Ik brouw nu een paar jaar een paar batches per jaar (zeg dat eens 10x snel achter elkaar

) en ben sinds kort verhuisd. Van een appartement waar ik altijd brouwde in de keuken naar een huis met kelder. In die kelder staan nu de brouwspullen maar ik zit er aan te denken dat dit misschien ook wel een mooi moment is om de setup te upgraden. Alleen war te beginnen? Natuurlijk iedereen heeft waarschijnlijk zo z'n voorkeuren maar misschien dat jullie meningen me toch kunnen helpen (daar het huis al genoeg gekost heeft zal ik toch moeten upgraden in stapjes..)
Anyway, de huidige setup is vrij eenvoudig: 2 X 33 liter Menno pannen, zelfgemaakte koeler, javal-filter en een glazen mandfles. Oh ja, en maischen/koken op het gasfornuis.
Vergisten vooralsnog gewoon in de woonkamer.
Upgrade optie 1: vergisten in RVS: die mandfles werkt prima, maar vol verplaatsen is altijd spannend en schoonmaken door die nauwe hals kan prima, maar kan zeker beter. Nu kan ik natuurlijk gaan vergisten in kunststof, maar iets in me zegt me dat me dat toch gaat tegenvallen en dat ik daar spijt van krijg dat ik niet voor RVS ben gegaan.. Dus een SS brewbucket of chronical (ook daar ben ik nog niet uit, tussentijds overhevelen doe ik nu ook niet) Prijstechnisch zou de chronical ook ingewisseld kunnen worden voor een Brewbuilder cct (
https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html.
Als ik dus voor de upgrade van het gistvat zou gaan dan zou ik ook meteen een passende koelkast kunnen halen en ombouwen tot gistkast. Dan weet ik in ieder geval dat die setup er in past.
Een andere upgrade zou kunnen zijn om die ketels weg te doen en over te gaan op elektrisch (Brewmonk oid). Bijkomend voordeel is dat ik dit dan hoogstwaarschijnlijk in de kelder kan laten staan (kan daar een wateraansluiting maken, en er is een raampje voor de afzuiging) of bv in de zomer buiten brouwen. Moet alleen even kijken hoe ik het spoelwater warm krijg daar.
Value for money zou ik voor de laatste (elektrische) optie gaan, van de andere kant kwalitatief denk ik er meer op vooruit te gaan met een gistkast en evt. een upgrade van het vat.
Wat is wijsheid?