Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste bier is aan het gisten hoe nu verder?  (gelezen 595 keer)

Offline OrangeDirk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste bier is aan het gisten hoe nu verder?
« Gepost op: 28-01-2019 09:48 u »
Gisteren mijn eerste bier gebrouwen. Moutpakket van Brewferm de Blondie voor 20 liter.

Na het koelen uiteindelijk uitgekomen op een sg van 1072 (recept is inclusief 500 g suiker) en een hoeveelheid van 19 liter. Dus waarschijnlijk te hard laten koken?

Het recept zegt ook een eind SG van 1064 maar dat zou wel een heel laag rendement zijn toch met 5 kilo mout.

Ik kwam nu volgens mijn berekeningen uit op een rendement van 57% wat ook niet echt hoog is. Ik had wat moeite om de temperatuur constant te houden dus dat kan een reden zijn.

Nu zit het in het gistingsvat van 30 liter (standaard vaatje van plastic met kraantje) en er is al veel activiteit dus dat gaat in ieder geval goed.

Ik zit nu vooruit te denken om het na de hoofdgisting (een week?) over te hevelen naar een ander vat.

Hoe dit echter te doen? Er zit een kraan op dus kan daar een slang op aan sluiten en zo makkelijk overhevelen maar dan is er grote kans dat de neergeslagen gist mee komt lijkt mij. Wat is hier de beste oplossing voor?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joerivang

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Eerste bier is aan het gisten hoe nu verder?
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2019 10:03 u »
Het koken is meer dan prima gegaan, 1 liter afwijking is netjes, noteer deze zodat je in de toekomst het kan bijstellen, elke installatie is anders. Zo koken wij met de 40 liter installatie zo’n 9 liter per uur weg, en met de kleine 20 liter installatie zo’n 5/6 liter per uur.

Ik zou het overhevelen van je bier even laten, gewoon na een week of twee je SG meten (of bij tekenen van weinig activiteit) en dan drie dagen later nog een keer meten, is deze stabiel kun je gaan bottelen.

Ik zou, vooral als beginner, het overhevelen (en daarmee alle risico’s) nog even uitstellen totdat je meer ervaren bent. Even ter illustratie, wij hebben zo’n 25 a 30 bieren gebrouwen en hevelen nooit over na de hoofvergisting, wel bij het bottelen.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2019 10:09 u »
Ik zou na een week eens meten hoe het zit met de densiteit. Dan na een dag of 3 nog eens meten en als er geen verschil is overhevelen met een droesemkapje naar iets wat je volledig kan vullen om zo weinig mogelijk kopruimte te hebben. Als je proper werkt is er geen enkel risico met overhevelen na de hoofgisting

Na het overheven kan je indien gewenst dry-hop toevoegen. Lageren doe ik altijd gedurende 2 weken bij 10°C. Daarna nogmaals overhevelen eventueel met 0,5g bottelgist bottelen met 7g bottelsuiker per liter bier. 

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2019 10:49 u »
Zoals al gezegd lijkt het maischen best goed te zijn gegaan.
Eficiency heb je waarschijnlijk berekend over mout-gewicht, dan klopt jouw 57%.
Bij brouwen gaat men echter uit van BrouwZaalRendement (BZR) !
BZR wordt berekend over SUIKERS in de mout. Gehalte verschilt per mout, maar reken op ~80%.
In dat geval gaat jouw 57% totaalrendement naar een BZR van ~68%, lang niet slecht.
Die 5kg mout in het pakket is dus minder overbemeten dan je dacht..

Bij hevelen zal inderdaad wat gist meekomen, is zelfs noodzakelijk.
Na een week is meeste dode gist naar de bodem gezakt en zal NIET door je tapkraan gaan als je rustig hevelt of overgiet.
Een klein beetje droesem kan geen kwaad, en zwevende levende gist heb je gewoon nodig voor nagisting en hergisting op fles.

Snelbier

Offline OrangeDirk

• *
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2019 11:42 u »
Zoals al gezegd lijkt het maischen best goed te zijn gegaan.
Eficiency heb je waarschijnlijk berekend over mout-gewicht, dan klopt jouw 57%.
Bij brouwen gaat men echter uit van BrouwZaalRendement (BZR) !
BZR wordt berekend over SUIKERS in de mout. Gehalte verschilt per mout, maar reken op ~80%.
In dat geval gaat jouw 57% totaalrendement naar een BZR van ~68%, lang niet slecht.
Die 5kg mout in het pakket is dus minder overbemeten dan je dacht..

Bij hevelen zal inderdaad wat gist meekomen, is zelfs noodzakelijk.
Na een week is meeste dode gist naar de bodem gezakt en zal NIET door je tapkraan gaan als je rustig hevelt of overgiet.
Een klein beetje droesem kan geen kwaad, en zwevende levende gist heb je gewoon nodig voor nagisting en hergisting op fles.

Snelbier

Ok dan heb ik de berekening inderdaad niet goed gedaan die 68% vind ik inderdaad niet slecht.

