Potentiële bierbrouw problemen - buitenland

Gestart door Zambezi Special, 07-01-2019 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zambezi Special

Ik heb zojuist een korte voorstel post geplaast.
Nu even mijn echte vraag (vragen)
Ik heb besloten dat ik bier wil gaan brouwen (nog nooit gedaan)
Heel eenvoudig met bierblikken en misschien moutpakketten. Maar hier (Zambia) is niet veel verkrijgbaar
Ik heb een deel van de materialen (emmer, waterslot, thermometer, schoonmaakmiddelen, pH papier, ijskast, temperatuur-controller). De rest moet uit Nederland komen.

De eerste vraag:
Kan ik uberhaupt bier brouwen met een omgevingstemperatuur die kan oplopen tot boven de 40 ºC? En grote schommelingen tussen dag en nacht temperatuur? Ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik mijn ijskast met controller moet gebruiken, behalve misschien in de winter (tussen 8 en 24 ºC)

2) Als ik in Nederland ben, koop ik de benodigde materialen (meer watersloten, paar kurken voor waterslot, kraan, hydrometer, bierblikken en misschien een mout pakket). Vergeet ik wat essentieels?

3) Mijn grootste probleem:
Flesjes en vullen
Ik dacht om champagne of mouserende wijnflessen te gaan opsparen en die te sluiten met van die plastic champagnekurken met een draadlkooitje?
Verder kan ik makkelijk aan van die (gebruikte) export flesjes komen, maar dat glas is erg dun. Is dat geschikt voor zelfgebrouwen bier? De statiegeld flessen kan ik krijgen, maar er is normaal een tekort. Zijn er nog andere opties? Is een mini-biervaatje een mogelijkheid (moet wel allemaal in mijn koffers passen...)

Bij voorbaat dank voor alle hulp :)

Knobby

Ik zou ook wat gist mee nemen!

Die koelkast ga je zeker nodig hebben. Als hij goed genoeg koelt om je voedsel koud te houden dan is dat ook voldoende voor je gistende bier

Op champagne flessen kan je ook kroonkurken drukken. Gewoon zo'n ding met hendel kopen en even goed opletten of er op je flessen 26 of 29mm kroonkurken moeten. Bijna alle kroonkurk apparaten komen met 2 koppen voor beide kurken.

Zambezi Special

Bedankt voor de snelle reactie.

Welk type gist raad je aan? In die kant en klaar pakketten zit toch gist (tenminste in degene die ik bekeken heb)?

Heb even snel zitten rekenen en prijs van zo'n kroonkurkapparaat haal je er toch al snel uit.
Is een staand model veel beter dan een hand model (https://www.braumarkt.com/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-29mm.html  vs  https://www.braumarkt.com/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-29mm.html )
Zouden schroefdop wijnflessen sterk genoeg zijn voor zelfgemaakt bier? En die wegwerp bierflesjes?

En ik zag ook een mini vaatje (https://www.braumarkt.com/party-biervaatje-5-liter-incl-combi-tapkraantje.html). Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het? Heeft iemand hier ervaring mee en gaat het een aantal keer mee?

Voor zover ik het nu kan zien wordt het een startpakket omdat dat zo'n beetje alles bij elkaar heeft: Deze: https://www.braumarkt.com/arsegan-beer-brew-kit.html, aangevuld met kroonkurkapparaat en kroonkurken
Emmer is wel wat klein, maar die heb ik eigenlijk toch niet nodig en alles bij elkaar is het een leuk klein pakketje om mee te beginnen. Om nu meteen 10-20 liter bier op te zetten lijkt me een beetje veel van het goede! 4-5 liter is leuk om mee te oefenen.
En dan een paar Brewferm blikken en een ander pakket.

Gelukkig mag ik een vrij grote hoeveelheid ruimbagage meenemen ;)

Knobby

Als bij die bierpakketten een zakje droge gist zit is dat prima.

Zelfs het allergoedkoopste staand model is beter dan zo'n hand ding.

ik zou zeker niet voor een wijnfles gaan. Wie weet gaat het goed maar het is er niet voor bedoeld. Wegwerp bierflesjes kunnen wel, echter als je net begint is het niet ongewoon om een batch een keer te vroeg te bottelen. Deze dunne flesjes zullen dan nog eerder springen. Zelfs bier dat je niet te vroeg hebt gebotteld kunnen met flinke hitte nog wel eens springen als het flesje zwak is.

Die minivaatjes heb ik zelf niet gebruikt maar lees er hier op het forum niet veel goeds over. zoek eens op partyvaatje.

Zambezi Special

Dat is duidelijk!
Geen wijn, wodka en whiskey flessen
Wel statiegeld bierflesjes en mouserende wijn/cider flessen
Eventueel wegwerp bierfles, maar voorzichtig, ze kunnen breken.

En denk nu in eens dat plastic coca cola/fanta/sprite flessen zouden moeten kunnen werken. Ziet er niet zo professioneel uit, maar is wel praktisch (ik heb ooit eens zo'n 500 ml pet flesje gevuld met lucht tijdens het duiken (30 meter diep, dus 4 bar). Aan de oppervlakte was het ding keihard, maar barstte niet. We konden het ook niet open krijgen trouwens).

Dank voor alle info.
Ik heb nog wat tijd voordat ik het een en ander aan ga schaffen, maar ik kan nu rond gaan kijken naar aanbiedingen etc.
Er zullen vast wel meer vragen komen ;)


Triplezzz

Vergeet geen schoonmaakmiddel om de flessen te reinigen voor het bottelen.

emiel1

Citaat van: Zambezi Special op 08-01-2019  06:28 uEn denk nu in eens dat plastic coca cola/fanta/sprite flessen zouden moeten kunnen werken. Ziet er niet zo professioneel uit, maar is wel praktisch (ik heb ooit eens zo'n 500 ml pet flesje gevuld met lucht tijdens het duiken (30 meter diep, dus 4 bar). Aan de oppervlakte was het ding keihard, maar barstte niet. We konden het ook niet open krijgen trouwens).

Dat moet wel kunnen ja, al is mijn ervaring dat je die cola smaak meestal maar moeilijk uit de fles krijgt. Ik weet ook niet hoe lang die rubbertjes in de dop mee gaan, ik zou ze dus geregeld vervangen. En aangezien ze doorzichtig zijn: donker bewaren.

Citaat van: Zambezi Special op 07-01-2019  08:43 uKan ik uberhaupt bier brouwen met een omgevingstemperatuur die kan oplopen tot boven de 40 ºC? En grote schommelingen tussen dag en nacht temperatuur? Ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik mijn ijskast met controller moet gebruiken, behalve misschien in de winter (tussen 8 en 24 ºC)

Zoals Knobby al zei, die koelkast ga je zeker nodig hebben, maar niet alleen in de zomer. Je wilt je vergistingstemperatuur zo constant mogelijk houden, zelfs al zou de omgevingstemperatuur constant zijn (wat natuurlijk niet zo is, het koelt altijd af in de nacht), dan nog heb je te maken met warmte geproduceerd door je gist. Koelen is dus altijd gewenst. Wanneer je de mogelijkheid hebt tot gecontroleerd vergisten zou ik dat altijd doen.

Zambezi Special

Leuke reacties and heel veel goed advies!
Dank jullie allemaal.

Schoonmaakmiddelen zijn inderdaad nodig, maar die kan ik hier krijgen en die neem ik ook liever niet mee het vliegtuig in (er staan van die enge gevarentekens op).
Ik heb een hele goede kwaliteit water. Dat moet zeker helpen (ook met het schoonmaken). Geloof het of niet, het is rivierwater ... Ik zal het voor de zekerheid eerst koken, maar normaal drinken we het direct.

Wat de flesjes betreft: Ik zat ook meer aan de sprite/7 up flesjes te denken dan de cola. Sprite/bier gaat tenminste nog een beetje samen. En die flesjes zijn groen. Misschien ook de bruine gemberbier flesjes.
Ik run een lodge met een bar, dus geen probleem om aan lege flesjes te komen. En 1x extra gebruiken moet toch kunnen?

En nu zit ik dus weer te twijfelen. Geld besparen en in eerste instantie alles in sprite flesjes (dan kan ik 1 of 2 extra bierpakketten kopen), of toch die kroonkurk dingen kopen? Ik kan het natuurlijk altijd later kopen, maar dat kan rustig meer dan een jaar later zijn.

Ahhh decissions decissions...

Ik hou er al rekening mee dat ik de koelkast moet gebruiken. Dat is geen probleem.

ArneSmits

Ik heb afgelopen zomer een aantal PET flesjes voor water met prik gebruikt, dat werkt erg goed. Die zijn schoon en kunnen tegen de druk. Was een experiment om bier op vakantie mee te nemen. Enige waar je met die kleurloze flesjes aan moet denken is dat je ze na bottelen niet in daglicht bewaart.

Zambezi Special

Dank je Arne,
Ik denk dat ik zeker ga beginnen met flesjes.
Eerst maar eens simpel houden tot ik weet of dit leuk is...

stiaanke

Citaat van: Zambezi Special op 08-01-2019  06:28 u... (30 meter diep, dus 4 bar)....

30 meter diep is 3 bar  ;)

Zambezi Special

3 bar waterdruk + 1 bar luchtdruk
Dus 4 bar, of 3 bar overdruk ;)

Biertje1985

Citaat van: Knobby op 07-01-2019  18:01 uDie minivaatjes heb ik zelf niet gebruikt maar lees er hier op het forum niet veel goeds over. zoek eens op partyvaatje.
Dit wil je echt niet, koop dan gewoon een sodakeg. Tenminste ik vind die partyvaatjes een drama.
Ik heb nog een drukset liggen voor de partyvaatjes mocht je het toch willen proberen.

