Waterbehandeling voor een NEIPA

Gestart door tonincx, 07-01-2019 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tonincx

Ik wil een NEIPA brouwen en het recept geeft volgende waarde voor het maischwater
120 ppm Sulphate
140 ppm Chloride
Om die waarden te halen moet ik volgens BrouwHulp in 20 liter water, 5 g Calciumchloride en 4 g gips toevoegen. Dit zorgt er dan wel voor dat Ca van het maischwater van 62 naar 178 mg/l gaat.
Is dat een aanvaardbare waarde voor calcium?
Of kan ik beter wat minder calciumchloride gebruiken en wat extra keukenzout  toevoegen?

Koen S

Je kan ook magnesiumsulfaat gebruiken ipv gips.

Serge VL

Een NIEPA mag gerust tot 60 mg/l Natrium hebben en zit tussen de 60 a 100 mg/l Calcium, dus keukenzout brengt soelaas.
Natrium benadrukt ook de zoete tonen  (zachter mondgevoel)
Trouwens voor een NEIPA is het sterfdoel dat ik meestal gebruik 100 mg/l SO4 en 190 mg/l Cl !!! Dus de CL/SO4 factor is bij mij 1.9 tov 1.16 bij jou.

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 07-01-2019  17:43 uTrouwens voor een NEIPA is het sterfdoel dat ik meestal gebruik 100 mg/l SO4 en 190mg/l Cl !!! Dus de CL/SO4 factor is bij mij 1.9 tov 1.16 bij jou.

Bij mijn NEIPA is het sterfdoel altijd een grammetje cyanide per flesje :D.

DoubleW

Calcium chloride geeft meer volheid aan het bier, voor een Neipa is 3 gr/20 liter voldoende. Calcium sulfaat geeft een versterking van de bitterheid, pas op niet te veel want dit blijf je proeven in eindresultaat.  5 gr/20 liter maimaal
Epsom zout of magnesium sulfaat liever niet vanwege te hoge bitterheid.

tonincx

Citaat van: Serge VL op 07-01-2019  17:43 uEen NIEPA mag gerust tot 60 mg/l Natrium hebben en zit tussen de 60 a 100 mg/l Calcium, dus keukenzout brengt soelaas.
Natrium benadrukt ook de zoete tonen  (zachter mondgevoel)
Trouwens voor een NEIPA is het sterfdoel dat ik meestal gebruik 100mg/l SO4 en 190mg/l Cl !!! dus de CL/SO4 factor is bij mij 1.9 tov 1.16 bij jou.

Met 3 g calciumchloride, 4 g calciumsulfaat en 1,7 g zout kom ik op dit profiel

    Ca          Mg              Na         Tot. Alk.      SO4          Cl
149 mg/l   6 mg/l   43 mg/l   177 mg/l   121 mg/l   141 mg/l

Het recept vraagt om een 140/120 verhouding :

Ik moet enkel nog een Galaxy hop vervanger zoeken want ik kan nergens Galaxy hop vinden.

DoubleW

Mosaic, Nelson Sauvin, Citra kan ook. Galaxy moet bij Brouwmarkt of Jubbega verkrijgbaar zijn.

DoubleW

Even mijn vaste hop leveranciers gecheckt, Galaxy is extreem duur vanwege hoge vraag. Kijk naar alternatieven die goedkoper zijn. Galaxy is mogelijk alleen via marktplaats te koop, hoe oud weet ik niet, alles ouder dan 2016 niet doen.
Vic secret kan ook ende eerder genoemde

Serge VL

Citaat van: tonincx op 07-01-2019  19:25 uIk moet enkel nog een Galaxy hop vervanger zoeken want ik kan nergens Galaxy hop vinden.
Simcoe!!!

Dund

Ik heb deze neipa vorig jaar gebrouwen en ik vond hem niet goed. Ook niet slecht maar zeker geen topper. Heb destijds ook nog contact met deze brouwer gehad.

In dit recept wordt de hop gekookt dat is sowieso een no-go dan wordt je bier veel te bitter. Dat viel me tegen.

Ik brouw zeer regelmatig Neipa's en de truc is om het simpel te houden.

1. Goed water maar daar kom je wel uit
2. Geen hop koken! Alleen maar hop in de whirlpool ik voeg meestal 200-250 gram toe op 73 graden voor 60-65l bier. Half uurtje laten trekken en terug koelen naar 19 graden.
3. De gist uit het recept hierboven vond ik de grootste tegenvaller. Die was wat zurig. Ik brouw het liefst met wlp007
4. Koudhop echt zoveel mogelijk. Ik ben nu een neipa aan het brouwen met 30gr per liter koudhop.
5. Twee keer koudhoppen is belangrijk. Eerste keer na 2-3 dagen als er nog goed schik op je bier staat. Dus op 75% van je vergistingsdoel. Ik doe dan 3 dagen op 19 graden.
6. Vervolgens vijf dagen de andere 70% van je koudhop erin bij lagere temperatuur 16 graden.
7. Bij alle koudhopstappen zoveel mogelijk zuurstofinslag voorkomen. Als het kan je cct met CO2 spoelen nadat je de hop erbij doet. Als je de hop gaat uitknijpen of zuurstofinslag hebt verkleurd je neipa zo naar bruin toe. Het is mij in het begin ook drie keer gebeurt. Ik ben hier nu zeer op gebrand.
8. Als laatste gebruik ik nu ook zuurstofabsorberende kroonkurken voor mijn neipa's op advies van Jacques gekocht en ik merk echt dat mijn neipa's beter blijven.


Mijn lekkerste neipa brouw ik met mosaic en citra 60/40 ongeveer.

breda82

Ik vind de Mosaic Citra combinatie ook het lekkerst. Die anti zuurstof kroonkurken helpen niet, ene neipa zonder die dingen geen verkleuring, met wel richting bruin, denk dat het eerder in proces voorkomen moet worden. Het is een lastige stijl.

Dund

Ik denk ook dat het bruin worden niets met de dop te maken heeft dan moet er ergens anders flink wat zuurstof in het bier gekomen zijn. Qua prijs schelen de doppen niet zoveel met gewone dus ik zet ze tegenwoordig standaard op de neipa. Of het echt helpt is wat arbitraal daar ben ik het wel mee eens.

bordev

Citaat van: Dund op 07-01-2019  22:32 uIk heb deze neipa vorig jaar gebrouwen en ik vond hem niet goed. Ook niet slecht maar zeker geen topper. Heb destijds ook nog contact met deze brouwer gehad.

In dit recept wordt de hop gekookt dat is sowieso een no-go dan wordt je bier veel te bitter. Dat viel me tegen.

Ik brouw zeer regelmatig Neipa's en de truc is om het simpel te houden.

1. Goed water maar daar kom je wel uit
2. Geen hop koken! Alleen maar hop in de whirlpool ik voeg meestal 200-250 gram toe op 73 graden voor 60-65l bier. Half uurtje laten trekken en terug koelen naar 19 graden.
3. De gist uit het recept hierboven vond ik de grootste tegenvaller. Die was wat zurig. Ik brouw het liefst met wlp007
4. Koudhop echt zoveel mogelijk. Ik ben nu een neipa aan het brouwen met 30gr per liter koudhop.
5. Twee keer koudhoppen is belangrijk. Eerste keer na 2-3 dagen als er nog goed schik op je bier staat. Dus op 75% van je vergistingsdoel. Ik doe dan 3 dagen op 19 graden.
6. Vervolgens vijf dagen de andere 70% van je koudhop erin bij lagere temperatuur 16 graden.
7. Bij alle koudhopstappen zoveel mogelijk zuurstofinslag voorkomen. Als het kan je cct met CO2 spoelen nadat je de hop erbij doet. Als je de hop gaat uitknijpen of zuurstofinslag hebt verkleurd je neipa zo naar bruin toe. Het is mij in het begin ook drie keer gebeurt. Ik ben hier nu zeer op gebrand.
8. Als laatste gebruik ik nu ook zuurstofabsorberende kroonkurken voor mijn neipa's op advies van Jacques gekocht en ik merk echt dat mijn neipa's beter blijven.


Mijn lekkerste neipa brouw ik met mosaic en citra 60/40 ongeveer.

Deze heb ik ook gebrouwen. Ik had er eerlijk gezegd ook meer van verwacht. Mooie starter gemaakt, alle ingredienten in huis, RO behandeld water, recept minutieus gevolgd en via gesloten systeem gekegd. Het had niet de typische NEIPA smaak zoals bijvoorbeeld van de Wazig van brouwerij Bruut.

