Heineken gist

Gestart door Edgar, 09-02-2006 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JeroenCV

De kweekplaten doen eigenlijk niets, althans ik zie niets gebeuren. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Gerb

Op welke temperatuur heb je de platen staan? Wellicht moet je deze op lagere temperatuur zetten.

JeroenCV

Dat was dus waar ik aan twijfelde, ik zal het proberen.

RobinB

Gist kan goed groeien op kamertemperatuur, iets sneller gaat het als je het in een stoof doet (ook afhankelijk van de soort).
Biergist kan zo ook wel op 30 ºC groeien (sneller dan op kamertemp).

Als je lagere temperaturen gebruikt duurt het langer, maar heb je wel een temperatuurselectie in het voordeel van gist tov bacteriën.
Op bijvoorbeeld 15 ºC, kan het best een week duren voor je iets ziet, op kamertemp zou ik al wat verwachten na 2-3 dagen, op 30 ºC na overnacht of tot 2 dagen al wel.

Wat voor plaat heb je gebruikt?
Gewone bloedagar? Daar zou een gist het wel op moeten doen. Ook wel op een ISO-agar of op een neutrale agar plaat.
Bij selectieve bacterie-platen kan het zijn dat er schimmeldodende middelen in de agar zitten, das niet goed! ;)

Als je toch iets stiekem meeneemt van je werk, zou ik selectieve gist/schimmelplaten meenemen. Sabouraud platen, liefst nog met antibiotica (bijvoorbeeld Sab-AV, Sabouraud met Aztreonam en Vancomycine) zijn dan te prefereren.

Waarschijnlijk nog even geduld!

JeroenCV

Ik heb verschillende platen gebruikt, gewone agar en een SAB nog iets.

Mijn plan: nog een weekje geduld, anders opnieuw doen.

Adrie

Soms duurt het wel een paar dagen voordat je wat ziet. De ene gist is wat sneller dan de andere.

JeroenCV

Goed,

Ik heb wat foto's gemaakt van wat ik precies heb nu.
foto 1: zo staan de petrischalen thuis, bij de kachel op de vensterbank:


foto 2 t/m 4 close-up van de petrischalen.



De vraag is nu, wat zijn al die verschillende kleurtjes en gaat het wel goed?

Oscar

Dit ziet er voor een gistkweek niet goed uit. Of opnieuw proberen en dan gewoon op agar, of van de diverse verschillende kolonies proberen een reinkweek te maken. Maar ik zou voor de eerste optie gaan.

JeroenCV

Oscar,

De onderste foto is op agar.

Oscar

Dan heb je of iets fout gedaan, of je zult van enkele kolonies een reikweek moeten maken. Die gekleurde kolonies zijn naar mijn mening geen gisten, die zijn altijd wit van kleur, bij mij in ieder geval wel.

JeroenCV

Ik ga het gewoon opnieuw doen!!!

Dank je voor je mening.

RobinB

hmmm, ziet er wel interessant uit maar lijken me niet alleen gisten.

Die witte romige kolonies kunnen heel goed wel je gist zijn. Als je daarvan een losse kolonie neemt/aanstipt en 3x (of 4x) uitstrijkt, om em rein te krijgen zou het nog wel goed kunnen komen :)

In principe kunnen gisten ook wel andere kleurtjes hebben, maar voor de Heineken gist lijkt me dat niet waarschijnlijk.

Die slijmerige kolonies lijken me bacterien, waarschijnlijk Gramnegatieve staven. De gele romige kolonie lijkt me een Grampositieve kok, waarschijnlijk Micrococcus luteus, een veel voorkomende contaminatie (valt gewoon uit de lucht).
Die donzige kolonie is een schimmel.

Succes!

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 05-02-2007  09:23 uDe gele romige kolonie lijkt me een Grampositieve kok, waarschijnlijk Micrococcus luteus, een veel voorkomende contaminatie (valt gewoon uit de lucht).
Enig idee hoeveel gisten en bacteriën er in een bepaalde ruimte per m3 zweven?

Hopbier

Gerb

Wat ik nog weet van practicumles microbiologie is dat je altijd een blanco plaat meenam om te controleren of je niet al een besmetting hebt opgelopen met het gieten van de platen. Zijn jouw platen zelf gegoten of kant-en-klaar?

Je hebt nu de platen bij de kachel staan, maar eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie voor de ondergist, toch? De meeste bacteriën en schimmels groeien ook goed op die temperatuur. Als je de platen kouder zou zetten, heb je volgens mij minder kans op uitgroei van andere, ongewenste koloniën. En natuurlijk steriel werken helpt ook.  :)

RobinB

Dat is afhankelijk van de ruimte zelf, het aantal mensen in die ruimte en de activiteit van deze mensen.
Hoe meer en actiever de mensen, hoe meer er opwervelt. In schone ruimtes vind je logischerwijs minder bacteriën.

