Gisting Russian Imperial Stout komt niet op gang

Gestart door davidk, 08-01-2019 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davidk

Twee weken geleden heb ik een batch van 10 liter Russian Imperial Stout gebrouwen, onder andere gebaseerd op dit recept van hobbybrouwen.nl. Hier ben ik eigenlijk alleen van afgeweken door de kristalsuiker weg te laten, ik zag dat dit bij vergelijkbare recepten ook gebeurde.

Het brouwen ging probleemloos, afgezien van het feit dat er door de vele mout geen ruimte in de pan was voor de gebruikelijke 12 liter bij aanvang, maar slechts 10.
Na het koken en afkoelen van het suikergehalte van het brouwsel 1040, wat minder was dan ik had verwacht.

De gebruikte gist was Mangrove Jacks New World Strong Ale M42 gist 10 g, wat goed zou moeten zijn voor 20 liter en wat een week eerder was gekocht en sindsdien in de koelkast heeft gelegen.

Al meteen dezelfde avond viel me op dat er totaal geen vergisting leek op te treden. Een belletje of drie per minuut, de volgende ochtend helemaal niks meer.
Als ik de glazen pot waar het brouwsel inzit heen en weer schud begint het erg te borrelen, wat na tien seconden alweer stopt. De geur van de bellen uit het waterslot is gewoon zoals je van wort zou verwachten, het ruikt niet naar zwavel of iets geks.

Ik heb de pot de eerste twee dagen in de kelder gezet waar het ongeveer 15 graden is, na drie dagen heb ik hem verplaatst naar de keukenkast, waar het tussen de 16 en 18 graden is.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is het een lading slecht gist geweest of zit er een besmetting in het bier waardoor het mis is gegaan?

Het waterslot is in de afgelopen twee weken niet van de pot geweest, dus ik hoop dat er nog iets te redden valt. Ik heb hier nog wat trappistengist liggen, mocht het nodig zijn om nieuwe toe te voegen.

Bier direct na het toevoegen van het gist:


Bier een week later:

PP

Heb je stout gebrouwen met dichtheid 1,040 of een RIS 1,140?

davidk

Citaat van: PP op 08-01-2019  19:58 uHeb je stout gebrouwen met dichtheid 1,040 of een RIS 1,140?

Of het een Russian Imperial Stout of enkel een Stout is zal een definitiekwestie zijn, ik heb een recept voor een RIS gebruikt en verwachtte rond de 1100 uit te komen, maar de hydrometer gaf 1040 aan.

(Foto erbij, mocht ik het verkeerd aflezen dan hoor ik het graag, het is dit ding)


PP

Dan denk ik dat je 1,140 meet.
Mogelijk dat de gisting door de lage T, de zeer hoge hoeveelheid suiker inderdaad niet op gang komt.

Chilobrachys

De hydrometer geeft 1040 aan maar het lijkt alsof er erg veel eiwitten in je meetglas zitten, in afgekoeld wort zakken deze meestal naar de bodem. Heb je wel bij 20 graden gemeten? Als je bij een hogere temperatuur hebt gemeten dan komt je sg hoger uit.

davidk

Zojuist de hydrometer weer gebruikt, suikergehalte van het brouwsel is nu 1030.
In de drie weken na het brouwen dus gezakt van 1040 naar 1030.

Het bier smaakte zoals ik had verwacht, erg moutig en niet naar alcohol.

Wat is nu aan te raden? Nieuw gist erbij in de hoop dat dat wel aanslaat of nog een week wachten en dan weer een meting doen?

haicoterbeek


davidk

Top, daar heb ik wat aan.

Wat kan er mis zijn gegaan denk je, en waarom? Waar kan ik volgende keer beter op letten om dit te voorkomen?
Waarom zou wat nieuw gist of even wachten niet kunnen helpen?

Scorpionrose

Citaat van: davidk op 11-01-2019  18:37 uTop, daar heb ik wat aan.

Wat kan er mis zijn gegaan denk je, en waarom? Waar kan ik volgende keer beter op letten om dit te voorkomen?
Waarom zou wat nieuw gist of even wachten niet kunnen helpen?

Als je wilt weten of er nog vergistbare suikers aanwezig zijn kun je wat aftappen in een fles en er wat gist (bv bottelgist) bij doen en kijken wat er gebeurd.
Dit heb ik ook gedaan bij een batch waarvan de vergisting niet goed ging.

KC

Bij welke temperatuur heb je de gist toegevoegd? Heb je deze gestrooid of eerst in water gedaan en zo ja wat was daar de temperatuur van? Waarom gebruik je een kap ipv een stop? (Ik had dit ook eerst en ben daar snel vanaf gestapt.)

MartijnNOP

Persoonlijk denk ik dat het niet zo interessant is om je op de vergisting te focussen in deze.

1.100 verwacht/berekend, 1.040 gehaald. Je mist gewoon 60 punten. Dan gaat er iets goed mis in je voorgaande proces

Mocht je het nog niet gebruiken, dan raad ik je brouwsoftware aan om je proces een stuk inzichtelijker te maken. Dan had je bijvoorbeeld van te voren ook gezien dat je niet uitkwam met maischen.

Dirtbag

Er vallen mij een aantal dingen op:

Je geeft aan een Russian Imperial Stout te brouwen, ik zie echter een bruine dubbel achtige kleur. Als ik een RIS brouw dan is het zwart, gitzwart.

Je geeft aan dat je ruimte te kort had in de pan en dus 2 liter water minder hebt gebruikt.
Wat is je moutstort geweest en hoeveel water en hoeveel heb je gespoeld.
Ik vermoed namelijk dat je maischproces simpelweg niet goed gelukt is en dat ik zou haast denken dat je nu voornamelijk bruine zetmeelwater hebt.

