Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spontaan laag SG waarde  (gelezen 1231 keer)

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Spontaan laag SG waarde
« Gepost op: 24-05-2020 16:34 u »
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0025
Naam recepttriple a la keet
Brouwdatum24-05-2020
BierstijlTripel
Volume22,8 l
Begin SG1,085 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,8%
Alcoholgehalte8,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Zutphen
12,00 lSpoelwater

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC83,3 %
1,00 kgSwaen Dutch Pale AleDe Swaen7 EBC11,1 %
0,20 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC2,2 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.60 min.2,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.20 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gBrewers Goldbellen5,5%90 min.25,9 IBU
25,0 gStyrian Goldingspellets3,0%15 min.2,6 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2Kaneelstokspecerijkoken
1Sinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Zo dat is het recept.

Nu de vraag, tijdens het koken me SG gemeten met een refractometer (gekalibreerd ) deze was 1070.
Dit resulteerde in paniek in de brouwzolder. Even rekenen en 500 gram kristalsuiker toegevoegd. De SG waarde naar 1082 weten te harken en daarmee acceptabel gevonden.

Nu zit ik terug te rekenen via BrouwHulp en wat lijkt dat ik spontaan een brouwzaalrendement heb gehad van 55% (bijzonder laag) terwijl ik normaal rond de 65 a 70% zit.

Met het bier komt het wel goed maar nu vraag ik toch af hoe kan dit. Dit heb ik regelmatig met brouwen die ik maak met een hogere SG waarde 1070 en erboven dat ik spontaan een lage waarde krijg. Daarmee dus de trucendoos van honing, kandij en/of suiker ga toevoegen.

Mijn maischproces gaat zoals gepland normaal schroten vervolgens loopt mijn wort goed door de mout heen. Ik zie niks ongebruikelijks als met bieren die ik brouw met een lagere geplande SG waarde.

Iemand tips, want ik hou super veel van zware triples en quadrupel bieren.

Mijn installatie is een Easybrew 30.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: spontaan laag SG waarde
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2020 16:56 u »
Ik brouw zelf met een eigen gebouwde HERMS en RIMS, waarbij de RIMS de Easybrew het best benaderd in opzet. Mijn ervaring is dat het rendement van de RIMS altijd lager is dan de HERMS, tenzij ik er in roer. Dat doe ik dan ook nu standaard, de HERMS is voorzien van een roerwerk. Volgens mij, maar dat is mijn persoonlijke mening, maakt het meer uit als het sg hoger is, door de dikte van het beslag en het wort.

Dat je wort goed doorloopt kan zelfs een indicatie geven, als het te goed doorloopt kan het zijn dat er kanaaltjes zijn gevormd en dus een deel van de mout niet in contact komt met het wort.

Als laatste, hoe kom je aan een gekalibreerde refractometer?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2020 17:44 u »
Als je geposte recept klopt heb je bijna 9 kg mout in de korf gepropt..
Dat gaat NIET goed in Easebrew en soortgelijken, wordt bijna massief.
Ik zal je de discussie over 'dode ruimte' besparen, maar dat is precies waar je nu tegenaan loopt..
Een deel van je maischwater (7 L) zit onder de korf, dus je mout zwemt minder vrij in de korf dan bij een conservatieve brouwketel.
Die 7 L water neemt door circulatie wťl deel aan de maisch, maar
rendement wordt nu geremd door bijv kanaalvorming, dichtgeslagen moutbed, kies maar..
Volgens mij zit je net over het randje van je installatie, en soms gaat het goed..
Laat van je horen.. Succes,  Snelbier

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2020 17:50 u »
Ook is maischen op 62 graden aan de lage kant. 64 schijnt met huidige mouten beter te zijn voor een goede enzymwerking.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2020 18:09 u »
Wat ik zou doen:

- meer maischwater gebruiken en minder spoelwater, bv 25 liter maischwater, 5 liter spoelwater
  (je zult dan wat minder liters krijgen dan je geplande 22,8. Beter iets minder maar wel beter bier.)
- meer suiker toevoegen, bv 15 tot 20 %, en naar rato minder mout gebruiken
- zoals al door anderen gezegd eerste maischstap op 65 graden, en dan is 40 minuten voor de eerste stap voldoende.
- tweede maischstap iets langer aanhouden, 30 minuten
- tien minuten na begin eerste maischstap, en direct na begin tweede maischstap even goed roeren

(En ik zou geen kaneelstok en sinaasappelschil in een tripel doen, maar dat is een kwestie van smaak  :biersmile: )

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2020 20:11 u »
Om de 5 minuten even je mout roeren, dan blijft de temperatuur in je mout homogeen en stroomt de verwarmde wort beter door. Zonder roeren komt de temperatuur grotendeels ver onder de maischtemperatuur. En ja, 9 kilo mout is wel iets te veel voor dat apparaat. Met 2 kilo minder en om de 5 minuten roeren had je zelfs boven je verwachtte SG kunnen zitten.

