0ude jas als isolatiemantel weckketel

Gestart door GeHo, 04-01-2019 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeHo



Isolatiemantel gemaakt van oude jas. De ritssluiting blijft functioneel, mantel hangt aan de handvatten.

Jacques

Goede tip. :brouwen:

Ook ik gebruik een oude jas als extra isolatiemantel. Zeker in dit jaargetijde helt dat om een rollende kook te krijgen.

Theo 54




Ik heb mijn ketel geïsoleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Jacques

Citaat van: Theo 54 op 05-01-2019  14:54 uIk heb mijn ketel geïsoleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Theo,

Ook jij bedankt voor deze tip.
Hoe bevestig je deze mantel? Lijmen? En zo ja, met welke lijm?

hansHalberstadt

Citaat van: Theo 54 op 05-01-2019  14:54 u


Ik heb mijn ketel geïsoleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Mooi spul inderdaad, goede tip. Ook prima geschikt om een gistingskast mee te isoleren. Dan gebruik je de warmte die bij de gisting ontstaat om de temperatuur gratis te regelen zonder extra verwarmingsmatjes etc. En als het te warm wordt blaas je lucht tussen de isolatie door met een computerventilator. Ik heb dit gebouwd met campingmatrasje, maar dit isoleert nog beter.
 

Theo 54

Citaat van: Jacques op 05-01-2019  21:20 uTheo,

Ook jij bedankt voor deze tip.
Hoe bevestig je deze mantel? Lijmen? En zo ja, met welke lijm?

Ik heb hem er niet op gelijmd hij zit aan de achterkant aan elkaar met aluminium tape.
Ik wil dat nog veranderen met evt. klittenband of iets dergelijks om hem makkelijk te verwijderen bij het schoonmaken van de ketel.
Normaal wordt X-trem gelijmt met Bison tix maar die is maar bestendig tot 70 graden.

Haagse Wouter

Citaat van: Theo 54 op 06-01-2019  09:31 uIk wil dat ng veranderen met evt. klittenband of iets dergelijks

Is ook niet temperatuurbestendig. Niet degene die met plakrand koopt in elk geval.

Theo 54

Citaat van: Haagse Wouter op 06-01-2019  10:19 uIs ook niet temperatuurbestendig. Niet degene die met plakrand koopt in elk geval.

Die klittenband lijm ik dan vast met bison tix aan de buitenkant van de isolatie en die wordt niet warm.

jeroenvk

Tip wat ergens anders op het forum al is gegeven, kofferriem bij de Action. Koop er 2, vastklikken en losmaken in 1 seconde.

Wallie

Citaat van: Theo 54 op 05-01-2019  14:54 u


Ik heb mijn ketel geïsoleerd met X-trem een isolatiemateriaal dat onder andere gebruikt wordt in de camperbouw.
Het is makkelijk verwerkbaar en zeer goed isolerend tevens bestand tegen de meeste oplosmiddelen en bestand tegen hoge temperaturen.
En in diverse diktes te verkrijgen bij onder andere de Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-x-trem-isolatiemateriaal-10-mm/

Mooi spul, maar hoe hoog zijn hoge temperaturen? Geen zin in dat hij vast gaat plakken aan de pan.

Theo 54

Het is in ieder geval bestand tegen de warmte van een elektrische kookketel zoals op de foto.
Ik denk dat je hem niet om een pan moet bevestigen die je op een gasvlam warm stookt daar kan dat spul niet tegen lijkt mij.

hansHalberstadt

LDPE is aanzienlijk minder stijf dan HDPE. Beide typen verliezen geleidelijk hun stijfheid bij temperatuurverhoging en smelten bij respectievelijk 105 en 125 °C. In de beschrijving van De Wit staat niet welke van de 2 het is. Maar vlammen en de ruimte tot ca 10 cm boven de onderrand van de pan zijn zeker heter dan 125 graden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.