Ik vermoed dat je het beter nogmaals kan gaan proberen te brouwen en deze keer minder in 1 keer te willen brouwen zodat je wel aan je waterhoeveelheid kan komen maar wort in de gootsteen komt nooit meer in de fles en bier in de fles kan altijd nog in de gootsteen.

db

Jacques

Heel bijzonder dit allemaal...

Het eerste mysterie dat opgelost moet worden is het begin SG.
Tussen 1100 en 1040 zit er heel groot verschil. Bij het brouwen is er het een en ander mis gegaan. Maar ik heb zonder meer informatie geen idee wat.

Het tweede mysterie is het niet op gang komen van de vergisting. Met een begin SG van 1040 heb je geen zware wort en moet de vergisting vlot verlopen. Zeker als je 10 gram gist ent op 10 liter. Ook daar is het een en ander mis gegaan.

Ik raad davidk aan of een cursus te volgen of een goed boek over het brouwen van bier te lezen, waarin het een en ander eenvoudig wordt uitgelegd...  :)

davidk

Lekker arrogante reacties hier hoor.
Ik heb al vaker gebrouwen en dat ging allemaal uitstekend, dus de kinderachtige reacties hadden op zich niet gehoeven.
Bedankt voor de paar inhoudelijke reacties, maar als de eigenaar van deze site zo uit de hoogte gaat doen ben ik hier verder wel klaar.

haicoterbeek

Je hebt een recept met een begin sg van 1,105. Na het maischen heb je een begin sg van 1,040. Hier is al iets behoorlijk fout gegaan.
Er zijn hier veel brouwers die je willen helpen om te achterhalen wat er tijdens het maischen fout is gegaan. Je zult echter wel iets meer informatie moeten geven over je maischproces om tot een goede conclusie te kunnen komen.


Henielma

Ik denk dat de vergistingstemperatuur te laag is geweest om de vergisting op gang te krijgen. Ik zou de fles eerst op 21 graden Celsius laten komen, daarna wat zwenken om de gist opnieuw in suspensie te laten komen en dan kijken of de vergisting verder wil gaan bij 21 ºC.

Chilobrachys

Davidk ik ben nog steeds benieuwd of je het sg wel bij 20 graden hebt gemeten.

Jacques

Citaat van: davidk op 13-01-2019  21:01 uLekker arrogante reacties hier hoor.
Ik heb al vaker gebrouwen en dat ging allemaal uitstekend, dus de kinderachtige reacties hadden op zich niet gehoeven.
Bedankt voor de paar inhoudelijke reacties, maar als de eigenaar van deze site zo uit de hoogte gaat doen ben ik hier verder wel klaar.

Heb je de smiley niet gezien in mijn reactie.  ;)


Wat ik wilde aangeven is dat het wel heel bijzonder is wat hier aan de hand is. Ik denk dat jij het daar ook wel mee eens bent.

Dat je uitkomt op 1040 terwijl het doel 1100 was is apart. Net als het niet goed op gang komen van de vergisting bij een overmaat aan gist.

Het lijkt er op dat er links of rechts wat fundamenteel fout gegaan is. We tasten volkomen in het duister wat er aan de hand is. Dat je vaker hebt gebrouwen wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten hoeven te zijn.
Hoe vaak heb je gebrouwen? Ondanks dat ik al zo'n 40 jaar brouw leer ik nog steeds bij. Bierbrouwen leer je met vallen en opstaan. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel boeken die je op weg helpen en je kunnen behoeden voor veel gemaakte vergissingen.

Het lijkt mij verstandig om eens na te gaan waarom je zo laag uit gekomen bent. Waarom was het bij dit brouwsel anders dan bij andere brouwsels? Of heb je vaker dat je veel minder opbrengst hebt dan volgens het recept zou moeten.

joerivang

Gezien het feit dat je al met minder water heb moeten brouwen, wat was je beslagdikte?

Biertje1985

Ik neig te denken dat er te weinig diastatische mout is gebruikt? Wat was de moutstort?

Etn82

Citaat van: davidk op 13-01-2019  21:01 uLekker arrogante reacties hier hoor.

Beste DavidK, heel vervelend dat je de reactie vervelend opvat. Maar het is mijn indruk dat het toch allemaal wel goedbedoeld is, maar dat men hier in het duister tast omtrent de oorzaak van je problemen.


Citaat van: davidk op 11-01-2019  18:37 uWat kan er mis zijn gegaan denk je, en waarom? Waar kan ik volgende keer beter op letten om dit te voorkomen?
Waarom zou wat nieuw gist of even wachten niet kunnen helpen?

Allemaal goede vragen, maar om dit te kunnen beantwoorden hebben we echt meer informatie nodig over je brouw. Zou je misschien wat meer over het recept en je procedure kunnen vertellen?

- Wat was je recept? Welke mouten heb je gebruikt?
- Waar maisch je in? Welke temperaturen heb je hierbij gehanteerd?
- Wat, wanneer en hoe heb je metingen uitgevoerd? Temperatuur, pH en SG?

Het lijkt me dat deze antwoorden wat meer duidelijkheid in het mysterie

Etn82

Oh, en we vinden het ook altijd leuk als je in het stel je voor topic iets meer over jezelf verteld  :)

Pieter1954

De topicstarter heeft in zijn eerste bericht al aangegeven dat hij de kristalsuiker heeft weggelaten. Dat kan natuurlijk al de lagere SG verklaren.
Blijft het raadsel van de non-gisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.