Honingbier SG daalt niet meer, quid?

Gestart door Kassuul, 11-01-2019 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassuul

Graag info van ervaringsdeskundigen: heb een honingbier gebrouwen. SG voor vergisten was 1082. Vergist met korrelgist MJ Belgian tripel M31 (2 zakjes op 25l). Hoofdvergisting liep vlot, na 8 dagen bij overhevelen honing (acacia) toegevoegd (1kg op 25 liter) Vergisting trok weer mooi op gang maar is nu stilgevallen sedert een viertal dagen. SG (met ractometer) blijft hangen op 1038. Smaakt lekker, wel zoet maar vooral veel volume (molligheid) in de mond.

Wat kan ik nu beste doen?

- bottelen en laten vergisten op fles met bottelgist SafAla F2 of M31 (ik dacht alleszins geen bottelsuiker toe te voegen gzien er (denk ik) nog genoeg suiker aanwezig is?
- nog gist toevoegen in het vergistingsvat en zien of de vergisting terug op gang komt?
- andere ervaringen / opties?

Alvast bedankt voor nuttige info.

(Heb zelf wel al overlegd om bij een volgende brouw de honing te verdelen en 0,5 kg 15' te laten meekoken en dan de andere 0,5 kg na de hoofdgisting.

grt, Kassuul

Scorpionrose

Heb je wel omgerekend naar werkelijke SG?
Als je tijdens het vergisten meet met refractometer dan moet je wel een omrekenprogramma gebruiken om je werkelijk SG te weten.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.0.html Hier kun je een programma downloaden

Als het dus met 20,5 brix in het vat is gegaan en je meet nu 10 brix dan ben je volgens de omrekentool vanSG 1082 naar SG 1012 gegaan.

Kassuul

Alvast erg bedankt voor deze rekentool die ik niet kende  :-[ hier kan ik absoluut mee verder.



Ga volgende week dan toch bottelen  :) en ja, dit is de eerste keer met refractometer, tot dan enkel gemeten met SG hydrometer.

Bedankt, Kassuul

Scorpionrose

Citaat van: Kassuul op 11-01-2019  21:29 uAlvast erg bedankt voor deze rekentool die ik niet kende  :-[ hier kan ik absoluut mee verder.



Ga volgende week dan toch bottelen  :) en ja, dit is de eerste keer met refractometer, tot dan enkel gemeten met SG hydrometer.

Bedankt, Kassuul

Blij dat ik je heb kunnen helpen.
Heb zelf deze fout ook de eerste keer gemaakt.

Kassuul

Gisteren gebotteld en met de hydrometer gaf SG 1010 aan, bedankt Hans voor de rekentool, leve de alchimisten van het brouwen  :brouwen:, grtz, Kassuul


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.