Vraag over "dubbel" maischen

Gestart door de_mettes, 04-01-2019 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de_mettes

Ik zou graag een héél sterk bier (12 à 13 % alcohol) brouwen en vraag me af of het doenbaar is door een eerste maal te brouwen en dan met het eerste wort opnieuw te maischen met verse mout.
Heeft dit al iemand geprobeerd met succes en welke procedure is er dan gevolgd? Al of niet het eerste wort koken? Hopgiften pas tijdens de laatste kook?
Ik brouw in een Arsegan 30 L. ketel en ben beperkt in het gewicht mout in de ketel.

BrouwMout.nl

Dit doen brouwers al eeuwen. En precies zoals jij beschrijft. 1e maal maischen dan de afloop gebruiken als maischwater voor de 2e maisch. Je hoeft niet tussendoor te koken.

Biertje1985

Citaat van: BrouwMout.nl op 04-01-2019  11:49 uDit doen brouwers al eeuwen. En precies zoals jij beschrijft. 1e maal maischen dan de afloop gebruiken als maischwater voor de 2e maisch. Je hoeft niet tussendoor te koken.
Rendement wordt wel wat lager, en de eerste moutstort kan je (soms) beter niet spoelen. Dan kan je bij de tweede stort alle suikers beter uitspoelen en haal je uiteindelijk een iets hoger rendement. Ja kan beter iets te hoog gaan zitten en dan met water het bier na het koken wat verdunnen om tot het juiste sg te komen. Ook is het handig donkere mouten pas bij de tweede maisch toe te voegen. en pas uit te maischen bij de tweede stort uiteraard, dan blijven de enzymen uit de hele maisch actief.

Zo brouwde ik imperial stouts voorheen met een 1 pans rims vergelijkbaar aan de easybrew.


hans_nwk

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2019  11:58 uRendement wordt wel wat lager, en de eerste moutstort kan je (soms) beter niet spoelen.
De keren dat ik het gedaan spoelde ik de eerste maisch wel om weer tot het goede startvolume te komen.
In de speidel maischte ik dan redelijk dik in en dan spoelen tot gewenste begininhoud van de ketel voor de 2e maisch.

Maisch jij vrij dun de eerste keer dat je geen water hoeft toe te voegen?

Jacques

Dubbelmaischen voer ik uit voor het brouwen van zware bieren.

Ik heb een Braumeister met een hele en een halve moutkorf. Het eerste brouwsel doe ik met de halve moutkorg. Ik spoel met net niet al te veel spoelwater. Dat is wel spoelwater van 94 ºC voor het beter uitspoelen van de suikerresten.

Vervolgens ga ik door met de hele moutkorf. Voordat ik doe voeg ik extra water toe waardoor de temperatuur van het wort daalt.

de_mettes

Alvast bedankt voor de goede tips. Heb nog één vraag: welke gist kan het best dit hoge S.G. aan?

Jacques

Citaat van: de_mettes op 07-01-2019  18:46 uAlvast bedankt voor de goede tips. Heb nog één vraag: welke gist kan het best dit hoge S.G. aan?

Welke gist je gebruikt ligt ook aan het biertype. Met een alcoholgehalte van 12 tot 13% ben je een barley wine aan het brouwen. Er zijn niet zo veel gisten die dit aan kunnen.

Wellicht heb je wat aan het volgende artikel
http://beerandwinejournal.com/barleywine-ferm-i/


Je kunt ook een wijngist gebruiken...

Zie deze handige tool van White Labs voor het kiezen van de juiste gist
https://www.whitelabs.com/yeast-bank?tid=145&type=Barleywine%20Ale&show=yeasts

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.