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Spontaan laag SG waarde
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2020 11:29 u »
Hallo allemaal,

Duidelijk verhaal! lekker roeren en als je veel mout in je korf hebt iets meer maisch water gebruiken en voortaan op 64 graden maichen. 
klinkt als een duidelijk verhaal.

Daarnaast ben ik een beetje bang om meer suiker toe te voegen omdat dit veel meer alcoholische smaak gaat geven, hoe kan je dat verbeteren? (9 kg is inderdaad max moutkorf zit helemaal vol)

Wat ik zou doen:

- meer maischwater gebruiken en minder spoelwater, bv 25 liter maischwater, 5 liter spoelwater
  (je zult dan wat minder liters krijgen dan je geplande 22,8. Beter iets minder maar wel beter bier.)
- meer suiker toevoegen, bv 15 tot 20 %, en naar rato minder mout gebruiken
- zoals al door anderen gezegd eerste maischstap op 65 graden, en dan is 40 minuten voor de eerste stap voldoende.
- tweede maischstap iets langer aanhouden, 30 minuten
- tien minuten na begin eerste maischstap, en direct na begin tweede maischstap even goed roeren

(En ik zou geen kaneelstok en sinaasappelschil in een tripel doen, maar dat is een kwestie van smaak  :biersmile: )

Ik vraag me over de maisch stappen toch nog iets af... Van de cursus bij Brouwmarkt die gegeven wordt door de brouwer van Bolhuis heeft mij het volgende geleerd:
- Niet roeren, laat het mout lekker met rust
- de pomp zo zetten dat zeef die boven op het mout ligt net onder de vloeistof ligt om indikken tegen te gaan
- op 62 graden maischen voor de hoeveelheid vergistbare suikers
- op 72 graden maischen voor de volheid van het bier licht medium of vol qua smaak.
Vandaar dat ik op 60 minuten dacht te gaan maischen om zo maximaal aantal vergistbare suikers uit het mout te krijgen en korter op 72 om zo de ligt moutige smaak te krijgen aan mijn tripel.

(Sinaasappel en kaneel is ook een probeersel, normaal is het 1 stokje kaneel voor 5 minuten ik heb er 2 in gedaan voor 15 min om de pittigheid van de kaneel eruit te krijgen )

gr. Brewkeet

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2020 11:54 u »
- Niet roeren, laat het mout lekker met rust...
- de pomp zo zetten dat zeef die boven op het mout ligt net onder de vloeistof ligt om indikken tegen te gaan
- op 62 graden maischen voor de hoeveelheid vergistbare suikers
- op 72 graden maischen voor de volheid van het bier licht medium of vol kwa smaak.
Vandaar dat ik op 60 minuten dacht te gaan maischen om zo maximaal aantal vergistbare suikers uit het mout te krijgen en korter op 72 om zo de ligt moutige smaak te krijgen aan me triple. /quote]
- Niet roeren.. Daar is deze ketel op gemaakt.  Helaas kan je moutbed snel dichtslaan doordat je direct gaat circuleren =filteren..
Je krijgt dan mogelijk kanaalvorming of minder doorstroming, dus minder rendement, alleen op te lossen met toch roeren.
Belangrijkste is natuurlijk goed schroten, zeker niet te fijn. Maar daar kom je pas achter als het foutloopt..
- Pomp inderdaad zo afregelen dat het opgepompte wort net doorloopt..
Als je moutbed slecht doorloopt zal je dan minder circuleren, kost toch weer rendement. Correct schroten, is 'ie weer..
- Temperatuur 1e maischstap is wat twijfel over, zou door veranderde moutkwaliteit nu op 65'C liggen?
Bijkomend voordeel van iets warmer maischen zou ook zijn dat A-amylase deels actief wordt, en je meer vergistbare suikers krijgt dan op lage temperatuur..
- Meer suiker toevoegen om SG te corrigeren?  Ik weet niet in hoeverre je dat gaat proeven, maar zou zelf genoegen nemen met minder bier..
Laatste optie om het SG op te krikken is wat langer maischen. Dus SG meten tegen einde maisch..
Doe het zelf meestal niet, en heb dan ook wel eens een te laag SG (lager BZR dan voorzien).
Succes,  Snelbier

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2020 16:56 u »
Even een reactie op je vragen:

Daarnaast ben ik een beetje bang om meer suiker toe te voegen omdat dit veel meer alcoholische smaak gaat geven, hoe kan je dat verbeteren? ( 9kg is inderdaad max moutkorf zit helemaal vol )

In een tripel is het gebruikelijk om behoorlijk wat suiker in de stort op te nemen. Zie bijvoorbeeld dit prijswinnende recept:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html
Tien tot twintig procent is normaal, sommigen gaan zelfs nog verder. Als je een gist gebruikt die voor een tripel geschikt is, en op niet te hoge temperatuur vergist hoef je niet bang te zijn voor te veel hogere alcoholen.

- Niet roeren, laat het mout lekker met rust

Ik heb de cursus bij Braumarkt ook gedaan.  ;)  Je hoeft inderdaad niet te roeren. Maar velen hier, inclusief ikzelf, hebben gemerkt dat  het rendement hoger wordt wanneer je wel een paar keer roert.

Klopt. En zorg dat het wort niet door het overlooppijpje terugstroomt!

M.b.t. het maischen op 62 of 65 graden: het schijnt dat door de hete zomers van de afgelopen twee jaar de verstijfselingstempertuur van de gerst is veranderd. Zie voor meer informatie daarover ook dit draadje:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40397.0

Verder raad ik je aan om dit draadje te lezen, als Easybrew eigenaar kun je daar veel van opsteken:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html

Probleem is wel dat dat 'draadje' erg lang is, dat veel dingen er een keer of vijf instaan, en dat er ook nogal wat instaat wat m.i. niet of niet helemaal klopt. Dus 'kritisch lezen'  :biersmile:

Succes!

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2020 17:17 u »
Middelaersch bedankt voor de samenvatting en links.   :groots: Topicstarter moet hier echt wat mee kunnen.
Precies de reden dat ik op dit forum zit; opmerkingen als 'Read The Fucking Manual' heeft werkelijk niemand wat aan.
Hoop dat de veren in de reet niet gaan kietelen..  :groots:
Proost,  Snelbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2020 22:04 u »
Daarnaast ben ik een beetje bang om meer suiker toe te voegen omdat dit veel meer alcoholische smaak gaat geven, hoe kan je dat verbeteren? (9 kg is inderdaad max moutkorf zit helemaal vol)

Het is een misverstand dat door een suikergift alleen het alcoholgehalte omhoog gaat. De gist maakt ook bij het vergisten van suiker gistingsnevenproducten aan. Het is zelfs dat er meer esters aangemaakt worden (fruitig aroma). Dat pas prima in het smaakprofiel van een tripel.

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 26-05-2020 08:11 u »
Even een reactie op je vragen:

In een tripel is het gebruikelijk om behoorlijk wat suiker in de stort op te nemen. Zie bijvoorbeeld dit prijswinnende recept:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html
Tien tot twintig procent is normaal, sommigen gaan zelfs nog verder. Als je een gist gebruikt die voor een tripel geschikt is, en op niet te hoge temperatuur vergist hoef je niet bang te zijn voor te veel hogere alcoholen.

Ik heb de cursus bij Braumarkt ook gedaan.  ;)  Je hoeft inderdaad niet te roeren. Maar velen hier, inclusief ikzelf, hebben gemerkt dat  het rendement hoger wordt wanneer je wel een paar keer roert.

Klopt. En zorg dat het wort niet door het overlooppijpje terugstroomt!

M.b.t. het maischen op 62 of 65 graden: het schijnt dat door de hete zomers van de afgelopen twee jaar de verstijfselingstempertuur van de gerst is veranderd. Zie voor meer informatie daarover ook dit draadje:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40397.0

Verder raad ik je aan om dit draadje te lezen, als Easybrew eigenaar kun je daar veel van opsteken:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html

Probleem is wel dat dat 'draadje' erg lang is, dat veel dingen er een keer of vijf instaan, en dat er ook nogal wat instaat wat m.i. niet of niet helemaal klopt. Dus 'kritisch lezen'  :biersmile:

Succes!

A helemaal top dank je wel, ga even alle draadjes lezen dank je wel!!!

Dat van de suikers ook heel fijn om te weten heb het altijd zo veel mogelijk proberen te vermeiden. Ik gebruik nu het BE 256 gist van Fermentis.

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2020 14:47 u »
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0028
Naam receptKeets Kolsch
Brouwdatum07-06-2020
BierstijlKŲlsch
Volume25,3 l
Begin SG1,046 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,2%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
22,00 lWater uit Zutphen
10,30 lSpoelwater

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC72,7 %
1,50 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC27,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Traditionpellets6,0%60 min.23,5 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%15 min.0,9 IBU
5,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%5 min.0,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle German Ale (K-97)bovengist

Zo even een update;

Bovenstaand bier heb ik gebrouwen zojuist en veel geroerd iets meer miaschwater gebruikt om 66 graden gemaicht.

Daarnaast de bovenste filterplaat eraf gelaten en kon hierdoor lekker roeren door mijn beslag heen, ook bleef de pomp heel netjes lopen (kraantje stond bijna helemaal open) en het water niveau bleef mooi op pijl niet te hoog net boven het beslag als het iets bezonken was.

En toen voor het koken SG meting gedaan met me refractormeter... SG 1052!!! WHAAAAA  >:D >:D >:D toen maar even wat water erbij gedaan om dit te verlagen en hiermee dus een rendement van bijna 80% behaald!!!

Kortom Hobbybrouwforum werkt echt en heel fijn dat er eerlijk, neutraal en goed advies is gegeven!

Tags: