Volgens mij leg je de focus op het verkeerde, het is niet de gist die bepalend is voor een alcoholarm bier.
Kies een recept of stel het zelf samen en gebruik per 10L bier 1,5 kg mout.
Zorg dat alle parameters in orde zijn, zoals pH, temperatuur en tijden, neem een goede gist, vergist bij 22°C en je bekomt een bier van 3,9 vol%
In de nieuwere (beter smakende) bieren met alcohol tot 0,5% is een specifieke gist zeker wel belangrijk! Ook is 3,9% niet bepaald alcohol arm volgens mij.
De nieuwste generatie alcohol vrije/arme bieren gebruikt alle trucs om zonder vacuum verdamping aan het lage alcoholpercentage te komen.
Essentieel daarin is een speciale giststam die alleen glucose/fructose kan vergisten en geen maltose of ketens van maltose (maltotriose, maltodextrine) vergist.
Deze gist is
Saccharomyces Saccharomycodes ludwigii.
Om echt heel weinig alcohol te bekomen gebruikt men een speciaal gerstras dat zeer weinig glucose levert. Ik moet je de naam schuldig blijven helaas. Verder maischt men kort en warm om de ratio maltose:maltotriose laag te houden omdat maltose een hoge zoetkracht heeft en het bier anders te zoet wordt.
Op deze manier kom je aan een bier dat body heeft en zelfs een aantal vergistingsproducten zodat het ook wat bitterheid kan dragen.
Dit is hoe men tegenwoordig alcohol arme IPA's maakt.
Verder worden al deze bieren gepasteuriseerd omdat je anders met besmetting gegarandeerd bommen hebt met zoveel restsuikers!
Als je thuis iets dergelijks wilt doen zou ik gaan voor een stort met redelijk aandeel cara, hoog maischen (en wat korter) en een gist gebruiken met de laagst mogelijke vergistingsgraad die je kan vinden, dus niet US-05 die juist een hogere SVG heeft!
Als je dit alles combineert met een niet al te hoog start SG dan zal je hopelijk niet te veel alcohol maar wel wat body krijgen. Verder is het goed dat je van hoppig bier houdt want dan kan je de zoetheid van de cara en restsuikers wat compenseren met stevig hoppen.