Hobbybrouwen > Brouwproces

Recente oatmeal stout, bottelen of nog wat lageren

(1/3) > >>

knifeman:
Op 30 december brouwde ik een oatmeal stout. Begin SG 1055, zou op 1020 moeten eindigen. Zonder toevoeging van suiker, alc zou rond de 5,8 moeten uitkomen. Met de Mangrove Jack M15 verliep de vergisting zoals verwacht zeer explosief (blowof moeten steken ondanks 1/3 kopruimte). Na 5 dagen stopte de vergisting ook redelijk snel, nu is waterslot al 3 dagen stilgevallen. SG is ook al 3 dagen stabiel.

Kan ik het bier nu best in vat laten lageren (ga sowieso niet overhevelen, fastferment dus trub is er uit) of meteen maar bottelen? Ik heb schrik als ik nog een week laat lageren in vat zonder activiteit dat de oxidatie insluipt, anderzijds als ik nu al bottel dat er te veel zaksel in de flessen komt?

Graag jullie raad.

Brouwert:

--- Citaat van: knifeman op 07-01-2019  10:29 u ---Op 30 december brouwde ik een oatmeal stout. Begin SG 1055, zou op 1020 moeten eindigen. Zonder toevoeging van suiker, alc zou rond de 5,8 moeten uitkomen. Met de Mangrove Jack M15 verliep de vergisting zoals verwacht zeer explosief (blowof moeten steken ondanks 1/3 kopruimte). Na 5 dagen stopte de vergisting ook redelijk snel, nu is waterslot al 3 dagen stilgevallen. SG is ook al 3 dagen stabiel.

Kan ik het bier nu best in vat laten lageren (ga sowieso niet overhevelen, fastferment dus trub is er uit) of meteen maar bottelen? Ik heb schrik als ik nog een week laat lageren in vat zonder activiteit dat de oxidatie insluipt, anderzijds als ik nu al bottel dat er te veel zaksel in de flessen komt?

Graag jullie raad.

--- Einde van citaat ---

Ik zou het zeker nog even laten staan. Je loopt volgens mij geen risico op oxidering omdat je vat niet open is geweest, toch?

knifeman:
Klopt, is nog niet open geweest, echter heb ook geen gistingskamer dus vat kan 's nachts +- 2 graden afkoelen.

Jacques:

--- Citaat van: knifeman op 07-01-2019  10:35 u ---Klopt, is nog niet open geweest, echter heb ook geen gistingskamer dus vat kan 's nachts +- 2 graden afkoelen.

--- Einde van citaat ---

Een terugslagklepje kan uitkomst bieden...
In speciaalwinkels voor aquariums hebben ze die meestal op voorraad liggen.

knifeman:
Zou ik al de helft kunnen bottelen en de helft verrijken met een portie suiker en chocolade melk en ook nog wat laten uitgisten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie