Twee weken geleden heb ik een batch van 10 liter Russian Imperial Stout gebrouwen, onder andere gebaseerd op
dit recept van hobbybrouwen.nl. Hier ben ik eigenlijk alleen van afgeweken door de kristalsuiker weg te laten, ik zag dat dit bij
vergelijkbare recepten ook gebeurde.
Het brouwen ging probleemloos, afgezien van het feit dat er door de vele mout geen ruimte in de pan was voor de gebruikelijke 12 liter bij aanvang, maar slechts 10.
Na het koken en afkoelen van het suikergehalte van het brouwsel 1040, wat minder was dan ik had verwacht.
De gebruikte gist was Mangrove Jacks New World Strong Ale M42 gist 10 g, wat goed zou moeten zijn voor 20 liter en wat een week eerder was gekocht en sindsdien in de koelkast heeft gelegen.
Al meteen dezelfde avond viel me op dat er totaal geen vergisting leek op te treden. Een belletje of drie per minuut, de volgende ochtend helemaal niks meer.
Als ik de glazen pot waar het brouwsel inzit heen en weer schud begint het erg te borrelen, wat na tien seconden alweer stopt. De geur van de bellen uit het waterslot is gewoon zoals je van wort zou verwachten, het ruikt niet naar zwavel of iets geks.
Ik heb de pot de eerste twee dagen in de kelder gezet waar het ongeveer 15 graden is, na drie dagen heb ik hem verplaatst naar de keukenkast, waar het tussen de 16 en 18 graden is.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is het een lading slecht gist geweest of zit er een besmetting in het bier waardoor het mis is gegaan?
Het waterslot is in de afgelopen twee weken niet van de pot geweest, dus ik hoop dat er nog iets te redden valt. Ik heb hier nog wat trappistengist liggen, mocht het nodig zijn om nieuwe toe te voegen.
Bier direct na het toevoegen van het gist:

Bier een week later: