Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Graag tip ivm gist in starter zakt niet goed uit  (gelezen 305 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Graag tip ivm gist in starter zakt niet goed uit
« Gepost op: 04-01-2019 08:27 u »
Besten,

Ik ga vandaag brouwen, heb een giststarter gemaakt van 2,4 liter voor 17 liter wort. Nu zakt ie niet goed uit, ik had de magneetroerder eerder uit moeten zetten. Kan ik hem afgieten, toevoegen en vervolgens dat wat ik heb afgegoten laten bezinken en bijv een halve dag later toevoegen of heeft dat geen zin meer. Anders giet ik af tot een liter en voeg dat toe. Ik hoor graag vandaag, dank!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoerd

• Senior lid
Re: Graag tip ivm Gist in starter zakt niet goed uit
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2019 08:30 u »
Ps, begin SG 1076 en gist W1214

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2019 08:49 u »
Gooi alles erbij dacht je dat dat zoveel uitmaakt, is toch ook bier.
Ik zou geen overhaaste kans op infectie beslissingen nemen met giststarters opdelen etc..
dan weet je het hopelijk ook voor de volgende keer.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2019 08:53 u »
Besten,

Ik ga vandaag brouwen, heb een Giststarter gemaakt van 2,4 liter voor 17 liter wort. Nu zakt ie niet goed uit, ik had de magneetroerder eerder uit moeten zetten. Kan ik hem afgieten, toevoegen en vervolgens dat wat ik heb afgegoten laten bezinken en bijv een halve dag later toevoegen of heeft dat geen zin meer. Anders giet ik af tot een liter en voeg dat toe. Ik hoor graag vandaag, dank!
Bekend problem, je start SG is niet erg laag, in dit geval zou ik de hele starter toevoegen. Als je starter uitvergist is zou dit wel binnen 24 uur moeten bezinken.

Volgende keer gewoon eerder beginnen, je kan een starter best een paar dagen in de koelkast bewaren dus vroeg beginnen moet geen probleem zijn. En voor een spontane brouw gewoon een korrel pakken of 1 zak met (+- 200 mil cellen) van imperial yeast, moet genoeg zijn voor 20 liter tot 1080.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2019 09:25 u »
Bekend problem, je start SG is niet erg laag, in dit geval zou ik de hele starter toevoegen.
Ik zou ook  de hele starter toevoegen, maar dan wel minder maisch- of spoelwater gebruiken. Anders ga je je bier verdunnen en zal je SG  lager zijn dan voorzien.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2019 15:30 u »
Dank voor de reacties, ik ga het doen zo!

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2019 18:32 u »
Heb uiteindelijk 1,2 liter af kunnen gieten en 1,2 liter er bij gedaan, zal wel goed komen

Tags: