Glasplakkende schuim

Gestart door Op de Fles, 10-01-2019 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op de Fles

Wellicht is het al meer besproken, maar ik zie het alleen maar in beoordelingen voorbij komen...
Wat zijn nu de aandachtspunten en/of methodes om je zelf gebrouwen bier een mooie glasplakkende schuimkraag te geven?

joerivang

Daar is geen simpel antwoord op te geven ben ik bang, omdat zowat elke variabele in je brouwproces wel invloed heeft op je schuimhoudbaarheid. Zodra je je hele proces op de rit hebt, komt het glasplakkende schuim vanzelf wel :biersmile:.

EDIT: Het kan wellicht ook aan vette glazen liggen, maar die kans lijkt mij klein.

Op de Fles

Citaat van: joerivang op 10-01-2019  12:22 uDaar is geen simpel antwoord op te geven ben ik bang, omdat zowat elke variabele in je brouwproces wel invloed heeft op je schuimhoudbaarheid. Zodra je je hele proces op de rit hebt, komt het glasplakkende schuim vanzelf wel :biersmile:.
De schuimkraag is meestal wel stevig en romig, maar ik zie graag wat schuim op het glas zitten  ^-^

EDIT: Het kan wellicht ook aan vette glazen liggen, maar die kans lijkt mij klein.

Dáár gaat het niet aan liggen  ;D

brouwmus

Hier zijn inderdaad al veel posts over aan de orde gekomen. Voor mezelf heb ik het volgende lijstje gemaakt:

Wat helpt:
- (relatief) veel hop
- "goede" gist (in de zin van: bij de ene gist plakt het schuim nou eenmaal gemakkelijker aan het glas dan bij de andere gist)
- lagere vergistingstemperatuur/beperkte aanwezigheid van hogere alcoholen
- bierschone glazen

Wat niet helpt:
- tegengestelde van bovengenoemde zaken
- jongbier (te) lang op de gistkoek laten staan

Ook ik merk dat bij bepaalde bieren de schuimkraag in het begin prima is, maar dat deze na het uitzakken niet van die mooie randjes ("kantwerk") aan het glas achterlaat. De smaak is er gelukkig niet minder om :) Meer ervaren brouwers zullen mijn opmerkingen zeker nog kunnen aanvullen en nuanceren.

Brouw ze!

Op de Fles

Citaat van: brouwmus op 10-01-2019  13:28 uHier zijn inderdaad al veel posts over aan de orde gekomen. Voor mezelf heb ik het volgende lijstje gemaakt:

Wat helpt:
- (relatief) veel hop
- "goede" gist (in de zin van: bij de ene gist plakt het schuim nou eenmaal gemakkelijker aan het glas dan bij de andere gist)
- lagere vergistingstemperatuur/beperkte aanwezigheid van hogere alcoholen
- bierschone glazen

Wat niet helpt:
- tegengestelde van bovengenoemde zaken
- jongbier (te) lang op de gistkoek laten staan

Ook ik merk dat bij bepaalde bieren de schuimkraag in het begin prima is, maar dat deze na het uitzakken niet van die mooie randjes ("kantwerk") aan het glas achterlaat. De smaak is er gelukkig niet minder om :) Meer ervaren brouwers zullen mijn opmerkingen zeker nog kunnen aanvullen en nuanceren.

Brouw ze!

Ik gebruik meestal een korrelgist, waarvan de Fermentis T-58 het meest.
Met een vergistingsgraad van gemiddeld 77 % en z'n inzetbaarheid bij meerdere biersoorten vind ik 'm "goed" maar ook dit zal niet bij iedereen zo zijn.
Hoofgisting meestal 20/21 graden, die ik dagelijks in de gaten hou.
Tussen hoofd- en nagisting hevel ik altijd over in een schoon gistvat.
Nagisting atijd op 10 graden, en steevast twee weken. (misschien een tik van me maar ik krijg er altijd een mooi helder bier van)

Bedankt voor de info!  :biersmile:

brouwmus

Bij bieren die ik met de T-58 vergist, plakt bij mij ook het schuim niet heel goed.

Ben ook wel fan van deze gist trouwens, niets mis mee. Wat je zegt: voor meerdere bieren inzetbaar.

Wel een vraag: je zegt het volgende:
"Hoofgisting meestal 20/21 graden, die ik dagelijks in de gaten hou."

