Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist opschalen overgeschuimd nog gebruiken?  (gelezen 322 keer)

Offline remolen

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Gist opschalen overgeschuimd nog gebruiken?
« Gepost op: 11-01-2019 09:55 u »
Goedemorgen,

Flesje Westmalle leeg gemaakt gistdepot op de omschreven manier in flesje gelaten met klein beetje appelsap na 2 dagen stond ballon bol.
Overgebracht naar kleine erlenmeyer die ik nieuw had. Normaal doe ik een bodempje in een grote erlenmeyer maar ik had bedacht dat een kleinere beter zou zijn.

Opgeschaald met 50 ml wort van 1.040.
Daarna naar 100 ml, daarna naar 200 en toen naar 400 ml en toen ging het in de nacht mis. Overgeschuimd. (geen drupje olie gebruikt)

Er zat gewoon alu folie over de opening daar is het dus wat langs gelopen niet heel veel maar wat opgedroogde rommel aan de buitenkant.

Overgegoten naar een grotere erlenmeyer en vandaag eventueel opschalen... maar de vraag.

Is er grote kans op infectie ivm de rommel die naar buiten is gelopen of loopt dit wel los?

Ik wilde eigenlijk dit weekend gaan brouwen of maandag.
Maar weet nu niet zeker of dit goed is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: gist opschalen over geschuimd nog gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2019 11:40 u »
Westmalle gist op zijn best  :) Dat belooft gewoon een onstuimige vergisting. En wat erover heen gestroomd is heb je geen last meer van als je dat netjes schoongemaakt hebt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gist opschalen overgeschuimd nog gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2019 12:21 u »
Geen probleem wat uit je fles gekomen is kruipt er niet terug in...

Overigens kun je de gist beter grotere stappen vermeerderen. De vergroting hoort een factor 5 tot 10 te zijn. Dat is wel zo praktisch.

Als voorbeeld
50 ml -> 250 ml
250 ml -> 2,5 liter

Belucht de starter goed en voeg gistvoeding toe. Gebruik royale flessen/Erlemeyers die minstens 2 keer meer inhoud hebben dan de starter.

Tags: