HELP! Mijn brouswel ziet er niet uit...

Gestart door mrbassman1974, 03-01-2019 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Beste medebrouwers,

Ik ben bezig met mijn eerste moutbrouwsel. Was wel spannend zonder enige hulp maar met de hier opgedane kennis en alle tips en het boek van Jacques in de hand heb ik het er maar op gewaagd.

Mijn hoofdgisting zit erop en de nagisting inmiddels ook. De SG waarde is al meer dan een week stabiel. Alleen... Het brouwsel ziet er niet uit... Het is een bruin carmel-kleurige troebele massa.  De geur van alcohol hangt er wel heel duidelijk aan maar ik weet het effe niet meer. Ik heb geprobeerd door overhevelen het brouwsel helderder te krijgen maar dit heeft weinig effect.  Zie de foto's.

Ben ik de fout ingegaan bij het filteren? Is er iets anders aan de hand? Kan dit nog goed komen of kan ik het beter weggieten en opnieuw beginnen? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Danny






CeesM

Hoeveel dagen heeft de gisting geduurd? Mijn brouwsels zijn ook nog niet helder na de gisting. Als ik tegen de 3 weken aan zit is het vaak helder.

mrbassman1974

Hoi Cees,

Gisting staat nu ongeveer 4 weken. Niet overgeheveld na de hoofdgisting.

Gerb

Ik zou me geen zorgen maken. Sommige van mijn brouwsels zijn ook nog vrij troebel. In jouw geval zou ik nog zeker een week wachten en dan nog eens kijken. In een enkel geval gebruik ik gelatine om de boel te klaren, dat werkt binnen enkele uren.

Let wel op dat je na de hoofdvergisting hebt geheveld (toch?), er wordt dus geen koolzuur meer gevormd. Dit kan oxidatie of kaam tot gevolg hebben. Mijn tip is om nu 2 eetlepels suiker erbij te doen, zodat er weer wat koolzuur wordt gevormd.

Gerb

Citaat van: mrbassman1974 op 03-01-2019  21:16 uIk heb geprobeerd door overhevelen het brouwsel helderder te krijgen maar dit heeft weinig effect.  Zie de foto's.






[height=450]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/36c14480cfe3cfe8112b06552544eab7.jpg[/img][/URL]
Wanneer heb je precies wat geheveld?

mrbassman1974

Citaat van: Gerb op 03-01-2019  21:40 uWanneer heb je precies wat geheveld?

Daarstraks, omdat ik zelf het idee heb dat er heel veel bezinksel in zat. Maar het heeft niet heel gebracht.,
Voor de duidelijkheid nogmaals, ik heb NIET overgeheveld na de hoofdgisting.

mrbassman1974

Even als extra illustratie, dit is de troep die achterblijft:


mrbassman1974

Misschien een idee om het brouwsel weg te zetten bij een lage temperatuur nu? Of gewoon bij 20°C?

Jacques

Welke gist heb je gebruikt?
Zit er veel tarwe in je brouwsel?
Hoe zag je maischschema er uit?



Bij sommige gisten kan het lang duren voordat het bier helderder wordt.
Met de tijd doet de zwaartekracht bijna al wel zijn werk.

Overigens hevel je niet over om een bier helderder te krijgen maar om het bier te ontdoen van een overmaat aan gist.

Het bier koud zetten zal zeker bijdragen aan het helder worden van het bier.

Biertje1985

Citaat van: mrbassman1974 op 03-01-2019  22:07 uMisschien een idee om het brouwsel weg te zetten bij een lage temperatuur nu? Of gewoon bij 20°C?
Je zou het kunnen koelen, dat helpt een hoop, welke gist heb je gebruikt?

mrbassman1974

@Jacques @Biertje1985

Gist was een Safale US-05
Stort was 100% palemout
Ik heb een eénstaps maischschema gebruikt : 60 minuten op 67°C , 1 minuut op 75 °C

hansHalberstadt

Wat voor brouwmethode/appartuur heb je gebruikt? Hoe heb je gefilterd? Lijkt alsof er veel zetmeel of eiwit is meegekomen ergens.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 03-01-2019  23:23 uGist was een Safale US-05
Stort was 100% palemout
Ik heb een eénstaps maischschema gebruikt : 60 minuten op 67°C , 1 minuut op 75 °C

Hmmm, op basis hiervan zou je geen grote troebelheid verwachten.

mrbassman1974

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2019  23:35 uWat voor brouwmethode/appartuur heb je gebruikt? Hoe heb je gefilterd? Lijkt alsof er veel zetmeel of eiwit is meegekomen ergens.

Hete wort gefilterd met filteremmer, rooster bedekt met neteldoek. Eerder gefilterd na het maisschen met dezelfde emmer zonder neteldoek.

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 04-01-2019  00:41 uHete wort gefilterd met filteremmer, rooster bedekt met neteldoek. Eerder gefilterd na het maisschen met dezelfde emmer zonder neteldoek.
Eigenlijk zou je na het maichen bij filteren een beetje helder wort naar uw kookketel moeten hebben.
Emmer filters hebben niet de reputatie om helder wort te leveren. Wel veel oxidatie van het warme wort.

Zoiets zal het misschien niet geweest zijn.


Biertje1985

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-01-2019  10:12 uEigenlijk zou je na het maichen bij filteren een beetje helder wort naar uw kookketel moeten hebben.
Emmer filters hebben niet de reputatie om helder wort te leveren. Wel veel oxidatie van het warme wort.

Zoiets zal het misschien niet geweest zijn.


De filtering komt toch uit je graanbed, helder filteren met een emmer ging in het verleden prima, kwestie van de eerste afloop een paar liters weer op het filterbed te laten stromen voor een extra passage door het filterbed. Kraakhelder wort!

mrbassman1974

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2019  23:35 uWat voor brouwmethode/appartuur heb je gebruikt? Hoe heb je gefilterd? Lijkt alsof er veel zetmeel of eiwit is meegekomen ergens.

@Hans

-Schijvenmolen
-RVS brouwpan 33 liter voor maisschen en koken
-Kunststof filterkuip met RVS Mattmill rooster
-Neteldoek in combinatie met bovenstaande filterkuio voor het filteren van de hete wort
-RVS spiraalkoeler
-Speidel gistvat 30 liter met zelf gefabriceerde blowoff
-Temperatuur-geregelde koelkast voor gisting

Dat ongeveer  :)

Ingrediënten waren simpel:

Palemout (100%)
Cascade-hop
Safale US-05 korrelgist

Ik wil er even bij zeggen dat ik voor de hop per abuis pellets gekocht heb ipv bloemen wat eigenlijk mijn bedoeling was. De pellets zijn zo in de kook gegaan en ik vond zelf dat dat ook nogal veel troep gaf en dat het brouwsel nu ook erg bitter is. Ik meen me te herinneren dat pellets een andere dosering vragen maar dat heb ik dus nagelaten dus de bitterheid begrijp ik wel  8).  Wilde eigenlijk bloemen in een hopkookzakje doen.

Kan de troebelheid niet met pellet-resten te maken hebben misschien?

PP

Opmerking 1: het lijkt wel of je je te kort of net fel genoeg hebt gekookt.
Fijne waas lijkt inderdaad op eiwit.

Opmerking 2: hoe is het koelproces verlopen? Als het wort "snel" (ca. 30 min) afkoelt moet er samen met de hop een dikke pap op de bodem van je ketel liggen.

Groet, Paul

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 04-01-2019  11:22 uIk wil er even bij zeggen dat ik voor de hop per abuis pellets gekocht heb ipv bloemen wat eigenlijk mijn bedoeling was. De pellets zijn zo in de kook gegaan en ik vond zelf dat dat ook nogal veel troep gaf en dat het brouwsel nu ook erg bitter is. Ik meen me te herinneren dat pellets een andere dosering vragen maar dat heb ik dus nagelaten dus de bitterheid begrijp ik wel  8).  Wilde eigenlijk bloemen in een hopkookzakje doen.

Kan de troebelheid niet met pellet-resten te maken hebben misschien?
Mijn voorkeur gaat uit naar bloemen want daarmee krijg ik glashelder wort na het koelen
Ik laat de hopbloemen los meekoken (dus geen zakjes gedoe) en na het koelen roer ik alles rond. Terwijl het nog draait plaats ik een inox buis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt van mijn ketel, wacht enkele minuten en begin dan te hevelen naar mijn gistvat.

De laag verkookte bloemen houden alle trub tegen, met dit als resultaat. 



Hevelbuis met droesemkapje


Laag hopbloemen met daarboven een laagje trub

Eric v B

Wellicht ten overvloede: heb je met overhevelen wel het gistdepot in het vergistingsvat laten zitten?
Ik zie namelijk een redelijk "schone" bodem terwijl ik daar een gistlaag verwacht.


Citaat van: mrbassman1974 op 03-01-2019  21:59 uEven als extra illustratie, dit is de troep die achterblijft:



tdp

Citaat van: Eric v B op 04-01-2019  12:18 uWellicht ten overvloede: heb je met overhevelen wel het gistdepot in het vergistingsvat laten zitten?
Ik zie namelijk een redelijk "schone" bodem terwijl ik daar een gistlaag verwacht.

Dat was ook mijn eerste ingeving, denk dat er weinig aan de hand is, maar dat er met hevelen ook de gistkoek is meegenomen.

brouwerwaldonk

Met een droesemkapje op de hevelbuis blijft alles wat op de bodem ligt achter.
Na de hoofdgisting hevel ik over met het kapje op de buis. De volledige gistkoek van ongeveer 0,5 cm blijft in het gistvat.
Het gehevelde bier komt in een mandfles terecht die ik nog 2 weken laat nagisten.
Ook daarna hevel ik over met het droesemkapje op de buis, naar de bottelemmer en blijft er een laagje gist op de bodem van de mandfles liggen.

Dit bier is klaar om te bottelen, 3 weken na het brouwen en 2 weken na het gisten.


snowdog2006

Offtopic: is er een reden dat jij elke keer een (dezelfde) foto post van jouw bier en hoe helder het is?
Ik snap het punt wel hoor, het is informatief en het laat het duidelijk zien alleen post je het in dit draadje al 3 keer (dat maakt ook nog niet eens uit) maar dan ook een foto die je minimaal al 10 keer hebt gepost. Het valt mij elke keer op en vroeg mij gewoon af. Maar misschien ben ik de enige..

brouwerwaldonk

Ik zet een foto bij mijn tekst als verduidelijking voor de vraagsteller. Een afbeelding zegt duizendmaal meer dan een hele pagina tekst
Dat anderen in hun antwoord mijn foto nog eens overnemen daar heb ik niets mee te maken. Bovendien heb ik elke foto maar 1 keer getoond (niet 3 keer).

PiWi

Ik heb eens iets vergelijkbaars gehad toen ik veel te fijn had geschroot. Zou nog een check kunnen zijn die je kunt uitvoeren.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 04-01-2019  10:16 uDe filtering komt toch uit je graanbed, helder filteren met een emmer ging in het verleden prima, kwestie van de eerste afloop een paar liters weer op het filterbed te laten stromen voor een extra passage door het filterbed. Kraakhelder wort!

Klopt helemaal. De bostel is je filtermateriaal. Maar al te vaak wordt deze wijsheid vergeten. Dit komt denk ik doordat zo velen de biab-methode gebruiken. Bij die methode is er geen stabiel filterbed en wordt in plaats daarvan een fijne filterdoek gebruikt. Echt heldere wort na het maischen is bij deze methode niet mogelijk.

Door op een goede wijze om te gaan met een filteremmer krijg je kraakhelder wort. Dat is echter niet nodig en zelfs ongewenst. Wort dat een heel klein beetje troebel is verdient de voorkeur. In licht troebele wort zitten meer vetzuren die de gist nodig heeft voor de opbouw van nieuwe gistcellen. Echt troebele wordt bevat een overdaad aan vetzuren. Dat kan voor een mindere schuimhoudbaarheid zorgen en voor het eerder ontstaan van oxidatiesmaakjes.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 04-01-2019  12:18 uWellicht ten overvloede: heb je met overhevelen wel het gistdepot in het vergistingsvat laten zitten?
Ik zie namelijk een redelijk "schone" bodem terwijl ik daar een gistlaag verwacht.

Scherp!

Je slaat denk ik de spijker op zijn kop.

mrbassman1974

Citaat van: PP op 04-01-2019  11:26 uOpmerking 1: het lijkt wel of je je te kort of net fel genoeg hebt gekookt.
Fijne waas lijkt inderdaad op eiwit.

Opmerking 2: hoe is het koelproces verlopen? Als het wort "snel" (ca. 30 min) afkoelt moet er samen met de hop een dikke pap op de bodem van je ketel liggen.

Groet, Paul

Hi Paul,


Te kort, weet ik niet. Het heeft een uur gestaan zoals ook aangegeven bij het aangegeven recept. Misschien is iets langer dan toch aan te raden? Kan geen kwaad lijkt me.
 Heb geprobeerd om juist niet te hard te koken. En toch is er behoorlijk wat weggekookt... Meer dan ik verwacht had.  Ben niet zo slim geweest om het volume te controleren . . .
Die pap lag er wel hoor in eerste instantie. Ben alleen een beetje aan het spelen geweest met hevelen en heb een tweede poging gedaan.


mrbassman1974

Citaat van: PiWi op 04-01-2019  16:00 uIk heb eens iets vergelijkbaars gehad toen ik veel te fijn had geschroot. Zou nog een check kunnen zijn die je kunt uitvoeren.

@PiWi

Ook dat zou kunnen. Maar omdat het filterresultaat na het maisschen wel redelijk helder was denk ik niet dat dat het probleem was. Heb wel een aantal keer gefilterd voordat ik tevreden was.

Ik heb zelf het idee het toch in het niet goed filteren van de eiwitten en hopresten zit...

PP

Citaat van: mrbassman1974 op 04-01-2019  17:35 uHi Paul,


Te kort, weet ik niet. Het heeft een uur gestaan zoals ook aangegeven bij het aangegeven recept. Misschien is iets langer dan toch aan te raden? Kan geen kwaad lijkt me.
 Heb geprobeerd om juist niet te hard te koken. En toch is er behoorlijk wat weggekookt... Meer dan ik verwacht had.  Ben niet zo slim geweest om het volume te controleren . . .
Die pap lag er wel hoor in eerste instantie. Ben alleen een beetje aan het spelen geweest met hevelen en heb een tweede poging gedaan.



Even graven in je geheugen: ontstonden er tijdens het koken (na 5-10 min) grote witte slierten (als gekookt eiwit van een ei) in je wort?
Dan weet je in ieder geval dat je voldoende fel hebt gekookt.
Na toevoeging van de hop hechten de eiwitten zich vast en zakken redelijk snel naar de bodem van je ketel als je gaat koelen.

Groet, Paul 

Eric v B

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  17:14 uScherp!

Je slaat denk ik de spijker op zijn kop.
Alleen jammer dat we nog geen uitsluitsel hebben gekregen. Wellicht was de vraag ten overvloede gesteld.  ;)

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 04-01-2019  18:31 uIk heb zelf het idee het toch in het niet goed filteren van de eiwitten en hopresten zit...

Die zakken op het einde van de vergisting uit...

Maar als je bij het overhevelen alle drab onder het gistvat meeneemt naar het vat waarin je overhevelt dwarrelen de eiwitten en niet-actieve gist op.
Je hoort het depot in het gistvat te laten zitten.

brouwerwaldonk

Wat hij nodig heeft voor de volgende hevelbeurten is een droesemkapje op de hevelbuis. Daarmee blijven alle ongewenste bezinksels achter. Voor foto's zie mijn vorige post.
Ook een portie geduld, niet wanhopen, het komt wel goed en helder ook. 

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 04-01-2019  19:34 uEven graven in je geheugen: ontstonden er tijdens het koken (na 5-10 min) grote witte slierten (als gekookt eiwit van een ei) in je wort?
Dat kan inderdaad een oorzaak zijn van troebele wort of troebel bier. (eiwitwaas) voor het neerslaan van de eiwitten tijdens het koken heb je ook de juiste pH nodig die je al bij het maischen goed moet instellen (5.2-5.4)   

mrbassman1974

Citaat van: PP op 04-01-2019  19:34 uEven graven in je geheugen: ontstonden er tijdens het koken (na 5-10 min) grote witte slierten (als gekookt eiwit van een ei) in je wort?
Dan weet je in ieder geval dat je voldoende fel hebt gekookt.
Na toevoeging van de hop hechten de eiwitten zich vast en zakken redelijk snel naar de bodem van je ketel als je gaat koelen.

Groet, Paul

Hmm, nee die slierten herinner ik me niet... Heb er toch wel de hele tijd met mijn neus bovenop gezeten omdat het mijn eerste brouwsel was en ik alles mee wilde krijgen...   Er werd gesproken over rollende kook en ik dacht dat ik voldoende hard gekookt had. Zekere ook omdat er volgens mij behoorlijk wat weg gekookt is. Misschien toch niet dan. Aandachtspuntje voor de volgende keer...

Eerste hopgift is er meteen bij aanvang koken toegevoegd.

mrbassman1974

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-01-2019  23:13 uWat hij nodig heeft voor de volgende hevelbeurten is een droesemkapje op de hevelbuis. Daarmee blijven alle ongewenste bezinksels achter. Voor foto's zie mijn vorige post.
Ook een portie geduld, niet wanhopen, het komt wel goed en helder ook.

Mijn hevel is al voorzien van een droesemkapje.

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  22:43 uDie zakken op het einde van de vergisting uit...

Maar als je bij het overhevelen alle drab onder het gistvat meeneemt naar het vat waarin je overhevelt dwarrelen de eiwitten en niet-actieve gist op.
Je hoort het depot in het gistvat te laten zitten.

Hmmm, meen toch echt dat ik dat gedaan heb. Zat nog genoeg prut onder in gistvat...

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 06-01-2019  20:37 uHmmm, meen toch echt dat ik dat gedaan heb. Zat nog genoeg prut onder in gistvat...

De foto


geeft een ander beeld...

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 06-01-2019  21:34 uDe foto


geeft een ander beeld...

Klopt Jacques.
Weet niet of ik er slim aan gedaan heb maar ik heb twee keer geheveld. Deze foto was van wat er achterbleef na de tweede poging. Eerst poging residu genoeg.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 06-01-2019  23:24 uKlopt Jacques.
Weet niet of ik er slim aan gedaan heb maar ik heb twee keer geheveld. Deze foto was van wat er achterbleef na de tweede poging. Eerst poging residu genoeg.
Twee keer overhevelen kun je beter niet doen vanwege het oxidatiegevaar.


Mijn inschatting is dat als het bier een weekje rust heeft gehad het een heel stuk helderder zal zijn.
Wanneer heb je het bottelen gepland?

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  17:13 uDoor op een goede wijze om te gaan met een filteremmer krijg je kraakhelder wort. Dat is echter niet nodig en zelfs ongewenst. Wort dat een heel klein beetje troebel is verdient de voorkeur. In licht troebele wort zitten meer vetzuren die de gist nodig heeft voor de opbouw van nieuwe gistcellen.
Ik ga meestal voor zo helder mogelijk. Al lukt het me vaak niet om 100% helder te filteren stomweg omdat het me te lang duurt. Ik laat de kookketel al verwarmen als de filterpan nog loopt en omdat ik dan al vrij snel bij het kookpunt ben  wil ik klaar zijn met het filteren. Eigenlijk doe ik het dus dus helemaal goed. Dat had ik mij nog niet gerealiseerd.   :brouwen::brouwen:


(Koffieapparaat heeft er niks mee te maken >:D)
Sorry on topic, is het nu bekend wat de oorzaak is?

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 07-01-2019  21:02 uTwee keer overhevelen kun je beter niet doen vanwege het oxidatiegevaar.


Mijn inschatting is dat als het bier een weekje rust heeft gehad het een heel stuk helderder zal zijn.
Wanneer heb je het bottelen gepland?

Was ook niet echt goed over nagedacht Jacques. . . 
Maar goed, ik heb het bier nu bij 5°C weggezet en wil het zo inderdaad een week laten staan om het daarna naar het bottelvat te hevelen.

Als het na die week nog zo troebel is, zou ik dan toch kunnen bottelen?

Het is een aardig leerproces zo.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 09-01-2019  09:19 uAls het na die week nog zo troebel is, zou ik dan toch kunnen bottelen?

Als het SG tussentijds niet gedaald is kun je dat doen. Zoals ik al schreef is mijn verwachting dat tegen die tijd het bier helderder zal zijn. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn...

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 09-01-2019  21:22 uAls het SG tussentijds niet gedaald is kun je dat doen. Zoals ik al schreef is mijn verwachting dat tegen die tijd het bier helderder zal zijn. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn...

De SG-waarde was al een week stabiel dus dat verwacht ik niet.

Of het helderder geworden is ga ik zien. Eén dezer dagen maar bottelen dan. Kan het nu niet goed zien omdat ik in een kunststof vat bottel. Misschien toch maar een keer een grote mandfles aanschaffen voor gisten en lageren.

Haagse Wouter

Ik heb het idee dat cold crashen altijd wel helpt voor de helderheid, en voor een meer solide gistkoek te krijgen.

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 10-01-2019  11:57 uDe SG-waarde was al een week stabiel dus dat verwacht ik niet.

Of het helderder geworden is ga ik zien. Eén dezer dagen maar bottelen dan. Kan het nu niet goed zien omdat ik in een kunststof vat bottel. Misschien toch maar een keer een grote mandfles aanschaffen voor gisten en lageren.
Als je wil kunnen zien of je bier al dan niet helder is, hevel dan 100 ml over in een maatglas, houd het naar het licht dan weet je het.

 

mrbassman1974

Morgen D-day ,mensen, ik houd jullie op de hoogte!

mrbassman1974

Zo daar is ie weer!

Vandaag uiteindelijk dan toch maar aan het bottelen gegaan maar ik heb zo mijn twijfels of dit nog wel tot een fatsoenlijk resultaat gaat leiden.
Ter verduidelijking heb ik ook vandaag een aantal foto's gemaakt.

Vanmiddag mijn brouwsel uit de kast gehaald waar het een dag of 10 heeft staan lageren bij 5°C. Met de automatische hevel (ter info, met droesemkapje  :) ) heb ik het brouwsel overgeheveld naar het schone en gedesinfecteerde bottelvat, zie hieronder:



Zoals al eerder aangegeven vond ik het bier nu ook nog steeds erg troebel/mistig. zie hieronder het residu wat achterbleef in het lagervat:



Als ik het met mijn niet heel ervaren oog bekijk lijkt het mij toch niet zoals het zijn moet. Het heeft best een hoog smurriegehalte lijkt me en het is behoorlijk melkachtig. 

Ik heb het toch maar gebotteld. Eerst 7 gram suiker per liter toegevoegd en daarna met veel zorg de kroonkurken geplaatst. Had ik daar de vorige keer nog moeite mee, dat ging nu prima :)



Voor het bottelen heb ik me er wel aan gewaagd even te proeven. Het bier heeft ondanks de grote troebelheid een redelijke smaak maar is wel erg bitter. Ik denk dat ik de oorzaak daarvan wel achterhaald heb. In plaats van de geplande bloemen zijn er pellets in gegaan alleen heb ik met mijn stomme kop het toegevoegde gewiccht niet aangepast.

Het hele spul staat nu bij 20°C in de kast om de hergisting op gang te brengen. Op hoop van zegen dan maar, weggieten kan altijd nog.

Al met al is het brouwen van mijn eerste biertje uit mout erg leerzaam en opgeven gaan we niet doen.

De belangrijkste leermomentjes op een rijtje:

-Schroten...
Ben er nog niet uit of ik dit helemaal goed gedaan heb. Het afstellen van de schijvenmolen vind ik best lastig. Van 1 of 2 mensen hier gehoord dat het mogelijk te fijn geweest is en dat dat misschien de troebelheid zou kunnen verklaren

-Maischen... Best lastig met een pan op het vuur en een digitale thermometer maar zeker niet onmogelijk. Voor dit recept een éénstapsschema gebruikt

-Filteren...
Dit was wel even een dingetje. misschien toch een paar keer het bed iets te droog laten vallen en te laat water opgegoten. Wat zou dit voor effect kunnen hebben? Volgende keer eerder kraantje dicht, litertje spoelwater erbij, kraantje open etc. Ik heb hier wel een vraag over. Wanneer gieten jullie terug? Pas als al het water toegevoegd is en het bed drooggevallen is? Of in delen steeds voordat het bed droogvalt? Ik heb nu het volledige beslag een keer of 7 door het al drooggevallen bed laten lopen voordat ik tevreden was over het resultaat.

-Koken...
60 minuten gekookt. Misschien toch wat langer gemogen denk ik. Verder ging het ok denk ik.Wel heb idee dat ik heel veel weg gekookt heb. Recept was voor 20 liter en uiteindelijk zijn er 23 halve liters + wat weggeknoeid bier uitgekomen. Toch jammer...

-Filteren hete wort
Ik denk dat er hier iets niet helemaal goed gegaan is. Voor het filteren van de hete wort heb ik een nat neteldoek over het mattmill rooster in de filteremmer gelegd maar ik denk niet helemaal goed. Als ik naar het eindresultaat kijk lijkt het me dat de trub er niet helemaal uit is en dat er ook nog veel resten van de hop-pellets in zaten.  Ik heb daarom de filtering nogmaals uitgevoerd maar het resultaat was niet veel beter. Daarna terug gegoten in de kookketel.

-Koelen
gekoeld met spiraal in de kookketel. Dit ging verder prima.

-Gisting
Ging zonder veel problemen. Hoofdgisting/nagisting een dag of 10 tot het SG stabiel was.

-Lagering
10 dagen gelagerd bij 4-5°C

-Bottelen/rijpen.
Zie boven.

Belangrijkste les is misschien wel meer tijd te nemen. Niet zo zeer voor het gisten, maar voor het brouwproces. Te laat beginnen terwijl ik 's-avonds een afspraak had. Hevelen/lageren even snel tussendoor. Spontaan gaan bottelen 's-middags om 3 uur en daardoor allerlei dingen vergeten  8) Dan ben je al snel aan het jagen en dat werkt niet prettig. Volgende keer maar eens wat meer tijd nemen, want ondanks dat het niet echt soepel loopt heb ik er lol genoeg in en kijk ik uit naar de volgende poging.

Sorry voor het lange bericht met de vele vragen en opmerkingen maar ik wil er graag van leren  ;D Ben benieuwd naar de commentaren!

Groeten,
Danny

wiliam

Het koken van 60 minuten zou ik verlengen naar 90 minuten, maar dan met een soort deksel,
zodat je niet meer dan 10 % wegkookt.
Te weinig spoelwater, verbetert met de ervaring.
Hoeveel water je graan op neemt, is bepalend voor je wateroverschot.
Maar als het te weinig is, kun je gewoon aanvullen, voordat je gaat koken, wel temperatuur van water rond 75°C.
Dit toevoegen is hetzelfde als filteren over het bed, (water toevoegen via maischbed)
En alle beginnersfouten zijn herkenbaar, je leert meer van je eigen fouten, dan van andermans fouten.
Ik schrijf ,voordat ik s'morgens begin , elke stap op papier, anders vergeet je in je enthousiasme de "kleine" dingen.
Tijdens het werken, schrijf ik ook alles op, zodat ik dit later kan uitwerken, en mijn vergissingen kan opsporen.
Ik zelf werk met papier en potlood, maar dat kan natuurlijk ook met GSM inspreken, laptop, etc.
Dit naslagwerk, helpt me weer, om volgende keer, het beter te doen.





brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 12-01-2019  21:18 uZoals al eerder aangegeven vond ik het bier nu ook nog steeds erg troebel/mistig.
Als ik het met mijn niet heel ervaren oog bekijk lijkt het mij toch niet zoals het zijn moet. Het heeft best een hoog smurriegehalte lijkt me en het is behoorlijk melkachtig.

-Schroten...
Ben er nog niet uit of ik dit helemaal goed gedaan heb. Het afstellen van de schijvenmolen vind ik best lastig. Van 1 of 2 mensen hier gehoord dat het mogelijk te fijn geweest is en dat dat misschien de troebelheid zou kunnen verklaren
Niet correct geschroot zal geen troebel veroorzaken hoogstens een lager rendement.

Citeer-Maisschen... Best lastig met een pan op het vuur en een digitale thermometer maar zeker niet onmogelijk. Voor dit recept een éénstapsschema gebruikt
Daar heb je goed mee gedaan, met een eenstaps maisch op 68° kan er niet veel mis gaan. 

Citeer-Filteren...
Dit was wel even een dingetje. misschien toch een paar keer het bed iets te droog laten vallen en te laat water opgegoten. Wat zou dit voor effect kunnen hebben? Volgende keer eerder kraantje dicht, litertje spoelwater erbij, kraantje open etc. Ik heb hier wel een vraag over. Wanneer gieten jullie terug? Pas als al het water toegevoegd is en het bed drooggevallen is? Of in delen steeds voordat het bed droogvalt? Ik heb nu het volledige beslag een keer of 7 door het al drooggevallen bed laten lopen voordat ik tevreden was over het resultaat.
Spoelwater bijgeven als er ongeveer de helft is doorgelopen dan komt het nooit droog. Droogkomen zorgt voor oxidatie, niet voor troebel.

Citeer-Koken...
60 minuten gekookt. Misschien toch wat langer gemogen denk ik. Verder ging het ok denk ik.Wel heb idee dat ik heel veel weg gekookt heb. Recept was voor 20 liter en uiteindelijk zijn er 23 halve liters + wat weggeknoeid bier uitgekomen. Toch jammer...
70 minuten koken is voldoende hoor. Gebruik volgende keer hopbellen en laat die los meekoken die houden al een heel groot deel eiwittroebel tegen bij het overhevelen naar het gistvat. Rollend koken wil niet zeggen zo hard mogelijk. Als je 20 liter wilde overhouden en het is maar 13 liter dan heb je inderdaad te hard gekookt.

Citeer-Filteren hete wort
Ik denk dat er hier iets niet helemaal goed gegaan is. Voor het filteren van de hete wort heb ik een nat neteldoek over het mattmill rooster in de filteremmer gelegd maar ik denk niet helemaal goed. Als ik naar het eindresultaat kijk lijkt het me dat de trub er niet helemaal uit is en dat er ook nog veel resten van de hop-pellets in zaten.  Ik heb daarom de filtering nogmaals uitgevoerd maar het resultaat was niet veel beter. Daarna terug gegoten in de kookketel.
Met een filteremmer filteren, het filteren zal altijd gebeuren door het bostel en daar is geen neteldoek bij nodig. Volgende keer heel voorzichting het beslag uit je maischketel overbrengen naar de filteremmer, dan alles een beetje oproeren en zeker daarna 10 tot 15 minuten laten bezinken (dus rustig wachten) Daarna het kraantje half openzetten en al wat er troebel uitkomt terug gieten. Komt het er enigzins helder uit, dan dit naar de kookketel overbrengen.

Citeer-Gisting
Ging zonder veel problemen. Hoofdgisting/nagisting een dag of 10 tot het SG stabiel was.
volgende keer pH meten en indien nodig aanzuren tot pH5


CiteerBelangrijkste les is misschien wel meer tijd te nemen. Niet zo zeer voor het gisten, maar voor het brouwproces. Te laat beginnen terwijl ik 's-avonds een afspraak had. Hevelen/lageren even snel tussendoor. Spontaan gaan bottelen 's-middags om 3 uur en daardoor allerlei dingen vergeten  8) Dan ben je al snel aan het jagen en dat werkt niet prettig. Volgende keer maar eens wat meer tijd nemen, want ondanks dat het niet echt soepel loopt heb ik er lol genoeg in en kijk ik uit naar de volgende poging.

