Ondergister

Gestart door Mark T, 06-01-2019 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark T

Ik heb gister voor het eerst een ondergistend bier gebrouwen. Komt de vergisting hierbij langzamer op gang? Ik heb het gister rond 15:00 op 11 graden weggezet met voldoende korrelgist en goede beluchting maar zie nog geen enkele activiteit in het waterslot.

Biertje1985

Ondergist komt later op gang, tenzij er meteen voldoende cellen aanwezig zijn. Het zou kunnen zijn dat er te weinig is geënt. Het kan ook gewoon dat de gist zich nu lekker aan het vermeerderen is mbv de aanwezige zuurstof en vanavond of morgen goed begint met de vergisting. Normaal duurt het bij mij ook 24 uur voordat er activiteit is met ondergist en ik gebruik starters die aan de ruime kant zijn.

Kort gezegd, waarschijnlijk niks aan de hand.

Traploper

En het is ook afhankelijk van de temperatuur. Als je aan de koele kant probeert te vergisten, komt het ook minder snel op gang.

Henielma

En bij een ondergistende temperatuur lost er eerst meer CO2 op in het jongbier voordat het via het waterslot uit het gistvat komt. Duurt zomaar een dag bij een ondergister.

JoepH

Ik heb vorige week een ondergistende bock gebrouwen. De 2 liter starter heb ik op 20 graden gemaakt. Ook op 20 graden geënt. Na 24 uur toen de vergisting lekker op gang was heb ik teruggekoeld naar 12 graden. Hij staat nog steeds vrolijk te bluppen.

Mark T

Oke duidelijk dan wacht ik nog even af  :D

Mark T

Vergisting is nog steeds niet op gang gekomen. Geen enkele activiteit in het waterslot. Ik had de gist zaterdag toegevoegd bij ongeveer 14 graden. Moet ik nog even afwachten of kan ik misschien beter de temperatuur even omhoog te gooien naar bv 20 graden om de boel op gang te brengen?

Brouwert

Citaat van: Mark T op 07-01-2019  09:40 uVergisting is nog steeds niet op gang gekomen. Geen enkele activiteit in het waterslot. Ik had de gist zaterdag toegevoegd bij ongeveer 14 graden. Moet ik nog even afwachten of kan ik misschien beter de temperatuur even omhoog te gooien naar bv 20 graden om de boel op gang te brengen?
Ik zou het nog rustig even laten staan. Wat was je begin sg?

Mark T

Het is 20 liter met een SG van 1062. Ik heb 2 zakjes korrelgist van 10 gram toegevoegd.

elBieros

20 gram is volgens http://www.mrmalty.com/calc/calc.html te weinig gist, maar afgezien daarvan zou ie onderhand moeten gaan beginnen...

gr, elB

Mark T

Zou je verwachten inderdaad maar er gebeurt nog helemaal niks...

Jacques

Citaat van: Mark T op 07-01-2019  15:57 uZou je verwachten inderdaad maar er gebeurt nog helemaal niks...

Kijk eens in het vat. Het zou zo maar kunnen dat je een laagje schuim ziet en je gistvat niet helemaal gasdicht is.

Mark T

Duurde zo'n 48 uur maar toen begon het toch mooi te borrelen in het waterslot...

Misschien de gist iets te koud geënt waardoor het wat langer duurde voordat het op gang kwam..

Jacques

Citaat van: Mark T op 10-01-2019  16:33 uMisschien de gist iets te koud geënt waardoor het wat langer duurde voordat het op gang kwam..

Elke 3 ºC dat je koeler vergist zorgt er voor dat het ongeveer 2 keer zo lang duurt voordat de vergisting begint.

Zie ook
https://beerandbrewing.com/dictionary/2Kudv5620R/
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.