Dund

Ik denk echt dat het aan die magnum ligt die begin kook wordt toegevoegd. Wat dus geen neipa hop is. En die gist die is echt gewoon noet lekekr in dit type bier. Het was een heel duur brouwsel en hij viel me echt tegen.

tonincx

Citaat van: bordev op 08-01-2019  18:20 uDeze heb ik ook gebrouwen. Ik had er eerlijk gezegd ook meer van verwacht. Mooie starter gemaakt, alle ingredienten in huis, RO behandeld water, recept minutieus gevolgd en via gesloten systeem gekegd. Het had niet de typische NEIPA smaak zoals bijvoorbeeld van de Wazig van brouwerij Bruut.


Ok ander recept dan :-)
Dan ga ik eens iets met de Imperial A38  proberen en mosaic/citra hop

bedankt voor de tips

tonincx

Nog een klein vraagje: wat heeft de voorkeur, hoppellets of bloemen voor de dry hop.

Knobby

Citaat van: tonincx op 08-01-2019  20:36 uNog een klein vraagje : wat heeft de voorkeur , hop pellets of bloemen voor de dry hop
Ik gebruikt uitsluitend pellets in dryhop. Veel makkelijker weer uit het bier te krijgen door 3 dagen koud staan, en je introduceert veeel minder zuurstof in je bier met pellets.

Dat is ook de een van de voornaamste redenen van het bruin worden van neipas, oxidatie bij dryhoppen (en/of bottelen).

Dund

Ik gebruik ook alleen maar pellets. Ik doe ze wel in een hopzak met wat verzwaring erin omdat ze er ook weer uit moeten. Zeker als je wilt dubbel hoppen.

tonincx

Citaat van: Dund op 07-01-2019  22:32 uIk heb deze neipa vorig jaar gebrouwen en ik vond hem niet goed. Ook niet slecht maar zeker geen topper. Heb destijds ook nog contact met deze brouwer gehad.

In dit recept wordt de hop gekookt dat is sowieso een no-go dan wordt je bier veel te bitter. Dat viel me tegen.

Ik brouw zeer regelmatig Neipa's en de truc is om het simpel te houden.

1. Goed water maar daar kom je wel uit
2. Geen hop koken! Alleen maar hop in de whirlpool ik voeg meestal 200-250 gram toe op 73 graden voor 60-65l bier. Half uurtje laten trekken en terug koelen naar 19 graden.
3. De gist uit het recept hierboven vond ik de grootste tegenvaller. Die was wat zurig. Ik brouw het liefst met wlp007
4. Koudhop echt zoveel mogelijk. Ik ben nu een neipa aan het brouwen met 30gr per liter koudhop.
5. Twee keer koudhoppen is belangrijk. Eerste keer na 2-3 dagen als er nog goed schik op je bier staat. Dus op 75% van je vergistingsdoel. Ik doe dan 3 dagen op 19 graden.
6. Vervolgens vijf dagen de andere 70% van je koudhop erin bij lagere temperatuur 16 graden.
7. Bij alle koudhopstappen zoveel mogelijk zuurstofinslag voorkomen. Als het kan je cct met CO2 spoelen nadat je de hop erbij doet. Als je de hop gaat uitknijpen of zuurstofinslag hebt verkleurd je neipa zo naar bruin toe. Het is mij in het begin ook drie keer gebeurt. Ik ben hier nu zeer op gebrand.
8. Als laatste gebruik ik nu ook zuurstofabsorberende kroonkurken voor mijn neipa's op advies van Jacques gekocht en ik merk echt dat mijn neipa's beter blijven.


Mijn lekkerste neipa brouw ik met mosaic en citra 60/40 ongeveer.

ik heb CO2 patronen die ik normaal gebruik om de banden van mijn racefiets mee op te pompen. kan ik die gebruiken om mijn gistvat mee te spoelen? dat is wel ijskoud als dat uit die patroon komt.

Dund

Ik denk dat dat wel ingewikkeld wordt als ik eerlijk ben. Met een cct en een koolzuurfles is dat allemaal wat handiger.

Dan zou ik gewoon proberen zo snel mogelijk je hopgiften te doen en te bottelen met zo min mogelijk contact aan de lucht.

Die eerste hopgift daar hoef je je niet veel zorgen over te maken dan is je gist nog bezig. De tweede dan wordt het iets kritischer want dan is er geen vergisting meer.

