Hobbybrouwen > Grondstoffen

Bulldog B38 Amber Lager

<< < (2/4) > >>

Etn82:
Dank voor het delen van de ervaringen. Ik zal mijn batch geheel keggen en geforceerd carboneren. Aangezien het bier bij mij in een gekoelde tapkoelkast zal staan, ben ik niet zo bang voor doorvergisten.

@ emiel1 weet jij nog je start SG en eind SG en SVG?

--- Citaat van: Ventus op 03-01-2019  12:33 u ---Zelfde ervaring qua traag opstarten. Bij 14 graden duurde het 2,5 dag voordat de vergisting op gang kwam.
Hierna vergisting voor een week op 12,5 graad gedaan, daarna een week op 18 (Brülosophy methode) en vervolgens coldcrash en gebotteld.

--- Einde van citaat ---

Dat klinkt hoopvol. De mijne is inmiddels van de 1.044 gedaald tot 1.031. Dus vannacht toch weer twee punten gedaald. Had de temperatuur al ingesteld op 14 ºC en vanochtend naar 15 ºC gezet.

@Ventus heb jij misschien ook een begin SG en SVG?   

Marcel_k:
Bij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.
En dan krijg je volgens mij een slepende vergisting. Kan nog wel een tijdje duren dan.

Biertje1985:

--- Citaat van: Marcel_k op 03-01-2019  22:19 u ---Bij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.
En dan krijg je volgens mij een slepende vergisting. Kan nog wel een tijdje duren dan.

--- Einde van citaat ---
Tja, dat ken ik inderdaad met sommige vloeibare ongergisters, toch met een grote starter niet genoeg cellen, en dan een slepende vergisting, tot nu toe kwamen ze bij ondergisters met een diacetylrust op het einde altijd aan het beoogde eind SG. Met korrels doe ik vaak over-enten met ondergist, dat schijnt geen kwaad te kunnen (behalve in de portemonnee).

Geef je een review van het gistprofiel als het bier klaar is? Ik ben namelijk wel benieuwd.

(die Munchener Dunkel bij Chiel is trouwens erg lekker geworden overigens!.)

Etn82:

--- Citaat van: Marcel_k op 03-01-2019  22:19 u ---Bij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.

--- Einde van citaat ---

Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan je start SG. Bij 1.044 (11*P) zou het normaal gesproken toch mogelijk moeten zijn.

--- Citaat van: Biertje1985 op 03-01-2019  22:56 u ---Geef je een review van het gistprofiel als het bier klaar is? Ik ben namelijk wel benieuwd.

--- Einde van citaat ---

Zal ik zeker doen.

Ventus:

--- Citaat van: Etn82 op 03-01-2019  12:42 u ---@Ventus heb jij misschien ook een begin SG en SVG?

--- Einde van citaat ---

Van 1060 naar 1012, SVG van 80%.
Maischen uurtje op 64 graden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie