Heineken gist

Gestart door Edgar, 09-02-2006 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

afgesplits uit deze thread:


Wat me opvalt is dat de Heineken gist nog nergens is opgedoken.

Hopmans


CiteerWat me opvalt is dat de Heineken gist nog nergens is opgedoken.

Klopt, het is niet 1 gist. Ssst (geheimpje)  ;)

 :degroeten:

Edgar

Wil je zeggen dat Heineken nu niet meer enkel de beroemde A-gist gebruikt?

Hopmans

Als hoofdgist wel, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat ze meerdere gisten gebruiken.
Kan hier echt niet de bron vermelden.
misschien zijn die andere gisten voor ons toch niet zo belangrijk.

 :degroeten:

hansvdm

Bij mijn weten is er maar 1 Heineken A gist! Die wordt gebruikt voor Heineken pils (en amstel). Voor de speciaalbieren zullen ze wel andere gisten gebruiken neem ik aan.. Maar in Zoeterwoude wordt bij mijn weten maar 1 gist gebruikt (ieder geval tijdens mijn stage op het KCT lab). Wel heeft men de Heineken A gist in verschillende vormen. Gedroogd b.v. om het makkelijker te versturen over de gehele wereld. Heb regelmatig een zakje in mijn handen gehad (van de gistpers)...

Adrie

En, wel eens zelf mee gebrouwen?

Edgar

Citaat van: hansvdm op 09-02-2006  13:11 uHeb regelmatig een zakje in mijn handen gehad (van de gistpers)...

Oeioeioeioei...! Er moet toch aan deze gist te komen zijn. Zelf een Super-Heineken brouwen...

Wel 'toevallig' dat de Heineken A-gist een droogbare variant zou zijn. Dat lukt immers niet met elke gist.

hansvdm

Citaat van: Adrie op 09-02-2006  13:17 uEn, wel eens zelf mee gebrouwen?

Nee, was toen nog niet zelf bezig met brouwen.

JeroenCV

Sinds gisteren ben ik het bezit van ongeveer 200mL pure A-gist slurrie.  ;D
Ik ben van plan die in kleine potjes te verdelen zodat ik voor meerdere brouwsels heb. Of zal ik eerst dit opkweken en vermeerderen....tja.... :denken: wat te doen. Heeft iemand ideeën?

Oscar

Misschien op schuine buis zetten of in en reageerbuis in 10% suikerwater. Die A-gist is een goede plakgist, maar wel ondergist (toch?). Dus je moet ondergisters gaan maken. :duimop:

JeroenCV

Jep het is een ondergister, wel leuk eens iets anders.

Als ik het in buisjes met 10% suikerwater zet, hoe lang kan ik het bewaren?

Oscar

In de koelkast toch wel zeker een jaar. Al weet ik niet hoe dat met een ondergist zit. Een bovengist gaat dan in slaapstand.

Hopmans

Ik ben geïnteresseerd.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Citaat van: JeroenCV op 22-01-2007  07:39 uSinds gisteren ben ik het bezit van ongeveer 200mL pure A-gist slurrie.  ;D
Ik ben van plan die in kleine potjes te verdelen zodat ik voor meerdere brouwsels heb. Of zal ik eerst dit opkweken en vermeerderen....tja.... :denken: wat te doen. Heeft iemand ideeën?

Hoe doe je zoiets? De gisten zijn toch super geheim bij brouwerijen?

 :degroeten:
Wesley

JeroenCV

Tja eh...eigenlijk heel simpel, je vraagt aan een brouwer van Heineken, mag ik wat gist. En tot mijn eigen verbazing, mocht het. :hoera:

oranjeboombiertje

Dan heb je heel erg geluk  :groots:  Ken je de brouwer of heb je hem gemaild of iets dergelijks?

 :degroeten:
Wesley

JeroenCV


Oscar

Die operators in de brouwerij doen daar helemaal niet zo moeilijk over, bij een brouwerij als Grolsch of Amstel zal dat ook wel lukken hoor. Als zo'n operator even een gisttank instapt bij het schoonmaken, en even een potje met slurry vult, niemand die dat in de gaten heeft. En echt nadeel heeft Heineken daar niet van hoor. Dus waarom dan moeilijk doen.

Caspar

Misschien is het verstandig om even te strijken om te kijken of er geen infectie in is geslopen. Komt de gist uit het lab of uit de gisttank?

Groet Caspar

JeroenCV


Caspar

OK, No problemo dan. Ik moest even denken aan het borrelglaasje De Koninck gist wat je in Antwerpen kunt krijgen. ;)

JeroenCV

Ik heb een aantal potjes uit het lab mee genomen om hier in elk 10 ml suikerwater (10%) gedaan. Hierbij heb ik met een gesteriliseerd spateltje in elke een lik gist slurrie gedaan. Deze potjes staan nu lekker in mijn koelkast.

Heb ik dit goed gedaan?
(domme vraag, wat is verschil tussen schuine buis en reageerbuis)

Adrie

Nou, een schuine buis is meestal een reageerbuis. Je giet in een schuin gelegde reageerbuis een warme wort/agar oplossing, laat die afkoelen. Na afkoelen strijk je de gist erop met een entnaald. De agar ligt schuin in de buis, vandaar de naam "schuine buis".

JeroenCV

Ok, dat was al wat ik ongeveer had gedacht.

JeroenCV

Gisteren heb ik stiekem van mijn werk wat kweekplaten voor bacteriën mee gekregen. Ik heb hier de gist op uitgestreken met hulp van steriele entnaalden. Deze platen liggen nu in de vensterbank om de gist te laten groeien.

De potjes met de 10% suikeroplossing slaan goed aan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.