Zambezi Special

Merci!
Ik heb het idee van partyvaatjes inmiddels laten varen, mede naar aanleiding van die eerdere post van Knobby.

Zambezi Special

Even een update (voor wie geinteresseed is ;) )
Ik heb inmiddels een gistingsvat en bijbehorende beginnersspullen gekocht via marktplaats.
Nog niet gezien, staat bij een vriend
Een wortkoeler is onderweg. Was een goede deal, maar die heb ik voorlopig niet nodig denk ik.

Het flessenprobleem is opgelost.
Ik ga sprite flesjes gebruiken (0.5 liter) en ik denk dat de wegwerp savanna (cider) flesjes sterk genoeg zijn om te gebruiken. Ze zijn doorzichtig, jammer genoeg. Ook de windhoek draught flesjes zijn waarschijnlijk geschikt voor hergebruik.

Nu ben ik aan het zoeken naar andere grondstoffen. Het ziet er waarschijnlijk naar uit dat die uit Zuid Afrika moeten komen. Hopelijk gaan er voldoende van mijn vrienden die kant op met de auto en ik hoop dat ike ze kan overtuigen om wat spullen voor mij mee terug te nemen. Verzenden van Z-Afrika naar Zambia is een beetje te prijzig.
Ik heb de hoop nog niet opgegeven dat ik mout kan vinden in Zambia (fingers crossed)
In eerste instantie worden het bierpakketten, dan moutextract (denk dat poeder in kleine verpakking het best is).
Daarna weet ik wel of dit een leuke hobby is en dan gaan we aan mout denken.

Tot zover is het fascinerend. Nog niks gebrouwen, maar al wel een hoop geleerd!

Knobby

Koelen na het koken gaat misschien nog wel een probleem worden als je met mout of moutextract gaat brouwen. Als je koelwater te warm is kan je je wort niet naar ~20c krijgen. Ik ken een brouwer met een brewpub in cambodja die een enorme teil met ijs gebruikt. Je kan echter ook zoeken op de zogenaamde 'no chill' methode. Dat wordt door veel homebrewers in Australië gedaan.

Zambezi Special

Ja, dat koelen had ik al naar zitten kijken en ik ga sowieso eens rond kijken op fora met een meer tropisch klimaat :)

Het is allemaal nog ver weg, maar ik had de volgende dingen in mijn hoofd:
1) Brouwen limiteren tot de winter
2) De pan/ketel in een grote teil met ijs zetten (en het wort koeler gebruiken voor het eerste afkoelen)
3) Flessen met water invriezen. Zorgen dat ze goed schoon zijn aan de buitenkant en in het wort plaatsen
4) Hetzelfde, maar dan met die koeltas elementen
5) Een gist vinden die bij wat hogere temperaturen goed werkt.
6) Wort maken met minder water (geconcentreerder) en dan, van het vuur af, aanvullen tot de gewenste hoeveelheid met ijs
7) Een combinatie

En nu komt daar de "no chill" methode bij. Ik ga 'm googlen!

Charl

Citaat van: Zambezi Special op 16-01-2019  07:05 uNu ben ik aan het zoeken naar andere grondstoffen. Het ziet er waarschijnlijk naar uit dat die uit Zuid Afrika moeten komen. Hopelijk gaan er voldoende van mijn vrienden die kant op met de auto en ik hoop dat ike ze kan overtuigen om wat spullen voor mij mee terug te nemen. Verzenden van Z-Afrika naar Zambia is een beetje te prijzig.

Heb je al eens gedacht om door bekenden vanuit Nederland af en toe een pakketje te laten verzenden? Misschien is dat goedkoper dan vanuit Zuid-Afrika...

Zambezi Special

Pakjes van Nederland naar Zambia is erg duur en de Zambiaanse post is onbetrouwbaar (veel post komt niet aan en er is net een staking van 5 maanden geweest).
Zuid Afrika is ook veel dichter bij Zambia (zo'n 1.400 km naar Johannesburg, 900 naar de grens) dan Nederland (12.000 km).

We vragen wel eens aan vrienden die naar Europa gaan om een pakje mee te nemen in hun bagage, maar dat is maar voor kleine dingen.

De beste optie is Zimbabwe (maar niet op het moment) en Zuid-Afrika.
Zambia importeert veel uit Zui-Afrika en ik kan meestal wel iemand vinden die erheen gaat. Ik moet gewoon geduld hebben....
Of gewoon even in de buidel tasten :(
Een van de bedrijven waar ik naar zat te kijken lijkt een vrij goed assortiment te hebben. Dat is deze: http://brewcraft.co.za/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.