Sorry voor het lange bericht met de vele vragen en opmerkingen maar ik wil er graag van leren  ;D Ben benieuwd naar de commentaren!
Volgende keer s'morgens beginnen met maischen ook voor het bottelen Neem rustig tijd en doe niets gehaast want wat zegt het spreekwoord "Haast en spoed is zelden goed"

Dat het troebel is gebleven, ik heb een grijs vermoeden dat je noch bij het maischen noch bij het koken noch bij het gisten pH gemeten hebt. Bij het maischen moet het 5,5 zijn, bij het begin koken moet het 5,1 zijn en bij het begin gisten moet het 5 zijn. Ook het spoelwater moet je aanzuren tot pH 5,5.
Geen correcte pH waarden geen goede scheiding van allerlei vaste stoffen. 


brouwerwaldonk

Nog een heel belangrijke tip.
Bij het spoelen eerst de filteremmer tot aan de filterplaat vullen met kokend water met het kraantje dicht.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 12-01-2019  21:18 uZo daar is ie weer!

Vandaag uiteindelijk dan toch maar aan het bottelen gegaan maar ik heb zo mijn twijfels of dit nog wel tot een fatsoenlijk resultaat gaat leiden.
Ter verduidelijking heb ik ook vandaag een aantal foto's gemaakt.

Vanmiddag mijn brouwsel uit de kast gehaald waar het een dag of 10 heeft staan lageren bij 5°C. Met de automatische hevel (ter info, met droesemkapje  :) ) heb ik het brouwsel overgeheveld naar het schone en gedesinfecteerde bottelvat, zie hieronder:



Zoals al eerder aangegeven vond ik het bier nu ook nog steeds erg troebel/mistig. zie hieronder het residu wat achterbleef in het lagervat:



Als ik het met mijn niet heel ervaren oog bekijk lijkt het mij toch niet zoals het zijn moet. Het heeft best een hoog smurriegehalte lijkt me en het is behoorlijk melkachtig. 

Ik heb het toch maar gebotteld. Eerst 7 gram suiker per liter toegevoegd en daarna met veel zorg de kroonkurken geplaatst. Had ik daar de vorige keer nog moeite mee, dat ging nu prima :)



Voor het bottelen heb ik me er wel aan gewaagd even te proeven. Het bier heeft ondanks de grote troebelheid een redelijke smaak maar is wel erg bitter. Ik denk dat ik de oorzaak daarvan wel achterhaald heb. In plaats van de geplande bloemen zijn er pellets in gegaan alleen heb ik met mijn stomme kop het toegevoegde gewiccht niet aangepast.

Het hele spul staat nu bij 20°C in de kast om de hergisting op gang te brengen. Op hoop van zegen dan maar, weggieten kan altijd nog.

...

De belangrijkste leermomentjes op een rijtje:



Twee tips:
- controleer de pH tijdens het maischen
- gebruik brouwzouten

erik ijssels

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-01-2019  10:27 uNog een heel belangrijke tip.
Bij het spoelen eerst de filteremmer tot aan de filterplaat vullen met kokend water met het kraantje dicht.

Mag ik vragen waarom je dit doet.
En hoe je dan helder wort krijgt?

PieterStorm

Ik had eigenlijk dezelfde vraag. Ben benieuwd.

brouwerwaldonk

Als er onder de filterplaat in een emmer geen water zit maar lucht dan zakt het bostel heel fel in elkaar en krijg je een vaste harde laag. bovendien is dat een bron van oxidatie. Het is de bedoeling om een losse filterlaag op te bouwen, waar het spoelwater overal kan komen om de suikers op te halen. Door kokend water te gebruiken koelt het minder fel af, bovendien moet je toch altijd het eerste troebele wort terug gieten.
Nog vragen? laat maar komen. 

De beste filtermethode is met een hevelfilter, die je in de brouwketel plaatst na het afmaischen op 78°C. Dan het beslag rustig laten bezinken en na 10 minuten beginnen met wort aflaten waarbij ook de eerste liters terug worden gegoten. Daarna komt er glashelder wort uit de slang.   
In een brouwketel is contstant geroerd en krijg je nadien een perfect opgebouwde filterlaag, de grove delen onderaan en steeds fijnere delen hogerop.

Met een filteremmer moet je trachten om ook een losse filterlaag te op te bouwen en dat krijg je enkel met water onder de filterplaat.


Jacques

Mijn ervaring is dat als je een troebele wort hebt na het filteren van het beslag en een prima helder bier kunt krijgen. Met andere woorden het wort hoeft na het filteren niet kraakhelder te zijn.

Helderheid van je bier is veel meer afhankelijk van het uitvlokken van de gebruikte gist. De pH-waarde en de aanwezigheid van calciumionen in je wort zijn belangrijke factoren.

Zie onder andere
https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions#r61
http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation

breda82

Gisteren weer gebrouwen en ook redelijk troebele wort, geen idee misschien door het aandeel tarwemout? Overigens word het altijd wel helder na paar weken, maar me er niet druk om als de smaak maar goed is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.