Je kan grofweg aanhouden dat er enkele honderden bacteriën rondzweven per m3. Van gisten heb ik geen data, maar zal vast in dezelfde orde van grote zijn.

Wat je zelf kan doen is een passieve sedimentatie test:
- Neem 4 schone platen.
- Leg ze open op tafel en doe verder zoals gebruikelijk, of zoals tijdens brouwen.
- Doe 1 plaat dicht na 1 minuut, één na 10 minuten, na 30 minuten en na 1 uur.
- Tape de platen dicht om uitdroging te voorkomen en incubeer bij gewenste temperatuur 1 á 2 dagen.
- Tel na het incuberen het aantal kolonies per plaat en je kan in een grafiek plotten hoeveel bacteriën er per tijdseenheid neerdalen op je agar.

Zo weet je wat er per tijdseenheid in jouw situatie neerdaalt op een bepaald oppervlak! :)

JeroenCV

Citaat van: Gerb op 05-02-2007  12:40 uZijn jouw platen zelf gegoten of kant-en-klaar?

En natuurlijk steriel werken helpt ook.  :)

De platen komen van ons lab. 100% zeker dat het goede platen zijn. Ze zijn vacuüm verpakt voor het vervoer.
Het enige is dat ik thuis niet 100% steriel kan werken, ik heb geen flow-cabinet of glove-box ;D

Blanco heb ik meegenomen, omdat ik dacht dat dat voor het niet-kwantitief werk van de gistkweek niet nodig was. Ik was niet voor een klant aan het meten....


dennisbier

CiteerDe kweekplaten doen eigenlijk niets, althans ik zie niets gebeuren. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

De PCA platen worden gebruikt voor een total count van bacteriën. (Plate Count Agar)
Voor gisten en schimmels heb je MEA-platen. (Mout-extract-agar)
Je kan beter die platen vragen op het lab! Je zou kunnen zeggen dat moutextract ook de meest effectieve
voedingsbodem is voor gisten, anders zou het niet gebruikt worden. ;D
Die moutextract hebben ze op het lab in poedervorm, dat kun je oplossen en er platen van gieten.
Afkoelen en dan enten.
In de buurt van je fornuis met vlam aan is redelijk kiemarm.
Entnaald uitgloeien en afkoelen in alcohol.
Daarna met het entnaaldoogje wat cultuur overbrengen door zachtjes over de agar te strijken.
Niet erin duwen.
Van de concurrent:
http://www.brouw-bier.nl/praktijk/gist/media.htm

JeroenCV

Zo beetje bij beetje steeds meer aan het kijken hoe ik met deze gist ga brouwen. Ik weet eigenlijk helemaal niks van deze gist behalve de naam en waar het vandaan komt.

Hoe kan ik het beste deze gist gebruiken?
Ik ben van plan een starter te maken; gewoon zoals elke andere starter. Dus moutextract, voeding en dan beluchten en rustig afwachten bij kamertemperatuur.

Maar de hoofdvergisting, hoe lang en bij welke temperatuur zal ik dat doen?
Dan het lageren, ook hierbij weet ik niet hoe lang en bij welke temperatuur.




MO

Het is toch gewoon een ondergist. Waarom zou je anders vergisten dan een week bij 8-10 °C en na een week of twee lageren bij dezelfde temperatuur bottelen? Ik zie het probleem niet.

Tsjerk

Citaat van: MO op 09-03-2007  14:51 uHet is toch gewoon een ondergist. Waarom zou je anders vergisten dan een week bij 8-10 °C en na een week of twee lageren bij dezelfde temperatuur bottelen? Ik zie het probleem niet.

Een week hoofdvergisting is na mijn mening te kort. Ik zou gaan voor 2 weken.

Oscar

2 weken lijkt inderdaad voor ondergist wel een goede optie. Mijn schwarz staat nu in secundaire vergisting, maar heeft zeker wel 1,5 week geschuimd (= hoofdvergisting)

Hans (Lagos)

Hangt volgens mij allemaal af van je vergisting en hoeveelheid gist, nu twee keer een Wyeast ondergister gebruikt en beide keren was binnen een week de hoofdvergisting klaar, drie dagen diacetylrust en naar beneden met de thermostaat.
Commerciële brouwerijen doen er drie dagen over maar die zullen wel echt heel veel gist gebruiken.

korek

Ik denk dat de Heineken gist niets bijzonders is vergeleken met andere ondergist, dus gewoon de vorige raad volgen.

Hans (Lagos)

En natuurlijk een monster warm wegzetten met hydrometer, je SG regelmatig meten met een refractometer (kost je niet zoveel bier  :biersmile: ). Meten is weten!  ;D

JeroenCV

Citaat van: korek op 10-03-2007  15:50 uIk denk dat de Heineken gist niets bijzonders is vergeleken met andere ondergist, dus gewoon de vorige raad volgen.

Ga ik doen :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.