Upgrade, waar te beginnen?

Gestart door hopjesvla, 10-01-2019 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopjesvla

Ik brouw nu een paar jaar een paar batches per jaar (zeg dat eens 10x snel achter elkaar  :biersmile:) en ben sinds kort verhuisd. Van een appartement waar ik altijd brouwde in de keuken naar een huis met kelder. In die kelder staan nu de brouwspullen maar ik zit er aan te denken dat dit misschien ook wel een mooi moment is om de setup te upgraden. Alleen war te beginnen? Natuurlijk iedereen heeft waarschijnlijk zo z'n voorkeuren maar misschien dat jullie meningen me toch kunnen helpen (daar het huis al genoeg gekost heeft zal ik toch moeten upgraden in stapjes..)

Anyway, de huidige setup is vrij eenvoudig: 2 X 33 liter Menno pannen, zelfgemaakte koeler, javal-filter en een glazen mandfles. Oh ja, en maischen/koken op het gasfornuis.
Vergisten vooralsnog gewoon in de woonkamer.

Upgrade optie 1: vergisten in RVS: die mandfles werkt prima, maar vol verplaatsen is altijd spannend en schoonmaken door die nauwe hals kan prima, maar kan zeker beter. Nu kan ik natuurlijk gaan vergisten in kunststof, maar iets in me zegt me dat me dat toch gaat tegenvallen en dat ik daar spijt van krijg dat ik niet voor RVS ben gegaan.. Dus een SS brewbucket of chronical (ook daar ben ik nog niet uit, tussentijds overhevelen doe ik nu ook niet) Prijstechnisch zou de chronical ook ingewisseld kunnen worden voor een Brewbuilder cct ( https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html.

Als ik dus voor de upgrade van het gistvat zou gaan dan zou ik ook meteen een passende koelkast kunnen halen en ombouwen tot gistkast. Dan weet ik in ieder geval dat die setup er in past.

Een andere upgrade zou kunnen zijn om die ketels weg te doen en over te gaan op elektrisch (Brewmonk oid). Bijkomend voordeel is dat ik dit dan hoogstwaarschijnlijk in de kelder kan laten staan (kan daar een wateraansluiting maken, en er is een raampje voor de afzuiging) of bv in de zomer buiten brouwen. Moet alleen even kijken hoe ik het spoelwater warm krijg daar.

Value for money zou ik voor de laatste (elektrische) optie gaan, van de andere kant kwalitatief denk ik er meer op vooruit te gaan met een gistkast en evt. een upgrade van het vat.

Wat is wijsheid?  :weetniet:

Edwin brouwt

Ik zou als eerste voor een omgebouwde koelkast gaan met Inkbird (of iets goedkoper stc-1000) en warmtekabel. Daar gaan  je brouwsels echt van opknappen, van een gecontroleerde vergisting.
RVS vergistingsvat is echt heel fijn: ik ben begonnen met zo'n wit/groen kunststof vat van Brouwmarkt, daarna een fermentasaurus, maar toen kon ik een ss brewtech chronical voor de helft krijgen en dat is toch wel fijn, kwa schoonmaken. Maar kost natuurlijk ook serieus geld :-)
Ik brouw zelf met een Grainfather, maar ben er van overtuigd dat je met een paar menno pannen kwalitatief net zo goed kunt brouwen ( en soms zelfs beter ).

Dund

Ze zeggen wel eens automatisch brouwen maakt het makkelijker. Een cct met koelkast maakt je bier beter.

Ik kan je daarom zeer zeker een cct en koelkast aanraden.

ray71

Eerst vergisting op orde. Dan rustig kijken hoe de kelder tot cave te veranderen;-))

Leuk recept? Gewoon brouwen.


Gossi

Ik begrijp de weerstand voor de plastic vaten niet. Een goede gistkast (koelkast) en hup die dingen er in. Ben je niet zo duur. Je krijgt een veel beter bier, zonder al te veel te investeren.
Voor het gemak koop je een Brew Monk, niet voor een beter bier als je beschikt over een goede temperatuur controle.

CeesM

Citaat van: Gossi op 10-01-2019  21:38 uIk begrijp de weerstand voor de plastic vaten niet.
Ik wel. Plastic laat zuurstof door. Deksels sluiten vaak niet goed af. Houd ook geur vast. Moeilijker te reinigen. Gevoeliger voor infecties.
Ik gist in een SS Brewtech Chronical 7 en maak er heerlijke heldere biertjes mee. Het wort er in en na 2,5 - 3 weken bottelen zonder over te hevelen naar ander vat en bottelemmer.

Oscar

Waarom upgraden?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Met de huidige setting kun je net an 25 liter bier brouwen, dat is 3 kratten. Ben je tevreden met je brouwmethode? Komt er goed bier uit? Is het voor jou voldoende? Gewoon zo laten...

Ik brouw als jaren met 1 pan 25 liter per brouwsel en upgraden is geen optie... Zo'n Senseo bier-apparaat komt er bij mij niet in... ;)

haicoterbeek

Maak een sport van je vergistingsproces. Een Senseo is een veredeld BIAB proces.
Brewing in a basket in plaats van brewing in a bag!

hopjesvla

Bedankt voor de input, er valt inderdaad als ik zo zie meer winst uit het gecontroleerd vergisten te halen (dat wist ik ergens wel, maar toch goed om het nogmaals bevestigd te zien).

Tja waarom upgraden? Zoals eerder gezegd wil ik eigenlijk van die mandfles af om meerdere redenen (fragiel, lastiger schoon te maken (goed, een vaatwastablet doet wonderen)) . RVS vind ik dan een mooi materiaal. Esthetische overweging en wellicht ook mijn voorkeuren uit de buitensport (Nalgene, de grote fabrikant van plastic flessen, nagenoeg onbreekbaar maar krijgen toch vaak een smaakje vs fabrikanten zoals Sigg en Klean Kanteen (aluminium en rvs) waar ik nooit vreemde smaakjes in heb (maar goed ook dat is voorkeur)) Staat natuurlijk tegenover dat kunststof een leuke prijs heeft, maar vooralsnog ben ik nog niet geheel overtuigd.

De reden voor elektrisch is gemak. Het gasfornuis gaat waarschijnlijk dit jaar de deur uit en wordt vervangen voor inductie. Ik moet nog zien of mijn gebruikte pannen dan nog wel kunnen. Als ik dan toch weer moet gaan investeren dan is wellicht de overstap naar een elektrische all-in-one ketel meteen een goede stap. Met als voordeel dat ik qua plek om te brouwen minder afhankelijk ben van de keuken. (natuurlijk zou ik ook met een losse brander en gasfles kunnen gaan werken maar daar heb ik niet zo'n zin in, of een losse elektrische plaat zou ook nog een optie kunnen zijn...)

Maar ik denk dat de keuze is gemaakt: dat ik me ga focussen op een een nieuw vat icm een koelkast. Praktisch probleem (ongeacht wat ik heb) schoot me ineens te binnen is dat ik dan met een vol vat de keldertrap af moet (dat probleem had ik eerder niet)..

Edwin brouwt

Citaat van: hopjesvla op 11-01-2019  09:02 uMaar ik denk dat de keuze is gemaakt: dat ik me ga focussen op een een nieuw vat icm een koelkast. Praktisch probleem (ongeacht wat ik heb) schoot me ineens te binnen is dat ik dan met een vol vat de keldertrap af moet (dat probleem had ik eerder niet)..
Ja, dat probleem heb ik dus ook: blijft altijd spannend met 20 liter wort in een RVS ketel een smal trappetje af.
Maar je zou ook een elektrische pan kunnen kopen: dan kun je dus beneden brouwen. Zoiets als dit:
https://www.braumarkt.com/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html


Hai

Gemak dient den Mensch :proost:

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Als je het kunt veroorloven lekker upgraden :degroeten:

Gossi

Je loopt nogal tegen allerlei problemen aan zo te horen. Kan je wel koken in die kelder? Als ik jou was zou ik eerst alle brouw-, vergisting- en bottelstappen eens rustig op een rijtje zetten en kijken of je alle problemen het hoofd kan bieden.
Aan de hand hiervan eerst investeren in mogelijkheden die je wel had en nu niet meer.

hopjesvla

Koken blijft in de keuken, of in de kelder maar dan elektrisch. Vandaar ook de aantrekkelijkheid om dan meteen over te stappen op een alles in een systeem... als er toch geïnvesteerd moet worden in kookplaatjes (goed, die zijn wel goedkoper...)).

Het is ook niet zo dat het brouwen nu niet/slecht gaat, maar er zit wel verbeteringsstappen in (en soms is het ook leuk om wat nieuws te halen  ;) ). Maar ik ga me nu toch maar focussen op mijn vergisting en kijken wat ik daar voor moet doen/aanschaffen/aanpassen.

CeesM

Citaat van: hopjesvla op 11-01-2019  09:02 uMaar ik denk dat de keuze is gemaakt: dat ik me ga focussen op een een nieuw vat icm een koelkast. Praktisch probleem (ongeacht wat ik heb) schoot me ineens te binnen is dat ik dan met een vol vat de keldertrap af moet (dat probleem had ik eerder niet)..
Met de Easybrew of iets dergelijks kan je het wort overpompen naar de gistvat in de kelder. ;)

ExPeteriment

Citaat van: hopjesvla op 11-01-2019  09:02 uBedankt voor de input, er valt inderdaad als ik zo zie meer winst uit het gecontroleerd vergisten te halen (dat wist ik ergens wel, maar toch goed om het nogmaals bevestigd te zien).

Maar ik denk dat de keuze is gemaakt: dat ik me ga focussen op een een nieuw vat icm een koelkast. Praktisch probleem (ongeacht wat ik heb) schoot me ineens te binnen is dat ik dan met een vol vat de keldertrap af moet (dat probleem had ik eerder niet)..
Mijn upgrade is ook een geleidelijk proces en ik heb ook een kelder. Mijn overwegingen en keuzes:
1- Na start met vergisten in kamer ben ik gecontroleerd in koelkast gaan vergisten;
2- Naast afvullen in flessen, gebruik ik kegs, koelkast wordt daar ook voor gebruikt;
3- CCT staat nog op mijn verlanglijst maar schuift steeds op, om toch van plastic af te zijn doe ik de (na)gisting in kegs met ingekorte buizen. Wel overhevelen dus, maar met CO2 fles erbij is dat goed zonder zuurstofaanraking te doen. Voor de coldcrash even beetje CO-2 extra erin;
4-  Als mijn koelkast voor tappen bezet is, vergist ik gecontroleerd in de redelijk koele kelder, de hoofdvergisting ook nog wel in 60 l plastic vat, die vul ik dan in delen met max 40 l om traplopen veilig te houden. Er zit een temperatuurregeling op, isolatie met verwarmingslint om het vat/keg. Als de temperatuur oploopt, open ik de isolatie wat, na 2 dagen kan die doorgaans weer dicht.
5- Het werken met kegs is mooi modulair en uitgaven en brouwcapaciteit te spreiden. Ik heb er nu 3 van 19 l en 2 van 11,5 l.  1 voor 1 traplopen ermee gaat goed, altijd een hand vrij voor de leuning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.