Weizen experiment met 4 gistsoorten

Gestart door Nomar, 02-01-2019 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nomar

Ik heb vandaag het wort voor een (lichte) dunkelweizen gebrouwen die ik al altijd gebrouwen heb met de gist Lallemand Munich Classic. Dit levert altijd een heerlijk biertje op met een fruitige (bananige) smaak verder een klein zoetje erin en een zuurtje, alc percentage is altijd rond de 6%. Schuim is altijd goed.

Nu het experiment met de onderstaande ingredienten:


Water
Mash Water: 20.46 L
Sparge Water: 14.06 L
Total Water: 34.52 L

Fermentables
3.5 kg - White Swaen Classic 4 EBC
2.2 kg - Swaen Pilsner 3.5 EBC
0.32 kg - GoldSwaen Brown 220 EBC
0.26 kg - GoldSwaen Red 50 EBC
Hops
90 min - Boil - 23 g - Hallertauer Hersbrucker   - 3.1%
90 min - Boil - 19 g - Tettnang - 3.6%
15 min - Boil - 25 g - Hallertau Hersbrucker   - 2.2%
15 min - Boil - 11.2 g - Tettnang - 3.6%
Miscellaneous
10 min - Boil - 2.04 g - Irish Moss

Maischschema
60 min op 67 graden
10 min op 78 graden

Start SG is 1.054



Het wort is verdeeld in drie 5 liter mandflessen met 4 liter
en een 10 liter mandfles met 8 liter.

Allen zijn 10 minuten belucht.

Nr 1 Lallemand Munich Classic (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 2 Safale US-05 (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 3 Fermentis WB06 (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 4 Wyeast 3068 WeihenStefan (smackpack), 40 ml op 8 liter

Alle flessen staan in dezelfde vergistingskast die gecontroleerd op 18 graden staat.

Nu gaan we de komende tijd volgen wat er gebeurt en hoe het gaat smaken. Ik besef dat de test verder niet wetenschappelijk verantwoord is maar ik ben wel nieuwsgierig en jullie mogelijk ook.



Groet Ramon

RuudB

Leuke test, ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik heb goede ervaring met de Munich Classic en WY3068, de WB06 vond ik erg tegenvallen voor een weissen. Waarom heb je voor de US-05 gekozen?? Voor een weissen vind ik dit geen voor de hand liggende gist.

Nomar

Citaat van: RuudB op 02-01-2019  23:10 uLeuke test, ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik heb goede ervaring met de Munich Classic en WY3068, de WB06 vond ik erg tegenvallen voor een weissen. Waarom heb je voor de US-05 gekozen?? Voor een weissen vind ik dit geen voor de hand liggende gist.
De US05 ligt inderdaad niet voor de hand, maar ik had nog een zakje liggen en wort over[emoji3]
Leek mij ook wel leuk om te zien wat een niet-weizengist met dezelfde wort doet.

groet Ramon


Biertje1985

WY3068 en de Danstar Munich classic zijn dezelfde strains, ik krijg ook vergelijkbare resultaten ermee.
Wyeast 3638 zou een ook een mooie optie zijn.

Heel veel success ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Edwin brouwt

Leuke test die ik ga volgen! Ik heb zelf de wb-06 gebruikt en was niet heel enthousiast.

snowdog2006

Leuk expirment.

@Edwin, hoezo niet? Had zelf een weizen gebrouwen met WB-06 en vond die zeker ok.

Scorpionrose

Citaat van: EdwinBrouwt op 03-01-2019  12:41 uLeuke test die ik ga volgen! Ik heb zelf de wb-06 gebruikt en was niet heel enthousiast.

Ik gebruik ook de WB-06 voor een weizen en vind hem zeer geschikt hiervoor.

Biertje1985

Citaat van: EdwinBrouwt op 03-01-2019  12:41 uLeuke test die ik ga volgen! Ik heb zelf de WB-06 gebruikt en was niet heel enthousiast.
Hangt er sterk vanaf wat je wilt bereiken. De WB-06 is cleaner en Ik noem het peperiger dan de WY3068 die echt banaan / kruidnagel door laat komen.
Beide kunnen een lekkere weizen maken. Bij sterkere bieren (weizenbock)vind ik persoonlijk de wy3068 een beetje over de top.

Brouwert

Ik heb twee keer een weizen met de WB-06 gebrouwen en was ook niet enorm enthousiast. Ik miste de uitgesproken banaan en kruidnagel. Zal het een volgende keer met de Lallemand Munich Classic proberen. Waarschijnlijk wordt dat ook een split batch.

Scorpionrose

In mijn volgende weizen ga ik de gist van Crossmyloof gebruiken.

KRISTALLWEIZEN STRAIN CLASSIFICATION: A top-fermenting wheat beer yeast that ferments clear and imparts hints of banana and clove esters, balanced with spiced aromas. Ferment at the higher end for a more robust flavour. This yeast produces a silky mouthfeel and rich body.
Saccharomyces cerevisiae. RECOMMENDED TEMPERATURE RANGE: 64 - 82°F (18 28°C); ATTENUATION: (73-79%); FLOCCULATION RATE: 68%; VIABLE YEAST CELLS: >20 x 109 cells; GMO STATUS: GMO Free; Max brew strength per sachet in a 23 l brew - 7.4%/8.7% ABV (Double pitch if a higher abv is required)

Edwin brouwt

Citaat van: snowdog2006 op 03-01-2019  13:47 uLeuk expirment.

@Edwin, hoezo niet? Had zelf een weizen gebrouwen met WB-06 en vond die zeker ok.


Ik heb hem 2 keer gebruikt: de eerste keer voor een wat zwaardere weizen (te hoog sg tijdens brouwen en niet gecorrigeerd) en die was prima.
De 2e keer hetzelfde recept en sg volgens het recept en die vind ik een soort van muffig, niet fris. Het lijkt alsof de eerste keer de procent extra alcohol de muffige smaak/geur maskeerde (tenminste, dat was mijn conclusie)

RuudB

Citaat van: Brouwert op 03-01-2019  14:40 uIk heb twee keer een weizen met de WB-06 gebrouwen en was ook niet enorm enthousiast. Ik miste de uitgesproken banaan en kruidnagel. Zal het een volgende keer met de Lallemand Munich Classic proberen.

Die ervaring heb ik ook met de WB-06. Was geen slecht bier maar niet de weizen die ik voor ogen had. De Munich Classic deed dat wel.

Nomar

Update:

De vergisting is vannacht rustig gestart en vanavond heb ik bubbels geteld om de heftigheid van de vergisting te meten. De watersloten zijn identiek en gelijk gevuld, dus dit zou een goede indicatie moeten zijn.

nr 1, Munich Classic         10 p/min
nr 2, US05                      18 p/min
nr 3, WB06                       9 p/min
nr 4, Weihenstefan 3068  18 p/min

De vergisting van 2 en 4 lijkt heftiger op gang te komen.
De schuimlaag die ontstaan is is bij alle Weizengisten ongeveer 2 cm dik. Bij US05 bijna geen schuimlaag.

Morgen weer een nieuwe bubbel meting.

Jacques

Citaat van: Nomar op 02-01-2019  22:59 uHet wort is verdeeld in drie 5 liter mandflessen met 4 liter
en een 10 liter mandfles met 8 liter.

Allen zijn 10 minuten belucht.

Nr 1 Lallemand Munich Classic (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 2 Safale US-05 (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 3 Fermentis WB06 (korrel), 2 gram op 4 liter
Nr 4 Wyeast 3068 WeihenStefan (smackpack), 40 ml op 8 liter

Alle flessen staan in dezelfde vergistingskast die gecontroleerd op 18 graden staat.

Nu gaan we de komende tijd volgen wat er gebeurt en hoe het gaat smaken. Ik besef dat de test verder niet wetenschappelijk verantwoord is maar ik ben wel nieuwsgierig en jullie mogelijk ook.

Altijd heel leerzaam dit soort tests. Zeker als je er uitgebreid verslag van maakt komt het het kennisniveau op dit forum ten goede.
Het doen van tests is vooral voor je zelf heel leerzaam. Je ziet en ervaart veel. Hoe goed je ook je best doet zijn er altijd dingen die je wel waarneemt maar niet in je verslag verwoord. Die kennis sla je echter wel in je hersenen op.
Door regelmatig tests te doen leer je wat echt van belang is bij het brouwen van bier.

Jacques

Citaat van: Nomar op 03-01-2019  21:18 uUpdate:

De vergisting is vannacht rustig gestart en vanavond heb ik bubbels geteld om de heftigheid van de vergisting te meten. De watersloten zijn identiek en gelijk gevuld, dus dit zou een goede indicatie moeten zijn.

nr 1, Munich Classic         10 p/min
nr 2, US05                      18 p/min
nr 3, WB06                       9 p/min
nr 4, Weihenstefan 3068  18 p/min

De vergisting van 2 en 4 lijkt heftiger op gang te komen.
De schuimlaag die ontstaan is is bij alle Weizengisten ongeveer 2 cm dik. Bij US05 bijna geen schuimlaag.

Morgen weer een nieuwe bubbel meting.

Bluppen tellen voor het volgen van de vergisting kan maar is een tijdrovende en onnauwkeurige methode.

Mijn ervaring met tests is dat wegen van de vergistingsflessen een heel mooi middel is om de vergisting te volgen. Je moet wel heel precies weten wat het gewicht is van de mandfles met een gevuld waterslot en het gewicht van het wort voorafgaande aan de vergisting.
Meer over de weegmethode kun je vinden in het topic De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open
Het mooie is dat de methode heel nauwkeurig is en dat je mooie grafieken kunt genereren met behulp van het Excel-bestand.

Nomar

Citaat van: Jacques op 03-01-2019  21:35 uBluppen tellen voor het volgen van de vergisting kan maar is een tijdrovende en onnauwkeurige methode.

Mijn ervaring met tests is dat wegen van de vergistingsflessen een heel mooi middel is om de vergisting te volgen. Je moet wel heel precies weten wat het gewicht is van de mandfles met een gevuld waterslot en het gewicht van het wort voorafgaande aan de vergisting.
Meer over de weegmethode kun je vinden in het topic De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open
Het mooie is dat de methode heel nauwkeurig is en dat je mooie grafieken kunt genereren met behulp van het Excel-bestand.
Bedankt voor de tip. Ik had er wel eens iets over gelezen maar eigenlijk niet bij stil gestaan dat ik dat nu ook zou kunnen gebruiken. Overigens heb ik ook nog geen goede weegschaal daarvoor [emoji6].
Normaal vergist ik in een ss brewtech, waar ik monsters af kan tappen.

groet Ramon


Jacques

Citaat van: Nomar op 03-01-2019  21:51 uBedankt voor de tip. Ik had er wel eens iets over gelezen maar eigenlijk niet bij stil gestaan dat ik dat nu ook zou kunnen gebruiken. Overigens heb ik ook nog geen goede weegschaal daarvoor [emoji6].
Normaal vergist ik in een ss brewtech, waar ik monsters af kan tappen.

groet Ramon

Je moet er inderdaad een weegschaal voor aanschaffen. Het mooie is dat je die voor allerlei doeleinden kunt gebruiken zoals het afwegen van je mout of voor het bepalen van het aantal liters dat je in je vergistingstank doet. Maar ook in het huishouden is hij goed bruikbaar voor het afwegen van ingrediënten als je gaat koken. Een goede weegschaal is altijd bruikbaar. Bijvoorbeeld deze.

Nomar

Update dag 3

nr 1, Munich Classic         19 p/min
nr 2, US05                      12 p/min
nr 3, WB06                       6 p/min
nr 4, Weihenstefan 3068  20 p/min

nr 1 lijkt nu ook los te komen en nr 2 en 3 lijken al weer in vergisting te verminderen, nr 4 stijgt iets.
bij US05 is nu ook een schuimlaag ontstaan. De schuimkragen lijken nu van alle 4 stabiel te blijven.
Morgen zal ik ook de kleur en bezinksel bekijken. Ook zal ik dan foto's plaatsen van de verschillende vergistingen.

Jacques

Citaat van: Nomar op 04-01-2019  18:56 uUpdate dag 3

nr 1, Munich Classic         19 p/min
nr 2, US05                      12 p/min
nr 3, WB06                       6 p/min
nr 4, Weihenstefan 3068  20 p/min

nr 1 lijkt nu ook los te komen en nr 2 en 3 lijken al weer in vergisting te verminderen, nr 4 stijgt iets.
bij US05 is nu ook een schuimlaag ontstaan. De schuimkragen lijken nu van alle 4 stabiel te blijven.
Morgen zal ik ook de kleur en bezinksel bekijken. Ook zal ik dan foto's plaatsen van de verschillende vergistingen.

Bedankt voor de update.

Voor het inzichtelijk maken van het verloop van de vergistingen kun je gebruik maken van een Excel-rekenblad.

Ik heb een voorzet gemaakt en hierbij gevoegd. Hopelijk heb je er wat aan.

Nomar

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  22:36 uBedankt voor de update.

Voor het inzichtelijk maken van het verloop van de vergistingen kun je gebruik maken van een Excel-rekenblad.

Ik heb een voorzet gemaakt en hierbij gevoegd. Hopelijk heb je er wat aan.
Bedankt Jacques, deze ga ik gebruiken. Dan blijft het ook een stuk overzichtelijker[emoji108]

groet Ramon


Jacques

Citaat van: Nomar op 04-01-2019  22:55 uBedankt Jacques, deze ga ik gebruiken. Dan blijft het ook een stuk overzichtelijker[emoji108]

groet Ramon

De grafiek kan verder verfraaid worden. En je moet het grafiekbereik aanpassen voor verdere metingen.
Als je op de grafiek klikt kun je die kopiëren via Ctrl-C.
Vervolgens kun je de grafiek plakken in een programma voor het bewerken van plaatjes. Bijvoorbeeld met http://www.photofiltre.com/
De grafiek sla je op op je harde schijf waarna je die kunt uploaden als plaatje.

Nomar

Citaat van: Jacques op 04-01-2019  23:11 uDe grafiek kan verder verfraaid worden. En je moet het grafiekbereik aanpassen voor verdere metingen.
Als je op de grafiek klikt kun je die kopiëren via Ctrl-C.
Vervolgens kun je de grafiek plakken in een programma voor het bewerken van plaatjes. Bijvoorbeeld met http://www.photofiltre.com/
De grafiek sla je op op je harde schijf waarna je die kunt uploaden als plaatje.
[emoji106]
Ga ik morgen gelijk proberen.

groet Ramon


Nomar

Update dag 4

Met dank aan Jacques heb ik een grafiekje bijgeplaatst waarop het verloop van de bubbels tijdens vergisting te zien is. Volgende keer ga ik toch ook het gewicht meten, dit is een veel betere methode om de daadwerkelijke vergisting te volgen. Voor nu kan dit niet meer en moeten we het met bubbels doen.

Uit de grafiek kunnen we afleiden dat alle bij alle 4 de vergistingssnelheid aan het dalen is. US05 blijft nog het meest stabiel en Munich daalt het hardst.

Wat kleur betreft blijft US05 donkerder dan de flessen met de andere gisten, deze hebben een lichtere kleur gekregen. Wat betreft bezinksel heeft de Munich Classic het minste bezinksel op de bodem liggen. En de 3068 het meeste bezinksel.

Grafiek:


Overzicht:


Nr 1, Munich Classic:


Nr2, US-05:


Nr3, WB-06:


Nr4, Weihenstephan 3068:


Jacques

Hoi Ramon,

Leuk om te zien dat je het Excelbestand gebruikt. Voor de duidelijkheid zou je US-58 een ander kleurtje kunnen gegeven bijvoorbeeld rood.

De foto's van de mandflessen kun je draaien met PhotoFiltre. Na het opslaan van de gedraaide foto kun je deze uploaden. De mandflessen staan dan recht op.

Nomar

Update 7-1

De vergisting begint duidelijk in de nagisting fase te komen. Zowel Munich en 3068 lijken aan het eind van de vergisting te komen. US-05 en WB-06 bubbelen nog wat harder door. Dat klopt ook wel gezien de SG metingen die je verderop kan lezen.

Bubbel grafiek


Interessant zijn ook de sg-waarden:


Interessant is om te zien dat Munich en 3068 bijna gelijk liggen qua vergisting. US05 en WB06 gist nog rustig door waarbij WB 06 nog wel even door mag gaan om aan gewenst SG te komen.

Daarnaast kan ik nu ook mijn 'Stibon Biersommelier' kennis gebruiken en testen  om een smaakvergelijking doen  ;)
MunichUS05WB06Weihenstephan 3068
geurzwaveligdiacetylsinaasappelzwavelig
smaakzurigboterbabbelaarssinas/gemberklein zuurtje

Duidelijk is wel dat zowel Munich als 3068 op dit moment hetzelfde geur en smaakprofiel hebben. US05 heeft een overduidelijke diacetyl profiel dat waarschijnlijk wel weggegist gaat worden. WB-06 heeft het meest frisse en prettige profiel, maar ligt qua vergisting nog wel achter.

Onderstaand een foto van de verschillende monsters waarbij de kleur van nr 4 (Weihenstephan) iets donkerder is dan de rest.



Eind van de week ga ik de monsters overhevelen om ze van de overtollige gist te ontdoen. Ik zal dan ook weer nieuwe waarden posten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.