Weizen experiment met 4 gistsoorten

Gestart door Nomar, 02-01-2019 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Een mooi experiment, goed oog voor detail!

Is dat je brouwerij op de foto? het ziet er professioneel uit.

Leuk om te zien dat inderdaar de Munich Classic en de WY3068 gelijk opgaan.


Nomar

Citaat van: Biertje1985 op 08-01-2019  19:19 uEen mooi experiment, goed oog voor detail!

Is dat je brouwerij op de foto? het ziet er professioneel uit.

Leuk om te zien dat inderdaar de Munich Classic en de WY3068 gelijk opgaan.
Ik vind het ook leuk om het experiment uit te voeren en leer er veel van.
Dat is inderdaad mijn brouwerij het is een ruimte van 10 m2 die ik als brouwerij ingericht heb. Heerlijk, ik neem er nooit meer afscheid van[emoji16]

groet Ramon


Nomar

Update 13-01!

Vandaag heb ik de mandflessen geheveld naar nieuwe fessen. Weet ik ook gelijk weer waarom ik zo blij ben met mijn CCT's  ;D, wat een werk! (Zeker 4x)

Alle 4 de monsters hebben geen actief waterslot meer. Onderstaande grafiek geeft de huidige SG waarde aan.



Opvallend is dat de WB-06 het verst doorgegist is.



In de kleuren zie je ook verschil US-05 is het donkerst en de 3068 is het lichtst.

De geur en smaak profielen:

1) Danstar Munich:
geur: fuitige (bananenesters) later een lichte zwavelgeurtje.
smaak: zuurtje en fruitige smaak.

2) US-05
geur: nog steeds duidelijk diacetyl en ook iets kruidigs (peperachtig)
smaak: beetje zuur, maar minst van allemaal, wel hopbitterheid

3) WB-06
geur: in eerste instantie iets citrus, maar later diacetyl
smaak: wrang en bitter, niet fruitig

4 Wyeast 3068
geur: fruitig (banaan)
smaak: zuurtje en fruitige smaak

Qua smaakprofiel en ontwikkeling liggen 1 en 4 heel dicht bij elkaar.  De WB-06 vind ik voorlopig geen succes, maar de test is natuurlijk nog niet afgelopen.

Ik laat ze nu een week staan en wil ze volgend weekend weer een smaaktest.


Jacques

Bedankt voor deze update.

Dat de US-05 wat donkerder overkomt komt waarschijnlijk doordat dit bier wat helderder is dan de andere bieren. Ze te merken flocculeert deze gist wat beter uit dan de andere gebruikte gisten.

Nomar

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  22:33 uBedankt voor deze update.

Dat de US-05 wat donkerder overkomt komt waarschijnlijk doordat dit bier wat helderder is dan de andere bieren. Ze te merken flocculeert deze gist wat beter uit dan de andere gebruikte gisten.
Dat klopt inderdaad.

groet Ramon


Biertje1985

De Danstar munich en de Wyeast 1368 vind ik persoonlijk pas na een week of 4 tot 6 na het bottelen goed van smaak.
De scherpte is er dan af. Misschien een vergelijking doen wanneer het bier 6 weken oud is?

Nomar

Update

Vandaag heb ik de 4 monsters gebotteld met bottelsuiker. Bij elke keer overhevelen naar bottelemmer is alles gedesinfecteerd en de juiste hoeveelheid suikeroplossing toegevoegd. Hierna gebotteld.

Het SG is voor alle 4 met 1 SG punt gedaald, dus blijft goed stabiel.

De kleur en helderheid is van alle 4 nagenoeg identiek.

Helaas lukt het me op dit moment niet om foto's te uploaden, die voeg ik later toe.


De geur en smaak profielen:

1) Danstar Munich:
geur: fuitige (bananenesters) beetje alcoholisch.
smaak: zuurtje en zachte fruitige smaak.

2) US-05
geur: nog steeds diacetyl en ook iets van sinas-appel
smaak: beetje zuur, maar minst van allemaal, wel hopbitterheid

3) WB-06
geur: in eerste instantie iets citrus.
smaak: de zurigheid overheerst, bier bevat wel de meeste koolzuur van allen.

4 Wyeast 3068
geur: fruitig (banaan), alcoholisch
smaak: zuurtje en fruitige smaak.

Overigens heb ik mijn vrouw ook laten ruiken en roeven en die kwam nagenoeg tot dezelfde conclusies als ik.

Het is weer opvallend dat 1 en 4 wel erg op elkaar lijken. 3 vind ik tot nu toe niet echt een succes.

Maar we kunnen het natuurlijk pas echt proeven als de hergisting op fles afgerond is.

Ik heb alles gebotteld en de flesjes staan nu bij 18 graden na te gisten. Ook heeft 1 flesje een drukmeter zodat ik de opbouw van koolzuur kan volgen. Normaal gesproken zijn ze bij mij na 1 week wel op druk, dus ben benieuwd of dit nu met de andere gisten ook zo is.



Wordt vervolgd ......





Nomar

Het heeft even geduurd maar de 4 varianten hebben lekker kunnen rijpen en zijn door 2 proefpanels van in totaal 12 mensen geproefd en beoordeeld.



smaakprofielen:
1) Fruitig (banaan), beetje geroosterde smaak en klein zuurtje en zoetje.
2) Hier overheerste toch echt de diacetyl die de meesten herkenden als een vieze afwijking
3) Beetje medicijnachtig of chemisch, verder ook wel fruitig. (meer sinaasappelachtig)
4) Smaakprofiel bijna identiek aan nr 1

Het zal dan ook niet verbazen dat nr 1 en 4 als beste uit de test kwamen en qua aantal stemmen elkaar niet ontliepen. Er was een hele lichte voorkeur voor nr 1.
Ik ga dan ook gewoon Munich Classic  gebruiken omdat dit een korrelgist is die een stuk goedkoper is dan de vloeibare Wyeast 3068.

Zo dit was een leuk experiment en met dit biertje gaan we maar gelijk door naar het ONK 2019

Bedankt voor jullie reacties :proost2:

JoepH

Je schrijft dat ze na een week wel op druk zijn. Bij welke temperatuur heb je ze laten hergisten en over hoeveel Bar hebben we het dan?

Nomar

Citaat van: JoepH op 25-03-2019  16:33 uJe schrijft dat ze na een week wel op druk zijn. Bij welke temperatuur heb je ze laten hergisten en over hoeveel Bar hebben we het dan?
Ik laat ze hergisten op 18 graden en na een week staan ze op ongeveer 2,5 bar.

groet Ramon


JoepH

Dank je Ramon. Bij mij staat de Munich Classic op dit moment een Weizen te vergisten. Bij 19 graden gaat deze als een raket uit de startblokken. Blow-off is geen luxe. Ik heb in mijn Fermentasaurus een kopruimte van 7 liter. Dat is te weinig voor deze Weizen. Zelfs de blow-off fles had het moeilijk.

Nomar

Citaat van: JoepH op 25-03-2019  19:28 uDank je Ramon. Bij mij staat de Munich Classic op dit moment een Weizen te vergisten. Bij 19 graden gaat deze als een raket uit de startblokken. Blow-off is geen luxe. Ik heb in mijn Fermentasaurus een kopruimte van 7 liter. Dat is te weinig voor deze Weizen. Zelfs de blow-off fles had het moeilijk.
Ik vergist altijd op 18 graden en heb 1 keer meegemaakt dat de gist door het waterslot heen kwam. Maar het is wel een monstertje inderdaad, maar hij geeft ook super lekker bier.

groet Ramon


Gielus

Wat een super tof experiment. Ik heb enorm genoten van het lezen. Bedankt voor je moeite en wie weet in de toekomst nog meer van dit soort experimenten?

Brouwerij Mennekes

Heel leerzaam en leuk. Met mijn 6 gistflessen van de blokker ga ik dit zeker ook eens proberen. Je zou er haast een aparte categorie van op het forum kunnen maken. Testen en experimenten. Waarbij er dus tests gedaan worden met meerdere mengsels van de basisingrediënten óf hoppen óf gisten óf met dezelfde ingrediënten maar dan wijzigingen in bijvoorbeeld maischstappen, vergisting etc.

Jacques

Citaat van: Gielus op 09-08-2019  15:29 uWat een super tof experiment. Ik heb enorm genoten van het lezen. Bedankt voor je moeite en wie weet in de toekomst nog meer van dit soort experimenten?

Er zijn al meer tests uitgevoerd waarbij gisten met elkaar vergeleken zijn.

Zie onder andere
Simpel blond met 3 verschillende gisten
Test 6 Bulldog korrelgisten
Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten
Opnieuw vergelijking 3 Mangrove Jack's gisten en overhevelexperiment

Broeky

Absoluut een enorm leuk experiment. Voor jezelf goed leerzaam maar zeer zeker ook voor mij. Bedankt voor het delen!  :D :biersmile:

pim1980

Ik zie meerdere keren gebruikt worden 'Munich' en 'Munich Classic'. Dat zijn echt 2 verschillende gisten. Voor de duidelijkheid: betreft het hier dus echt de Munich CLASSIC?

Nomar

Beetje late reactie , maar het ging inderdaad om Munich Classic.
Ik heb dit bier ook ingezonden voor het ONK en de 6e plaats behaald in de vrije klasse.




groet Ramon


TymonK

Bedankt voor deze nuttige test en goede documentatie! Ik herken het zurige van de WB-06.
Ik gebruik nu alweer lang MJ M20 (bavarian wheat) - die geeft prima banaan bij 20-21 graden

Maar ga de volgende keer eens de Munich Classic proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.