Spoelen met Grainfather

Gestart door RoyB, 06-01-2019 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyB

Ik heb al zeker 20~30 keer gebrouwen met mijn Grainfather in de laatste 3 jaar.

Ben nu e.e.a. aan literatuur door aan het nemen en het valt me op dat het spoelen bij mij heel anders verloopt dan wat normaal schijnt te zijn.

Als ik de hoeveelheid spoelwater van de berekeningen van Grainfather aan houd dan kom ik echt uit op een veel te dun bier..
Daarom spoel ik eigenlijk altijd max 1 liter per kilo mout.
Ik ga in mijn berekeningen voor een bier van 20 liter met begin SG 1.065 uit van een rendement van 65 tot 70%
Als ik zoveel water gebruik in de maisch en zou spoelen als dat Grainfather voorschrijft dan zou een bier van 1.080 of hoger eigenlijk niet haalbaar zijn zonder moutextract en/of re-iterated mash. Klopt dat?

Ook heb ik vrijwel altijd dat mijn spoelwater echt heel snel door de moutkorf heen loopt. Ik zie vaker verhalen over 45 minuten spoelen, maar bij mij zit dat er dus echt niet in, ik denk dat er makkelijk 1 liter per minuut door het bostel heen loopt.

Ik schroot nèt zo dat geen enkele korrel er in zijn geheel door mijn wals heen komt. Uitmaischen op 75 graden, en gooi mijn spoelwater er overheen op 80 graden. Alles pH gecorrigeerd.

Wat doe ik fout?  :weetniet:

Gossi


RoyB

Citaat van: Gossi op 06-01-2019  23:46 uRoer jij??
Bij het storten 10 minuten, terwijl ik langzaam stort, en tot ik het gevoel heb dat alles los en nat is.

Edwin brouwt

Bij mij loopt het spoelwater meestal ook binnen 15-20 minuten door, behalve bij zware bieren (≥ 1080). Ik heb een rendement van rond de 75%, en maischen loopt doorgaans mooi; geen wort door het overloopje.


Wat ik zelf het belangrijkste vind is de maischdikte en niet de hoeveelheid spoelwater. Ik gebruik zelf de berekeningen van grainfather niet meer: daar waren wat problemen mee en leek me onbetrouwbaar.


Misschien een recept invoeren in Brewfather (zit een Grainfather profiel in) en kijken welke water hoeveelheden die aangeeft?

TeVeHa

Tip: Laat de berekeningen van Grainfather voor wat ze zijn en gebruik BrouwHulp of een ander brouwprogramma (hetgeen je msschien al doet),het spoelen gaat snel net zoals bij de meeste ander autom. ketels, dat is eigen aan deze systemen, ik takel ook maar mèèr om het kletteren te vermijden dan om trager te spoelen
Ik heb meestal een brouwzaalrendement van 74%, ik roer in het begin en het laatste kwartier, mvg

pippakillinova

Zelfde hier met een Grainfather. Nu 18 brouwsels gedaan en mijn rendement is zelden hoger dan 60%. Meer rond 50%. Al brouw ik meestal wel bieren tussen met een sg tussen de 1080 en 1100.

Ondanks:
- Mout bevochtigen voor walsen;
- Kafjes in takt laten;
- Langzaam storten, goed roeren;
- Beslagdikte nooit dikker dan 2,5L/kg;
- Beslag roeren 20 minuten voor einde maisch;

Wat ik zelf vreemd vind is dat er bij mij altijd wort door de overlooppijp loopt tijdens het maischen (zelfs met kraantje half open), maar dat het spoelen erg meestal erg snel verloopt. 10 min oid.  :weetniet:

HansvV

Ik heb wat vergelijkbare ervaringen met de Grainfarther: de berekening voor het spoelwater die zij geven leidt (bij mij in ieder geval) inderdaad tot te veel verdunning. Wel merk ik dat ik ook bij de opgegeven hoeveelheid spoelwater aan het eind nog steeds suiker sta uit te spoelen (gemeten met de refractometer). Je kan er dus voor kiezen om langer te spoelen en aansluitend bij het koken naar verhouding meer in te dikken.
Ik ervaar dat naarmate je dichter tegen de 30 liter aan gaat zitten, het proces moeilijker te sturen wordt. De moutkolom wordt dan al behoorlijk hoog. Dat zal de verticale doorstroming niet ten goede komen, zodat er mogelijk meer door de overloop gaat, met minder rendement tot gevolg. Ik roer wel, maar bij die ca. 8 kg mout krijg je de boel onderin lastig in beweging. Tevens beweegt de binnenketel tijdens het roeren en klotst er dan makkelijk vloeistof over de rand van de ketel omdat de totale vloeistofspiegel hoog staat. Kun je ongetwijfeld allemaal wel vastzetten, maar ik heb besloten om het in deze ketel tot 20 l te beperken.

ppuk

Ik gebruik tegenwoordig altijd BrouwHulp voor de water hoeveelheden (voor de rest overigens ook). De online calculator geeft bij mij steevast te dun bier, BrouwHulp klopt. Rendement is variabel zo tussen de 75-85%. Ik moet wel goed op de maischdikte letten. 3,7 l/kg werkt bij mij enzymatisch het beste. Dat moet je in de wizard van BrouwHulp wel zelf instellen.

ppuk

En inderdaad: bij hele zware storts (8 tot 8,5 kg hoger doe ik niet meer) roer ik op de helft van de maisch goed door. Haalde ik laatst 86% rendement mee  :)

stiaanke

Hoe berekenen jullie het maischwater?

HansvV

Grainfarther presenteert die berekening in de instructievideo.

Mike101

Citaat van: pippakillinova op 07-01-2019  16:31 uWat ik zelf vreemd vind is dat er bij mij altijd wort door de overlooppijp loopt tijdens het maischen (zelfs met kraantje half open)

Sinds ik rustiger schroot heb ik dat probleem niet meer

dirk

Citaat van: RoyB op 06-01-2019  23:37 uIk schroot nèt zo dat geen enkele korrel er in zijn geheel door mijn wals heen komt. Uitmaischen op 75 graden, en gooi mijn spoelwater er overheen op 80 graden. Alles pH gecorrigeerd.

Spoel eens heter, de Grainfarther koelt heel erg snel af. Zelf gebruik ik gewoon water wat aan de kook is, dit levert betere uitspoeling op, en voor kafsmaak o.i.d. hoef je echt niet te vrezen.

RoyB

 Ik ga die berekening van brewfather maar eens proberen,
ook denk ik dat heter spoelen wel gaat helpen, na 10 minuten zal het water wel  minimaal 15 graden zijn afgekoeld richting 65 graden of zo...

Ik heb het SG van het wort van me spoel ook gemeten en dat was ook nog erg hoog na 4 liter, namelijk 1.040. Dat is te weinig om maar te blijven toevoegen als me OG 1067 moet gaan worden maar er zit dan nog wel echt veel suiker in het bostel wat ik in de kliko gooi...

Citaat van: pippakillinova op 07-01-2019  16:31 uWat ik zelf vreemd vind is dat er bij mij altijd wort door de overlooppijp loopt tijdens het maischen (zelfs met kraantje half open), maar dat het spoelen erg meestal erg snel verloopt. 10 min oid.  :weetniet:
Voor wat betreft vastgelopen filterbed, dat betekent wellicht dat je te fijn hebt geschroot... Heb je zeker ook wel last van aanbranden op de bodem? En als je werkt met haver of rogge dan moet je weer andere maatregelen nemen tegen de glucanen en pentosanen(gomstoffen) uit deze moutsoorten waardoor je bostel heel slijmerig en ondoordringbaar kan raken. Denk daarbij aan het toevoegen van rijsthulzen om je bostel luchtiger/vrijer te maken, pentosanase enzymen of misschien iets makkelijker en goedkoper; een glucanase rust stap in je maischschema.

stiaanke

Citaat van: HansvV op 07-01-2019  19:31 uGrainfarther presenteert die berekening in de instructievideo.

Geeft die dezelfde waarden als de onlinecalculator?  https://www.grainfather.com/brewing-calculators
Daarmee krijg ik het gewenste resultaat.

HansvV

Zijn inderdaad dezelfde waarden als op hun video. Is mij ook niet geheel duidelijk wat dan mis gaat. Ga morgen weer aan de slag, lager dit keer. Zien hoe ik vaar.

Jacques

Citaat van: RoyB op 06-01-2019  23:37 uOok heb ik vrijwel altijd dat mijn spoelwater echt heel snel door de moutkorf heen loopt. Ik zie vaker verhalen over 45 minuten spoelen, maar bij mij zit dat er dus echt niet in, ik denk dat er makkelijk 1 liter per minuut door het bostel heen loopt.
...
Wat doe ik fout?  :weetniet:

De snelheid van spoelen kun je regelen door de moutkorf heel langzaam omhoog te takelen. Dat kan heel simpel met een automatische ratelspanband. Een dergelijke spanband hoeft niet veel te kosten.
Het lastige is dat je de haak van de spanband moet bevestigen aan constructie die voldoende stevig is.
Zie ook het topic Een kledingrek voor de bevestiging van een takel waarin een aantal mogelijkheden besproken zijn.

RoyB

Citaat van: Jacques op 07-01-2019  23:20 uDe snelheid van spoelen kun je regelen door de moutkorf heel langzaam omhoog te takelen.
Begrijp ik dan goed dat je het spoelwater er al opgooit terwijl de moutkorf nog in de ketel zit, en daarna dus rustig de korf omhoog zodat het spoelwater er door loopt?
Klinkt wel als een idee...

Jacques

Citaat van: RoyB op 08-01-2019  00:25 uBegrijp ik dan goed dat je het spoelwater er al opgooit terwijl de moutkorf nog in de ketel zit, en daarna dus rustig de korf omhoog zodat het spoelwater er door loopt?
Klinkt wel als een idee...

Ja. Door het vloeistofniveau binnen en buiten de korf klein te houden zorg je er voor dat het spoelen langzaam verloopt. In combinatie met het gebruik van heet spoelwater (tussen de 90 en 94 ºC) krijg je een hoger rendement. Je hoeft niet bang te zijn voor afwijkende smaken als je het spoelwater aanzuurt tot een pH tussen de 5,0 en 6,0.

RoyB

Citaat van: Jacques op 08-01-2019  20:46 uJa. Door het vloeistofniveau binnen en buiten de korf klein te houden zorg je er voor dat het spoelen langzaam verloopt. In combinatie met het gebruik van heet spoelwater (tussen de 90 en 94 ºC) krijg je een hoger rendement..

Ahhhh goeie tips, word ik enthousiast van! Ga ik volgende keer zeker zo doen!!!

Biertje1985

Je kan natuurlijk tijdens het spoelen je afloop meten met een refractometer. Zo kun je zien of je dikker moet maischen als je spoelwater bijvoorbeeld na het spoelen nog met 1035 (8.8 brix) uit de binnen ketel komt.

Met name bij zware moutstorten (sg 1070+) is het mij opgevallen dat je meer spoelwater moet hebben omdat er anders veel suikers achterblijven in de bostel.

Soms meet ik een laag SG voor spoelen terwijl ik na het spoelen gewoon het gewenste SG behaal.

Zo kan je een beetje spelen met dit concept ketels. een rendement van minimal 75% moet haalbaar zijn. Al vind ik het rendement niet erg belangrijk. Ik ga altijd uit van een lager rendement. liever verdunnen met water dan achteraf suiker toevoegen of een lager begin sg accepteren.

Edwin brouwt

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2019  07:57 uMet name bij zware moutstorten (sg 1070+) is het mij opgevallen dat je meer spoelwater moet hebben omdat er anders veel suikers achterblijven in de bostel.
Maar dat vind ik juist moeilijk omdat je dan dus minder maischwater hebt en dus een dik beslag. Daardoor gaat er dus meer wort door de overlooppijp tijdens maischen en dat zou ook weer minder rendement opleveren, denk ik?



Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2019  07:57 uSoms meet ik een laag SG voor spoelen terwijl ik na het spoelen gewoon het gewenste SG behaal.
Interessant, ga ik ook 's doen. Want dat betekent dat er nog heel veel suiker in de bostel zit.

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 08-01-2019  20:46 uJa. Door het vloeistofniveau binnen en buiten de korf klein te houden zorg je er voor dat het spoelen langzaam verloopt. In combinatie met het gebruik van heet spoelwater (tussen de 90 en 94 ºC) krijg je een hoger rendement. Je hoeft niet bang te zijn voor afwijkende smaken als je het spoelwater aanzuurt tot een pH tussen de 5,0 en 6,0.
Dus als ik met mijn Brewmonk de mogelijkheid gebruik om de moutkorf half eruit te halen en dan heter te spoelen als 80 graden (wat ik bijna altijd doe)
krijg ik een hoger rendement?

HansvV

Citaat van: HansvV op 07-01-2019  21:35 uZijn inderdaad dezelfde waarden als op hun video. Is mij ook niet geheel duidelijk wat dan mis gaat. Ga morgen weer aan de slag, lager dit keer. Zien hoe ik vaar.
Vandaag een stevige Dortmund gebrouwen: start SG 1.073. In totaal ruim 23 l wort uit 7,3 kg mout. Maisch- en spoelwater berekend met zowel BrouwHulp als de eigen tool van Grainfather. Kwam op 24 liter maischwater, 15 liter spoelwater. Had uiteindelijk toch wat te veel water in de kuip: moest hem langer koken om in te dikken. Krijg er geen vinger achter waar het verschil zit. Wel vrij vochtig geschroot, heb het idee dat hiermee mijn stort beter filtert (dus beter doorloopt, én uitloogt). Mogelijk dat zo ook minder water aan de bostel blijft hangen. De stort was op het einde behoorlijk ingezakt.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 09-01-2019  14:10 uDus als ik met mijn Brewmonk de mogelijkheid gebruik om de moutkorf half eruit te halen en dan heter te spoelen als 80 graden (wat ik bijna altijd doe)
krijg ik een hoger rendement?

Ja. Die techniek heb ik ook eerder gebruikt met mijn Braumeister. Het effect is dan wel minder groot dan bij het langzaam omhoog halen van de moutkorf. Het hogere rendement dat ik door de moutkorf op de bovenste nokken vast te zetten in plaats van de onderste is de de inspiratie geweest voor de ratelspanbandmethode die mij prima bevalt.

Edwin brouwt

Citaat van: HansvV op 09-01-2019  21:40 uVandaag een stevige Dortmund gebrouwen: start SG 1.073. In totaal ruim 23 l wort uit 7,3 kg mout. Maisch- en spoelwater berekend met zowel BrouwHulp als de eigen tool van Grainfather. Kwam op 24 liter maischwater, 15 liter spoelwater. Had uiteindelijk toch wat te veel water in de kuip: moest hem langer koken om in te dikken. Krijg er geen vinger achter waar het verschil zit. Wel vrij vochtig geschroot, heb het idee dat hiermee mijn stort beter filtert (dus beter doorloopt, én uitloogt). Mogelijk dat zo ook minder water aan de bostel blijft hangen. De stort was op het einde behoorlijk ingezakt.


Probeer Brewfather 's: die komt op
23,21 liter maisch en
10,61 spoelwater.


Dat zijn toch hele andere waardes...

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-01-2019  23:04 uProbeer Brewfather 's: die komt op
23,21 liter maisch en
10,61 spoelwater.


Dat zijn toch hele andere waardes...

Even ingevoerd bij BrouwVisie.

Die komt met mijn instellingen uit op in totaal 35,3 liter maisch- en spoelwater.
De instellingen zijn empirisch vastgesteld aan de hand van eerdere brouwsels. De verliezen die je hebt zijn afhankelijk van de gebruikte installatie en manier van werken.

Hoe de verhouding tussen is tussen de hoeveelheid maisch- en spoelwater is afhankelijk van de maischdikte die je wilt hanteren.

HansvV

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-01-2019  23:04 uProbeer Brewfather 's: die komt op
23,21 liter maisch en
10,61 spoelwater.


Dat zijn toch hele andere waardes...

Je hebt gelijk. Dat komt er in grote lijnen ook uit bij de GF-tool. Ik maak denk ik een fout in BrouwHulp. Dat nog maar eens goed bestuderen.

HansvV

Citaat van: Jacques op 09-01-2019  23:15 uEven ingevoerd bij BrouwVisie.

Die komt met mijn instellingen uit op in totaal 35,3 liter maisch- en spoelwater.
De instellingen zijn empirisch vastgesteld aan de hand van eerdere brouwsels. De verliezen die je hebt zijn afhankelijk van de gebruikte installatie en manier van werken.

Hoe de verhouding tussen is tussen de hoeveelheid maisch- en spoelwater is afhankelijk van de maischdikte die je wilt hanteren.

Bedankt Jaques, zie boven. Ik doe denk ik iets fout in BrouwHulp. Zal me daarin verdiepen.

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 09-01-2019  22:56 uJa. Die techniek heb ik ook eerder gebruikt met mijn Braumeister. Het effect is dan wel minder groot dan bij het langzaam omhoog halen van de moutkorf. Het hogere rendement dat ik door de moutkorf op de bovenste nokken vast te zetten in plaats van de onderste is de de inspiratie geweest voor de ratelspanbandmethode die mij prima bevalt.
Dus in grote lijnen: hijs rustig de moutkorf omhoog, en spoel met 92-94 graden spoelwater voor het beste rendement?
Ik zit sowieso al aan een klein takeltje te denken, daar de moutkorf best zwaar kan worden!  :-[

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 10-01-2019  12:10 uDus in grote lijnen: hijs rustig de moutkorf omhoog, en spoel met 92-94 graden spoelwater voor het beste rendement?
Ik zit sowieso al aan een klein takeltje te denken, daar de moutkorf best zwaar kan worden!  :-[

Ja. Er zijn overigens meer factoren die van belang zijn van je rendement. Maar als het gaat om het uitspoelen van de bostel zijn dit maatregelen die je helpen een hoger rendement te halen.

Een takel gebruiken kan. Je kunt ook volstaan met een ratelspanband met een breekbelasting van 300 kg. Zo heel zwaar is een moutkorf met inhoud ook weer niet.
Bijvoorbeeld deze. Als je dat niet vertrouwd kun je altijd nog eentje gebruiken met een maximale belasting van 750 kg.

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 10-01-2019  21:20 uJa. Er zijn overigens meer factoren die van belang zijn van je rendement. Maar als het gaat om het uitspoelen van de bostel zijn dit maatregelen die je helpen een hoger rendement te halen.

Een takel gebruiken kan. Je kunt ook volstaan met een ratelspanband met een breekbelasting van 300 kg. Zo heel zwaar is een moutkorf met inhoud ook weer niet.
Bijvoorbeeld deze. Als je dat niet vertrouwd kun je altijd nog eentje gebruiken met een maximale belasting van 750 kg.
Sowieso benieuwd naar de andere factoren  :)
En bedankt voor de info!  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 11-01-2019  09:31 uSowieso benieuwd naar de andere factoren  :)

Wat dacht je van:
- gebruikte mout;
- wijze van schroten;
- gebruikt maischschema;
- roeren tijdens het maischen;
- hoeveelheid spoelwater
- ....

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 11-01-2019  12:26 uWat dacht je van:
- gebruikte mout;
- wijze van schroten;
- gebruikt maischschema;
- roeren tijdens het maischen;
- hoeveelheid spoelwater
- ....
Duidelijk.
Bedankt.

pippakillinova

€ 2,5 bij de Action (spanband)


Jacques

Citaat van: pippakillinova op 12-01-2019  15:06 u€ 2,5 bij de Action (spanband)

Wat is de maximale belasting?

Spullen bij de Action zijn goedkoop maar niet altijd de beste kwaliteit...

RoyB

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  00:01 uWat is de maximale belasting?

Spullen bij de Action zijn goedkoop maar niet altijd de beste kwaliteit...

Een moutkorf weegt max, niet meer dan 15~20 kilo, tenzij je hem echt in een enkele ruk omhoog trekt. Zelfs dan zou je theoretisch niet hoger dan 30 kilo uit kunnen komen. Als een spanband ook maar enigszins een vezeltje krenkt op dat gewicht dan is het echt helemaal nergens goed voor lijkt me...

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  00:01 uWat is de maximale belasting?

Spullen bij de Action zijn goedkoop maar niet altijd de beste kwaliteit...

350 kg. Al is de mogelijke gevolgschade natuurlijk wel desastreus  ;)

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 13-01-2019  09:49 u350 kg. Al is de mogelijke gevolgschade natuurlijk wel desastreus  ;)

Dan is het niet veel geld. Zo te zien in het het ratelspanband. Wind hij zich zelf ook automatisch op?

John

Bedoel je voor als je niet nodig hebt?

Jacques

Citaat van: John op 13-01-2019  14:08 uBedoel je voor als je niet nodig hebt?

Nee, voor het opbergen. Een druk op een knopje maakt dat de spanband zich zelf oprolt.
Ook handig voor het geval je de spanband te lang gemaakt voordat je de moutkorf gaat ophijsen.

Zie hier.

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  13:57 uDan is het niet veel geld. Zo te zien in het het ratelspanband. Wind hij zich zelf ook automatisch op?

Nee, het is helaas een gewone. Maar ik heb hem ingekort en hij hangt aan een kast in de garage op "startlengte".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.