Ik zou het gewoon zonder proberen de eerste keer. Focus op het recept en het vat zo veel mogelijk dicht houden.

Jacques

Citaat van: breda82 op 07-01-2019  23:52 uDie anti zuurstof kroonkurken helpen niet, ene neipa zonder die dingen geen verkleuring, met wel richting bruin, denk dat het eerder in proces voorkomen moet worden. Het is een lastige stijl.

Mijn ervaring met deze doppen is dat het veel uitmaakt voor de smaak van je bier.
Bij een NEIPA die ik een tijdje geleden gebrouwen heb een vergelijkende test gedaan. De flessen die voorzien zijn van zuurstofabsorberende kroonkurken zijn duidelijk frisser van smaak dan die met gewone kroonkurken.
Bruinkleuring bij dit bier valt mee (alleen hoppellets gebruikt voor het koudhoppen). Bij een andere versie met hopbloemen zie ik wel een sterke verkleuring.

breda82

Citaat van: Jacques op 08-01-2019  23:09 uMijn ervaring met deze doppen is dat het veel uitmaakt voor de smaak van je bier.
Bij een NEIPA die ik een tijdje geleden gebrouwen heb een vergelijkende test gedaan. De flessen die voorzien zijn van zuurstofabsorberende kroonkurken zijn duidelijk frisser van smaak dan die met gewone kroonkurken.
Bruinkleuring bij dit bier valt mee (alleen hoppellets gebruikt voor het koudhoppen). Bij een andere versie met hopbloemen zie ik wel een sterke verkleuring.

Mijn ervaring is anders. Mijn laatste neipa is helaas aardig bruin verkleurt ondanks die doppen dus ik vermoed dat er op een ander moment toch teveel zuurstof inslag is geweest en de dopjes hielpen niet veel. De smaak was overigens wel goed, geen karton oid dus misschien wel positieve invloed op smaak.

De neipa die ik daarvoor had gebrouwen had er helemaal geen last van zelfs na bijna een jaar geen verkleuring en die had geen speciale doppen.

Die dopjes zullen misschien een heel klein beetje helpen maar bij mij zat het ergens anders denk ik wat niet meer te verhelpen was door een dopje.

Ongeveer zelfde recept gebruikt bij de laatste (alleen meer haver en iets meer dryhop)

Overigens als je met het lampje van de telefoon schijnt is hij wel knalgeel, verkleuring houden ze in ieder geval niet tegen.

Jacques

Citaat van: breda82 op 08-01-2019  23:32 uMijn ervaring is anders. Mijn laatste neipa is helaas aardig bruin verkleurt ondanks die doppen dus ik vermoed dat er op een ander moment toch teveel zuurstof inslag is geweest en de dopjes hielpen niet veel. De smaak was overigens wel goed, geen karton oid dus misschien wel positieve invloed op smaak.

De neipa die ik daarvoor had gebrouwen had er helemaal geen last van zelfs na bijna een jaar geen verkleuring en die had geen speciale doppen.

Die dopjes zullen misschien een heel klein beetje helpen maar bij mij zat het ergens anders denk ik wat niet meer te verhelpen was door een dopje.

Ik heb het over de smaak van het bier. Ik zeg niet dat je geen bruin kleuring krijgt.

Bij meerdere bieren heb ik een vergelijkende test uitgevoerd. Telkens was de smaak beter door het gebruik van deze doppen. Omdat een NEIPA erg gevoelig is voor oxidatie is het gebruik van deze doppen naar mijn idee aan te raden (eigenlijk dus voor elk bier...)

tonincx

Met bovenstaande tips en trucks is het eindresultaat top geworden. Ben voor dit water profiel gegaan : Ca 134 mg/l    Mg 6 mg/l  Na 51 mg/l  So4 79 mg/l   Cl  157 mg/l   
Heb uiteindelijk London Ale III gist gebruikt omdat A38 niet op voorraad was.
Als hop heb ik een mengeling van 70 g Citra, 10 g Mosaic en 70 g El Dorado gebruikt, verdeeld over whirlpool en 2 dry hops.
Het is een prachtige jucy NEIPA geworden. Lekker troebel en mooi zacht vol mondgevoel. Top citrus/fruit hop smaken maar helemaal niet bitter.
Deze gaat de tijd niet krijgen om te oxideren :-)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.