Betekent dit dat je niet temperatuurgecontroleerd vergist in een vergistingskast met STC-1000 of Inkbird maar de temperatuur indien nodig op een of andere manier handmatig corrigeert?
Overigens is 20/21 graden voor een hoofdvergisting aan de hoge kant met T-58, is mijn indruk. Ik heb meestal 19 graden en ga pas stapsgewijs de temperatuur verhogen in de nagisting, na overhevelen.

Op de Fles

Citaat van: brouwmus op 10-01-2019  14:04 uBij bieren die ik met de T-58 vergist, plakt bij mij ook het schuim niet heel goed.

Ben ook wel fan van deze gist trouwens, niets mis mee. Wat je zegt: voor meerdere bieren inzetbaar.

Wel een vraag: je zegt het volgende:
"Hoofgisting meestal 20/21 graden, die ik dagelijks in de gaten hou."

Betekent dit dat je niet temperatuurgecontroleerd vergist in een vergistingskast met STC-1000 of Inkbird maar de temperatuur indien nodig op een of andere manier handmatig corrigeert?
Overigens is 20/21 graden voor een hoofdvergisting aan de hoge kant met T-58, is mijn indruk. Ik heb meestal 19 graden en ga pas stapsgewijs de temperatuur verhogen in de nagisting, na overhevelen.

Dan ga ik tóch eens op zoek naar een andere gistsoort om dit eens te testen.
Heb je een goeie suggestie misschien?

Ik gebruik overigens wel altijd een gistkast i.c.m. de STC-1000.
Na een dag of 5 neem ik meestal een testje. Daarna dagelijks om te kijken wat het het SG doet.
Als er twee dagen niets meer gebeurd, hevel ik het over om vervolgens de nagisting gecontroleerd twee weken op 10 graden te zetten.

brouwmus

Danstar Nottingham is ook een erg fijne gist, kan zowel voor porter als bijvoorbeeld quadrupel. Fermentis US-05 is nog zo'n favoriet.

Overigens begrijp ik uit de beschrijving van je proces dat je pas overhevelt op het moment dat de gisting eigenlijk voorbij is; je lagert dan nadat het bier in contact is geweest met zuurstof (tijdens het overhevelen) en er geen nieuwe koolzuurdeken wordt gevormd? Heb je dan geen last van (oxidatie)smaakafwijkingen?

Op de Fles

Citaat van: brouwmus op 10-01-2019  16:08 uDanstar Nottingham is ook een erg fijne gist, kan zowel voor porter als bijvoorbeeld quadrupel. Fermentis US-05 is nog zo'n favoriet.

Overigens begrijp ik uit de beschrijving van je proces dat je pas overhevelt op het moment dat de gisting eigenlijk voorbij is; je lagert dan nadat het bier in contact is geweest met zuurstof (tijdens het overhevelen) en er geen nieuwe koolzuurdeken wordt gevormd? Heb je dan geen last van (oxidatie)smaakafwijkingen?
Oké, ga ik die eens proberen.
Bij het overhevelen gebruik ik overigens altijd een steriele siliconenslang om "kletteren" te voorkomen.
Van oxidatie of smaakafwijkingen nooit geen last gehad...

CeesM

Op de verpakking van de T-58 staat dat de ideale temperatuur tussen de 15 en 20ºC  is.
Ik zou het dan rond de 18ºC houden. Boven de 20ºC maakt de gist esters en hogere alcoholen aan. Dat is niet bevoordelijk voor de schuimhoudbaarheid.

Oscar

Citaat van: Op de Fles op 10-01-2019  12:19 uWat zijn nu de aandachtspunten en/of methodes om je zelf gebrouwen bier een mooie glasplakkende schuimkraag te geven?

Eerst maar eens een goed smakend bier leren brouwen... Ga je dan maar eens verdiepen in de schuimkraag.... ;)  Daar kun je nog en geheel boek over schrijven....

Op de Fles

Citaat van: Oscar op 11-01-2019  00:48 uEerst maar eens een goed smakend bier leren brouwen... Ga je dan maar eens verdiepen in de schuimkraag... ;)  Daar kun je nog en geheel boek over schrijven...
Na op een aantal bierfestivals gestaan te hebben met goeie reacties op mijn bieren zou je eerste opmerking als geslaagd kunnen noemen.
Je zou haast spijt krijgen om een vraag te stellen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.