Veel verschillende verhalen lees je wel. Zoals hierboven al die helemaal niet overhevelen alleen bij bottelen en dan zijn er die dus nog na de hoofdgisting overhevelen en dan nog eens voor het bottelen.

Zelf had ik gedacht na de hoofdgisting over te hevelen en dan 2 weken later vanuit dat vatje te bottelen. of valt het nog te adviseren dan nogmaals over te hevelen naar een bottelemmer? Met elke keer dat je overhevelt dus risico's voor infectie.

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2019 12:29 u »
Voor bottelen overhevelen naar bottel-emmer en bottelsuiker in laatste emmer mengen.
Je zal zien dat er weer veel droesem (gistresten) in het gistvat achterblijft.
Oxidatie zal meevalen als je 'normaal' werkt en niet te hard in het bottelvat klettert en roert.
Dit werkt echt het makkelijkst en voorkomt veel gistrest in je flesjes.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2019 12:41 u »
Ik brouw nu een jaar of 5 en heb tot nu toe 60 brouwsels op mijn naam staan maar ik heb in al die tijd misschien 5 keer overgeheveld na de hoofdgisting. Niet dat dat enige waarde heeft maar dat geeft aan hoe ik het doe. Zelf heb ik nog geen smaakafwijkingen waargenomen en anderen vinden mijn bieren over het algemeen goed te drinken.

Een paar jaar geleden was de directeur/oprichter van White Labs (Chris White) op een lezing bij Brouwland en daar werd Chris White gevraagd naar de zin van overhevelen na de hoofdgisting. Hij gaf aan dat in het geval van hobbybrouwen, het niet uitmaakt als het jong bier een week of 4 op de gistslurry staat. Ik heb toen besloten dat ik Chris geloof en dat ik gewoon door ga met niet overhevelen.
Ik hevel alleen over als ik het bier na de (hoofd)gisting een aantal weken op eikenhouten snipper wil laten staan.

Voor het bottelen hevel ik over naar een bottelvat en voeg dan de bottelsuiker toe.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #7 Gepost op: 28-01-2019 22:13 u »
Voor het bottelen hevel ik over naar een bottelvat en voeg dan de bottelsuiker toe.
Mijn biertjes laat ik 2 tot 4 weken in het gistvat zitten, voor het bottelen laat ik het bier in mandflessen lopen.
Die mandflessen staan dan een aantal dagen in een wat koelere garage om het laatste gist te laten bezinken.

Offline RBakkert

• *
« Reactie #8 Gepost op: 28-01-2019 23:30 u »
Mijn biertjes laat ik 2 tot 4 weken in het gistvat zitten, voor het bottelen laat ik het bier in mandflessen lopen.
Die mandflessen staan dan een aantal dagen in een wat koelere garage om het laatste gist te laten bezinken.
Hoe loopt je koolzuurvorming? Valt de gist dan niet stil waardoor je bottelsuiker niet omzet? Ik heb nu. 1x gebrouwen en heb hem waarschijnlijk te koud weggezet waardoor de koolzuur tegenvalt.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #9 Gepost op: 28-01-2019 23:48 u »
Hoe loopt je koolzuurvorming? Valt de gist dan niet stil waardoor je bottelsuiker niet omzet? Ik heb nu. 1x gebrouwen en heb hem waarschijnlijk te koud weggezet waardoor de koolzuur tegenvalt.
Als je je bier voor het bottelen koud wegzet wordt het mooi helder. Maar als je je bier hebt gebotteld, dan moet je de flesjes op een warme plaats zetten zodat de hergisting opgang komt. Liefst 20 graden of ietsjes meer.

Offline RBakkert

• *
« Reactie #10 Gepost op: 28-01-2019 23:50 u »
Als je je bier voor het bottelen koud wegzet wordt het mooi helder. Maar als je je bier hebt gebotteld, dan moet je de flesjes op een warme plaats zetten zodat de hergisting opgang komt. Liefst 20 graden of ietsjes meer.
Ah top, ik had ze daarna ook weer koud weggezet.
Als ik ze nu op kamertemperatuur zet en even een keer schud, komt de gisting dan weer op gang?

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #11 Gepost op: 28-01-2019 23:56 u »
Ah top, ik had ze daarna ook weer koud weggezet.
Als ik ze nu op kamertemperatuur zet en even een keer schud, komt de gisting dan weer op gang?
Als je genoeg bottelsuiker hebt toegevoegd, +/- 6 gram per liter, komt het waarschijnlijk allemaal goed.
En, je hebt het waarschijnlijk al eens gelezen, geduld is een schone zaak.  ;)

Offline RBakkert

• *
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2019 00:06 u »
Als je genoeg bottelsuiker hebt toegevoegd, +/- 6 gram per liter, komt het waarschijnlijk allemaal goed.
En, je hebt het waarschijnlijk al eens gelezen, geduld is een schone zaak.  ;)
Ik ga het over een week nog een keer proberen, bedankt voor je reactie.

Tags: