Eenvoudige methode om druk te meten op fles met manometer

Gestart door Nick H., 11-01-2019 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick H.

Een aantal brouwers heeft in het verleden wat oplossingen laten zien om druk te meten van het gebottelde bier. Sommige oplossingen vereisten wat knutselwerk van een hoger niveau of een machinepark(je).

Ik heb nu geprobeerd om een heel eenvoudige oplossing te vinden en kwam uit op een manometer met onderaansluiting die in een rubber stop geduwd wordt en middels een metalen draad op de plaats wordt gehouden, min of meer zoals bij een champagnefles.

Ik heb een rubberstopje met gat gekocht bij een van de standaard leveranciers, maat 22 naar 17 mm. Het gat heb ik met een boor ruimer gemaakt zodat de aansluiting van de manometer er redelijk soepel in gaat. Tijdens het bottelen de rubber stop bij de kroonkurken om te ontsmetten. Bij installatie de aansluiting/schroefdraad van manometer even dopen in de ontsmettingsvloeistof, in de rubber stop draaien of duwen en dan de stop op de fles duwen. Maak in een stevige metalen draad (bijvoorbeeld koperen installatiedraad) twee lusjes, meet de lente over de manometer tot onder de verdikking van de fles. Rijg een metalen draad door de lusjes en draai die met enkel draaigen vast, zodanig dat de manometer niet meer omhoog kan. Vervolgens nog een draadje ter hoogte van de aansluiting van de manometer  wikkelen en vaster draaien. Daardoor komt er iets meer spanning op de lus die over de manometer gaat.   Klaar is Kees.
Ik had toevallig nog een RVS manometer 0 tot 6 bar, nog beter is een meetbereik tot 4 bar omdat dan de meetnauwkeurigheid iets beter zal zijn.




Brouwerij De Stichting


beermenke

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 11-01-2019  22:24 uInventief!
Ik heb dezelfde meter doch een gat geboord in de dop van een beugelflesje en hier de meter in gedraaid
Bij elk brouwsel kan ik dus dit flesje gebruiken. Een dop met  een meter erop dus

Nick H.

Citaat van: beermenke op 11-01-2019  22:34 uIk heb dezelfde meter doch een gat geboord in de dop van een beugelflesje en hier de meter in gedraaid
Bij elk brouwsel kan ik dus dit flesje gebruiken. Een dop met  een meter erop dus

Had ik ook geprobeerd, maar lukte niet zoals ik wilde!
Deze werkt in ieder geval, na 20 uur 1 bar druk op de fles. En nu maar hopen dat die oploopt tot 1,5 bar bij 21 graden voor mijn gewenste koolzuurverzadiging. Sorry voor de topkwaliteit foto.  8)





Jo s

Citaat van: beermenke op 11-01-2019  22:34 uIk heb dezelfde meter doch een gat geboord in de dop van een beugelflesje en hier de meter in gedraaid
Bij elk brouwsel kan ik dus dit flesje gebruiken. Een dop met  een meter erop dus
Heb je daar een voorbeeld van? Maar in een beugeldop loopt toch een gat horizontaal door. Hoe heb je dat omzeild?

beermenke

Citaat van: Jo s op 13-03-2019  17:27 uHeb je daar een voorbeeld van? Maar in een beugeldop loopt toch een gat horizontaal door. Hoe heb je dat omzeild?
Nee ff geen foto doch ik heb uit het midden een gat geboord van 6 mm en ca 10 diep.
Toen in het gat ca 2 mm schuin doorgeboord door de dop tot in de fles.
Door de dop een dun draadje gestoken en dat draadje in de opening van t metertje. De schroefdraad van het metertje ingesmeerd met siliconenlijm en het metertje dus in de plastic dop gedraaid, een soort schroefdraad ingedraaid dus. De lijm heb ik er aangedaan om zeker te zijn dat ie dicht is. Na laten drogen het draadje er uitgetrokken zodat er ook druk gemeten kan worden en niet de lijm de verbindingskanalen blokkeren.
Niet te diep boren zodat je inderdaad niet aan je horizontale holte uitkomt. Het metertje zit dus niet precies in het midden. Och als je iets geknutseld hebt is het eerste biertje nog lekkerder😏

beermenke

Ha Nick, zie ik daar stiekem de winnaar naast je drukflesje?
Bij Wie is de mol zie je ook enkele hints 😄😄😄

Nick H.

Citaat van: beermenke op 13-03-2019  18:54 uHa Nick, zie ik daar stiekem de winnaar naast je drukflesje?
Bij wie is de mol zie je ook enkele hints😄😄😄

Winnaar, dat denk ik niet! Ik was tevreden aanvankelijk, maar de smaak is wat afgevlakt, helaas.
Ik heb het gerst nog niet gemout.
Fijne avond.
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.