Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alcoholarm bier  (gelezen 5813 keer)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Alcoholarm bier
« Reactie #25 Gepost op: 07-06-2020 13:45 u »
Er zijn mogelijkheden, ook voor de hobbybrouwer en zodra ik het onder de knie heb zal ik daar verslag van doen,

Ingo

Al een geslaagde poging gedaan?

Bert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Alcoholarm bier
« Reactie #26 Gepost op: 07-06-2020 13:59 u »
Al een geslaagde poging gedaan?

Niet echt, maar voor wie het wil proberen, ~12 uur koud maischen.
Als je op ~20C inmaisch los je wel de suikers die al in de mout gevormd zijn op maar ontrollen de zetmelen zich niet. De enzymen in de oplossing hebben dus niets om extra suikers van te maken.

Je gebruikt de hoeveelheid mout als of je een 1050 bier brouwt en je krijgt ~1012 aan suiker. Je krijgt wel de smaak van de mout. Het bier heeft echter zeer weinig body. Daarvoor wilde ik een Mild mout gebruiken die ook een dextrinemout is, oa Muntons kan dat leveren.

Een andere mogelijkheid is om dit op basis van muenchner of aromatic te doen. Caramouten zou ik niet pakken want die hebben te veel vrije suikers.

Het is een afgeleide van een z.g.n. "kalt auszug" of "enzyme booster". Die smaakt zoet en ooit zijn brouwers dat gaan vergisten als een soort tafelbier.
Amerikanen noemen het en non-enzymatic mash, wat eigenlijk nergens op slaat. De mouterij Briess heeft het 'herondekt' en als iets nieuws gebracht, wat het natuurlijk niet was.

Gewoon het wort koken maar voorzichtig met hop, want geen body. ~10 IBU.

Het is in een dag uitgegist en eigelijk moet je het geforceerd carboniseren, de bottelgist maakt er direct weer een "zwaar bier" van.

Heel erg lekker vond ik (ongekookt) zuurbier op deze basis. Saisongist met lacto. Je kunt ook een stevig deel zuurmout nemen en alleen de saisongist.

Ingo

Tags: alcoholarm bier