BrouwHulp: Extra suiker toevoegen voor juist SG in gistvat

Gestart door Zeepoog, 06-01-2019 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeepoog

Beste medebrouwers,
Ik gebruik al jaren BrouwHulp als software voor mijn recepten en nog nooit problemen. Nu ben ik echter op een probleem gestuit en weet niet hoe dat op te lossen. In de software zit een rekentool om uit te komen op het juiste SG van het wort dat naar het gistvat gaat. Je kunt daar extra water toevoegen of juist extra suiker om op het juiste SG te komen voor het wort. Je kunt nu de cijfers voor het extra water tijdens de brouwdag wel invoeren, maar extra suiker niet. Je kunt wel het recept aanpassen voor de stort en daar suiker toevoegen en aangeven dat je extra suiker toevoegd bij de vergisting, maar dan past de software het Begin SG aan. Dat zou dus niet moeten. Waar zit de oplossing?
P.S. Ik heb het hele forum afgespeurd en allerlei tags gebruikt, maar kon geen sluitend antwoord vinden. Vergeef mij als ik iets over het hoofd heb gezien.

Jacques

Beste Zeepoog,

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt. Zoals ik het leest wil je extra suiker toevoegen zonder het begin SG te verhogen.Waarom wil je dat? Als je extra suiker toevoegt heeft dat toch altijd tot gevolg dat je begin SG hoger wordt. Dat voor het toevoegen van de extra suiker het begin SG lager was is een feit dat weliswaar juist is maar voor de alcoholberekening en andere berekeningen is dat niet zo relevant.

Zeepoog

Beste Jacques,

Wat ik bedoel is het volgende:
Volgens mijn recept zou het Begin SG uitkomen op 1.054 (Tabblad 1 van BrouwHulp). Dat is aan de hand van de ingevoerde ingrediënten in de stort. Ik zou dan volgens de berekeningen van BrouwHulp uit moeten komen op een SG van 1.045 voor de kook en een SG van 1.054 na de kook. Mijn gemeten waarden waren echter 1.048 voor de kook en 1.051 na de kook. Ik wil echter graag starten met een SG van 1.054 in het gistvat. Volgens de tool moet ik dan 200 gram suiker toevoegen, maar ik kan niet vinden waar ik dat kan doen. Je kunt dus wel extra water toevoegen om je begin SG te behalen, maar geen extra suiker.

Er is een oplossing door de suiker toe te voegen bij de ingrediëntenlijst en dan aan te vinken: toevoegen tijdens de vergisting. BrouwHulp past dan automatisch de begin SG aan naar 1.057, maar dat is niet wat ik wil.

Koen S

Je zal eerst je Brouwzaalrendement op het eerste tabblad moeten aanpassen (verlagen in jouw geval) tot het begin sg overeenkomt met wat jij in je gistvat hebt (1051). Daarna kan je suiker toevoegen bij de ingrediënten tot 1054 en diezelfde hoeveelheid toevoegen tijdens de gisting. Dan klopt je recept weer met je brouwsel.

Zeepoog

Beste Koen,

Jouw oplossing werkt. Ik heb het nu volgens jouw manier aangepast. Dat is wel een omweg, maar het werkt. Jammer dat er geen invulveldje is voor extra suiker toegevoegd. Misschien in de toekomst!?

Koen S

Citaat van: Zeepoog op 06-01-2019  16:05 uBeste Koen,

Jouw oplossing werkt. Ik heb het nu volgens jouw manier aangepast. Dat is wel een omweg, maar het werkt. Jammer dat er geen invulveldje is voor extra suiker toegevoegd. Misschien in de toekomst!?
Toevoegen  van suiker zal altijd je sg verhogen, in je programma en in je brouwsel.
Je moet spelen met je brouwzaalrendement op basis van vorige brouwsels en zo nieuwe recepten finetunen.

hansHalberstadt

Je kunt het ook simpel uitrekenen. Elke SG punt verhoging betekent 2.65 gram suiker per liter toevoegen.
Dus bv SG met 5 SG punten verhogen met 20 liter wort betekent 20 * 5 * 2.65 = 265 g suiker toevoegen.

Knobby

Je hebt nu gezien dat je met koken 3 liter verdampt in plaats van de door BrouwHulp berekende 4,7 liter. Als je nu je verdampingssnelheid bij je installatie aanpast naar de gemeten waarde dan zal de volgende voorspelling van BrouwHulp beter kloppen.

Oscar

Dit bedoel je..



 :brouwen:

Heeft BrouwHulp geen opmerkingenveld waar je dit kwijt kunt?

Zeepoog

Juist, dat bedoel ik. Zit zeker wel in BrouwVisie, maar niet in BrouwHulp?!  ;)

Scorpionrose

Citaat van: Zeepoog op 10-01-2019  15:20 uJuist, dat bedoel ik. Zit zeker wel in BrouwVisie, maar niet in BrouwHulp?!  ;)

Kijk in BrouwHulp eens aan de rechterkant tab  Water, suiker

Oscar

Citaat van: Scorpionrose op 10-01-2019  15:41 uKijk in BrouwHulp eens aan de rechterkant tab  Water, suiker

Dat is een soort van rekencentrum, maar noteert het niet bij het recept...

Citaat van: Zeepoog op 10-01-2019  15:20 uJuist, dat bedoel ik. Zit zeker wel in BrouwVisie, maar niet in BrouwHulp?!  ;)

Ik kan het in BrouwHulp niet vinden... :weetniet:

Snotje

Moet je niet gewoon 19.24 gram suiker per liter toevoegen om je bier straks 1% meer alcohol te laten hebben?  Is dat niet veel simpeler om aan te houden ipv je SG punten? Het is namelijk ongeveer 2.6 gram per liter voor 1 SG punt per liter. 1/0.135 = 7.4 SG p per liter(1%)-> 7.4 x 2.6 = 19.24.  Of zie ik dat verkeerd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.