Graag tip ivm gist in starter zakt niet goed uit

Gestart door Sjoerd, 04-01-2019 08:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik ga vandaag brouwen, heb een giststarter gemaakt van 2,4 liter voor 17 liter wort. Nu zakt ie niet goed uit, ik had de magneetroerder eerder uit moeten zetten. Kan ik hem afgieten, toevoegen en vervolgens dat wat ik heb afgegoten laten bezinken en bijv een halve dag later toevoegen of heeft dat geen zin meer. Anders giet ik af tot een liter en voeg dat toe. Ik hoor graag vandaag, dank!

Sjoerd


Basje42

Gooi alles erbij dacht je dat dat zoveel uitmaakt, is toch ook bier.
Ik zou geen overhaaste kans op infectie beslissingen nemen met giststarters opdelen etc..
dan weet je het hopelijk ook voor de volgende keer.

Biertje1985

Citaat van: Sjoerd op 04-01-2019  08:27 uBesten,

Ik ga vandaag brouwen, heb een Giststarter gemaakt van 2,4 liter voor 17 liter wort. Nu zakt ie niet goed uit, ik had de magneetroerder eerder uit moeten zetten. Kan ik hem afgieten, toevoegen en vervolgens dat wat ik heb afgegoten laten bezinken en bijv een halve dag later toevoegen of heeft dat geen zin meer. Anders giet ik af tot een liter en voeg dat toe. Ik hoor graag vandaag, dank!
Bekend problem, je start SG is niet erg laag, in dit geval zou ik de hele starter toevoegen. Als je starter uitvergist is zou dit wel binnen 24 uur moeten bezinken.

Volgende keer gewoon eerder beginnen, je kan een starter best een paar dagen in de koelkast bewaren dus vroeg beginnen moet geen probleem zijn. En voor een spontane brouw gewoon een korrel pakken of 1 zak met (+- 200 mil cellen) van imperial yeast, moet genoeg zijn voor 20 liter tot 1080.


Koen S

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2019  08:53 uBekend problem, je start SG is niet erg laag, in dit geval zou ik de hele starter toevoegen.
Ik zou ook  de hele starter toevoegen, maar dan wel minder maisch- of spoelwater gebruiken. Anders ga je je bier verdunnen en zal je SG  lager zijn dan voorzien.

Sjoerd

Dank voor de reacties, ik ga het doen zo!

Sjoerd

Heb uiteindelijk 1,2 liter af kunnen gieten en 1,2 liter er bij gedaan, zal wel goed komen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.