Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waterwaarden rekenhulp BrouwHulp  (gelezen 208 keer)

Offline Zick

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Waterwaarden rekenhulp BrouwHulp
« Gepost op: 05-01-2019 15:22 u »
Allereerst bedankt voor het accepteren! Ik heb al een tijd lang plezier van dit forum en dit keer ook eens een vraag.

Weet iemand misschien of de uitkomst van de berekeningen in BrouwHulp voor de toe te voegen brouwzouten alleen slaat op de maischwater hoeveelheden of ook al het spoelwater meeneemt? Ik bedoel dus de waarden die onderin het waterbehandeling scherm zijn te vinden onder 'aangepast'.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Waterwaarden rekenhulp BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2019 15:47 u »
Mijn interpretatie van BrouwHulp is dat de toe te voegen brouwzouten en zuren alleen geldt voor het maischwater. Als ik het venster in BrouwHulp open, zie ik een hele brede kolom (links) voor het maischwater en een smallere (rechts) voor het spoelwater. Bij het spoelwater zorg je alleen dat pH < 6.

Offline Zick

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Waterwaarden rekenhulp BrouwHulp
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2019 15:51 u »
Dankjewel Eric. Ik ben een NEIPA aan het brouwen en en wil dus graag de chloor - sulfaat verhoudingen van het water zo krijgen dat het hopkarakter erg wordt benadrukt. Mijzelf lijkt het dat je dan toch ook het spoelwater naar die verhoudingen zou willen aanpassen?

pH kleiner dan 6 voor het spoelwater is al in orde.

Tags: