Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tips voor automatische brouwketel van 10L  (gelezen 743 keer)

Offline WLigtenberg

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Meten is weten :)
    • Persoonlijke website
Tips voor automatische brouwketel van 10L
« Gepost op: 06-01-2019 13:11 u »
Ik heb nu 3 keer gebrouwen (met mout), gewoon met een pan op een inductieplaat. Ik wil slechts kleine volumes brouwen, omdat ik graag experimenteer. Mijn 3 brouwsel zijn nu telkens variaties geweest op hetzelfde thema.
Ik heb echter ook kinderen, dus zomaar een dag 5-6 uur bezig zijn is niet zo makkelijk te regelen. Daarom zit ik te kijken naar het meer automatiseren van het brouwproces. Op zich is het roeren in een pan en handmatig de temperatuur zo goed mogelijk houden niet een erg interessante bezigheid. En het zou me +- 2 keer een uur weer beschikbaar maken voor de kinderen.

Ik heb nu enkel van Speidel een 10L versie gezien, echter vind ik 1000 euro voor zo'n ding wel weer flink... Dan lijkt me eigenlijk de 20L versie met de inkortpijp nog interessanter voor het geval je wel eens een grotere batch zou willen brouwen.

Op dit moment brouw ik batches van +- 6 liter bier en dat vind ik op zich voldoende.
Ik zit dus ook een beetje te kijken naar hoe ik zo'n Speidel/Grianfather/... ding zelf kan maken. Maar ik vrees dan altijd dat je alsnog best wat geld kwijt bent en een minder prettig product hebt.
Zijn er hier mensen op de hoogte van andere max 10L automatische brouwketels? Of wellicht mooie instructies om er zelf een te maken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Tips voor automatische brouwketel van 10L
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2019 13:25 u »
Al eens aan maischen in een koelbox gedacht? Hele volksstammen doen het. :brouwen:

Offline Nomar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen bij Groovy Bieren
    • Groovy Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2019 13:56 u »
Ik zelf ben ook met kleine batches in de Grainfather gestart mbv micro pipe set. Dit gaat prima en je kan makkelijk opschalen naar grotere (max 23l) batches.
Zelf zoiets bouwen kost waarschijnlijk ook veel tijd, zeker als je de ervaring mist.

groet Ramon

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2019 14:23 u »
Argesan easybrew 30l..
 350 euro. Kan je niet voor sukkelen en kleine of max 20l batches brouwen moest je ooit willen.

Offline WLigtenberg

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Meten is weten :)
    • Persoonlijke website
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2019 15:28 u »
Al eens aan maischen in een koelbox gedacht? Hele volksstammen doen het. :brouwen:

Jawel, maar dan moet ik alsnog een koelbox kopen en prepareren om te maischen. Dan heb ik slechts 1 stap weggenomen en verlies ik de mogelijkheid om de temperatuur tijdens het maischen goed te controleren. Dus ik ben nog niet echt over... :)

Ik zelf ben ook met kleine batches in de grainfather gestart mbv micro pipe set. Dit gaat prima en je kan makkelijk opschalen naar grotere (max 23l) batches.
Zelf zoiets bouwen kost waarschijnlijk ook veel tijd, zeker als je de ervaring mist.

groet Ramon

Ten opzichte van de Speidel Braumeister ben ik dan iets goedkoper uit. +- 1000 ipv +- 1300 maar vind ik op zich nog steeds een flinke slodder geld...

Argesan easybrew 30l..
 350 euro. Kan je niet voor sukkelen en kleine of max 20l batches brouwen moest je ooit willen.

Kun je in zo'n 30L Arsegan ook goed kleine batches brouwen van +- 7 liter? Waarom zijn er dan voor de Speidel Braumeister en de Grainfather adapter sets nodig?

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2019 16:07 u »
Jawel, maar dan moet ik alsnog een koelbox kopen en prepareren om te maischen. Dan heb ik slechts 1 stap weggenomen en verlies ik de mogelijkheid om de temperatuur tijdens het maischen goed te controleren. Dus ik ben nog niet echt over... :)

Ten opzichte van de Speidel Braumeister ben ik dan iets goedkoper uit. +- 1000 ipv +- 1300 maar vind ik op zich nog steeds een flinke slodder geld...

Kun je in zo'n 30 L Arsegan ook goed kleine batches brouwen van +- 7 liter? Waarom zijn er dan voor de Speidel Braumeister en de Grainfather adapter sets nodig?
Bij de Easybrew is het pijpsysteem van de moutkorf opgebouwd uit twee pijpjes van 1/3 en 2/3 ... zodoende kan je de mand instellen op kleine batches 7-10 liter, middel 10-17 en groot 15-23 liter ongeveer. Het pijpje is origineel iets te kort voor kleine badges maar kan je gemakkelijk verlengen met een darmpje van een paar eurocent.

Werkt perfect

Offline Staple

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2019 16:16 u »
Wat bedoel je met een darmpje, een stukje siliconen slang? Heb je een voorbeeld?

Offline bierbert

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2019 19:06 u »
Klarstein heeft er ook een van 15 liter.
https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/15-Ltr.html
Klarstein heeft er nog meer =8ead18aafc82c8f914001cb675b328dc]https://www.electronic-star.nl/?cl=details&cnid=8c8df9992e63fe765613ecacce6996aa&anid=20d6bdbd5098d349d85a3ad87f86a74d&varselid[0]=8ead18aafc82c8f914001cb675b328dc die van 30L is 25% duurder.
Pompje vervangen door zo'n rvs ding van Ali.
Ik denk dat je niet blind moet staren op de nu benodigde hoeveelheid van 10L, de meeste hobbybrouwers gaan na verloop van tijd naar van volumes 30 L of 50 L die nog net te tillen zijn.
Bedenk dat je met 100 L bier wel 2x zolang doet als met 10L bier!

Tags: