Waterwaarden rekenhulp BrouwHulp

Gestart door Zick, 05-01-2019 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zick

Allereerst bedankt voor het accepteren! Ik heb al een tijd lang plezier van dit forum en dit keer ook eens een vraag.

Weet iemand misschien of de uitkomst van de berekeningen in BrouwHulp voor de toe te voegen brouwzouten alleen slaat op de maischwater hoeveelheden of ook al het spoelwater meeneemt? Ik bedoel dus de waarden die onderin het waterbehandeling scherm zijn te vinden onder 'aangepast'.


Eric v B

Mijn interpretatie van BrouwHulp is dat de toe te voegen brouwzouten en zuren alleen geldt voor het maischwater. Als ik het venster in BrouwHulp open, zie ik een hele brede kolom (links) voor het maischwater en een smallere (rechts) voor het spoelwater. Bij het spoelwater zorg je alleen dat pH < 6.

Zick

Dankjewel Eric. Ik ben een NEIPA aan het brouwen en en wil dus graag de chloor - sulfaat verhoudingen van het water zo krijgen dat het hopkarakter erg wordt benadrukt. Mijzelf lijkt het dat je dan toch ook het spoelwater naar die verhoudingen zou willen aanpassen?

pH kleiner dan 6 voor het spoelwater is al in orde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.