Langzame giststarter

Gestart door Rejoen, 07-01-2019 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rejoen

Hoi Allemaal

Ik heb een vraag waar ik na wat lezen op het forum toch nog graag wat hulp bij krijg. Het betreft een langzame start van een giststarter. Dit is de de 2e maal dat ik dit heb en wil weten of ik er wijs aan doe om deze starter te gebruiken? Loop ik risico op een slecht smakend bier/vergisting/evt andere negatieve effecten?

De situatie:
Smackpack van Wyeast (3787) op 19 graden laten komen (de datum was van juli dit jaar dus de reden van de langzame start). Toen deze op temperatuur was heb ik de inwendige voeding kapot gemept en hem weer 5 uur laten staan. Erlenmyer schoongemaakt en vervolgens met 2 liter water  en 200 gram moutextract gevuld. Dit aan de kook laten komen en vervolgens 10 minuten gekookt. Tevens het rvs bruissteentje laten koken in water voor ontsmetting. Na afkoeling tot ongeveer 25 graden heb ik de gist toegevoegd en 12 uur belucht. De vergisting is na 2 dagen nog niet van start.

Ik verwacht dat de vergisting later nog zal gaan beginnen (dit heb ik al eerder meegemaakt) maar wil graag weten of deze slechte start van de giststarter een negatieve invloed op mijn te brouwen bier zal hebben. Geen zin om een hele brouwdag te verspillen door slechte gist toe te voegen.
Het bier wat ik eerder met een hele trage giststarter heb gebrouwen is goed uit gegist maar smaakt nog vreemd (is pas 2 weken gebotteld). Ik kan dus niet bepalen of deze smaak nog verbeterd.

Biertje1985

Twee dagen vind ik wel lang, ik denk dat je starter al eerder van start is gegaan, alleen dat je nog geen zichtbare activiteit heb gehad.
Schuimvorming is namelijk niet altijd een teken van vergisting, het kan ook zonder "Krausen" al flink vergist hebben.

Heb je de kleur van het wort zien veranderen? Als het meer op koffie verkeerd is gaan lijken dan zit je goed.

Gebruik je een roerder, of alleen beluchten?



Jacques

Citaat van: Rejoen op 07-01-2019  22:44 uIk verwacht dat de vergisting later nog zal gaan beginnen (dit heb ik al eerder meegemaakt) maar wil graag weten of deze slechte start van de giststarter een negatieve invloed op mijn te brouwen bier zal hebben. Geen zin om een hele brouwdag te verspillen door slechte gist toe te voegen.

Een langzame start van een giststarter is een teken dat er weinig actieve gistcellen zijn. Dat is op zich geen probleem. Heel het idee van het maken van een giststarter is juist de hoeveelheid actieve gistcellen te vergroten.
Door de giststarter langer te laten staan krijg je meer gist. De gist groeit...

Om te nog meer gistcellen te krijgen kun je er voor kiezen de starter te vergroten. Verdunning van het bier kun je voorkomen door de starter koud te zetten, de gist te laten bezinken en het bier boven het gistdepot af te gieten.

He beste is te zorgen voor voldoende gist. Wanneer je de gisting start met weinig gist kun je last krijgen een slepende vergisting. De vergisting kan zelfs voortijdig stoppen.

Er is al heel veel geschreven over giststarters op dit forum. Ik verwijs naar de tag giststarter

Rejoen

Hoi Jacques en Biertje1985, bedankt voor jullie reactie.

Het gaat mij niet zozeer om de vraag of er vergisting is maar meer of een dergelijke langzame vergisting van een starter negatieve effecten op mijn bier heeft (en zoals ik van Jacques begrijp zou dit geen probleem moeten zijn). Ik heb vaker giststarters gemaakt en deze kwamen snel op gang. Nu lijkt dit niet gebeurd te zijn (wel de verkleuring waar Biertje1985 over sprak, geen schuim of krausen na het beluchten).

Uiteraard heb ik mijzelf ingelezen over het maken van (en het verloop van giststarters) maar kon geen antwoord vinden. Nu er nog steeds geen duidelijke vergisting op gang is gekomen heb ik het waterslot open durven maken en het sg gemeten en tevens geproefd. Het SG was zojuist 1034 en de starter proefde zuur als wijn (start SG zou na berekening 1038 moeten zijn). Het lijkt er dus op dat er nauwelijks/geen vergisting heeft plaats gevonden maar wel een infectie aanwezig is (althans dat is mijn conclusie). Het lijkt mij dat deze starter dus door de gootsteen kan?

Jacques

Citaat van: Rejoen op 10-01-2019  20:52 uHet SG was zojuist 1034 en de starter proefde zuur als wijn (start SG zou na berekening 1038 moeten zijn). Het lijkt er dus op dat er nauwelijks/geen vergisting heeft plaats gevonden maar wel een infectie aanwezig is (althans dat is mijn conclusie). Het lijkt mij dat deze starter dus door de gootsteen kan?

Giet je starter niet weg!
Aan het begin van de vergisting daalt de pH heel sterk. Dat gaat heel snel. Na verloop van tijd stijgt de pH weer tijdens de vergisting.
Een zure starter is een goede starter!

Zie deze link voor een typisch verloop van de pH tijdens de vergisting.

Rejoen

Hoi Jacques

Hij is nog niet weg en ik zal hem nog wat geduld geven.
Voor nu ga ik mijn bed opzoeken en zal morgen de link doornemen die je stuurde. Dan laat ik ook weer weten of er al verandering is.

Rejoen

Ik heb de link bekeken en inderdaad kloppen de grafieken met de waardes die ik gemeten heb. De vergisting is ondertussen wel begonnen en redelijk aan het  borrelen. Dat gaat dus goed. Ik zal kijken of ik ook aan smaak of geur verandering kan zien na de hoofdvergisting en hopelijk kan ik hem dan alsnog gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.