na het weghalen van het eerste deel terug beginnen gisten, het is te zeggen, er zit nog leven in het waterslot (heeft op 24uur nog 3l CO² geproduceerd) en het PLAATO-waterslot geeft dit ook zo aan...

SG blijft wel hangen op 1007...

Bottelen of nog wachten? Zou niet graag 33cl-raketjes door de garage zien schieten...

Heyudude

Kun je misschien iets meer details melden zoals gist en de hoeveelheden en de temperatuur waarop het geheel staat?

Wouter1977

Het betreft nu nog een volume van 5 l op een temperatuur van 22°C.
Het gist is een combo van New world lager en Belgian monks ale...
(Strong blond en Belgian Triple)...

Hetzelfde vat van 10 liter doet geeft geen activiteit meer...

Heyudude

De regel is als het SG 48-72 uur constant blijft dan kun je stellen dat de vergisting voorbij is. Je kunt nog een paar dagen extra wachten. De kans op bommetjes is dan klein of nul.

Geen idee waarom de batches verschillend reageren... experts genoeg hier die dat vast wel weten

Arjen1969

Is die 22 graden constant (gistkast) of is het de temperatuur in bijvoorbeeld je woonkamer? Want als het laatste het geval is, dan zul je in de nacht afkoeling krijgen (als je de verwarming uitzet tenminste). Volume van de lucht boven je bier krimpt dan wat, als je daarna overdag de verwarming weer aanzet krijg je automatisch activiteit in je waterslot door uitzetting. Zeker bij een eerste brouwsel kan ik me voorstellen dat je nog geen gistkast hebt.

Wouter1977

De temperatuurschommeling bedraagt 1,2°C tussen 21.2° en 22.4°. Denk dat dee schommeling verwaarloosbaar is?

Gistkast is inderdaad een volgend Corona-projectje...  ;-)

De eind-SG blijft nu wel op 1007 staan dus denk morgenvroeg te gaan bottelen...



Jacques

Citaat van: Heyudude op 05-12-2020  16:03 uGeen idee waarom de batches verschillend reageren... experts genoeg hier die dat vast wel weten

Een verschil in het aantal vitale gistcellen kan de oorzaak zijn. Hoe meer gist in verhouding geënt is des te sneller de vergisting gaat.
Ook een temperatuurschil kan er voor zorgen dat de vergisting minder snel gaat. Een 5 liter bier koelt sneller af dan 10 liter. Door de lagere temperatuur verloopt het staartje van de vergisting langzamer.

Een andere mogelijkheid kan een infectie zijn, maar daar ga ik niet vanuit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.