Hobbybrouwen > Grondstoffen

Bulldog B38 Amber Lager

(1/4) > >>

Etn82:
Momenteel heb ik een Vienna Lager in de vergisting staan met deze gist. Hier op het forum heb ik er verder nog helemaal niets over kunnen vinden, en ook op het wereld wijde web heb ik nog geen ervaringen met deze gist kunnen bespeuren.

Vorige week donderdag (27/12) heb ik dit bier gebrouwen en teruggekoeld tot ongeveer 16 ºC. Op 23 liter heb ik wee zakjes (20 gr) geënt en in de vergistingskoelkast geplaatst. Die ingesteld om 10 ºC om het bier overnacht verder terug te koelen naar de start vergistingstemperatuur.   

De eerste twee dagen vrijwel geen enkele activiteit te bespeuren. SG was van 1.044, maar drie punten gezakt. Toen besloten het bier 5 minuten te beluchten doormiddel van een luchtpomp en een rvs bruissteen. De activiteit was de volgende ochtend ietsjes gestegen, maar nog steeds niet heel actief. Vandaar nog maar eens 5 minuten belucht.

De volgende dag was de activiteit lichtjes toegenomen, maar nog niet heel erg sterk. Toen besloten om het bier langzaam op te laten warmen tot 12 ºC. Ook dit had weinig invloed op de activiteit. 

Nu bijna een week later zit ik op een SG van 1.033. De vergisting loopt dus rustig door, maar in dit tempo gaat het nog wel een paar weken duren voordat ik het beoogde eind SG van 1.012 heb bereikt.

Ben heel erg benieuwd of iemand hier al ervaring heeft opgedaan met deze gist. Er zijn aardig wat zakjes uitgedeeld tijdens het forumtreffen afgelopen zomer, dus je zou het eigenlijk wel verwachten.

Oscar:
Ik zou dan bij die 16°C wachten tot de vergisting start en dan pas terug koelen naar 12°C. 10°C is wel bijna de ondergrens van die gist...  Ik ben nu met een bier bezig met de B5... ^-^

Etn82:

--- Citaat van: Oscar op 02-01-2019  19:53 u ---Ik zou dan bij die 16°C wachten tot de vergisting start en dan pas terug koelen naar 12°C. 10°C is wel bijna de ondergrens van die gist...  Ik ben nu met een bier bezig met de B5... ^-^

--- Einde van citaat ---

Dat zal ik een volgende keer met deze gist doen. Ben gewend met de meeste lagergisten die ik gebruik om het zo te doen. Met de W34/70, S189 en S23 van Fermentis daar nog nooit problemen mee gehad.

emiel1:

--- Citaat van: Etn82 op 02-01-2019  18:40 u ---Ben heel erg benieuwd of iemand hier al ervaring heeft opgedaan met deze gist. Er zijn aardig wat zakjes uitgedeeld tijdens het forumtreffen afgelopen zomer, dus je zou het eigenlijk wel verwachten.

--- Einde van citaat ---

Ik heb hier afgelopen zomer mijn bockbier mee gebrouwen. 3/4 weken vergist op 12 graden, temperatuur verhoogd naar (ik meen) 16/17 graden, 2 weken geen daling in SG gemeten (langer dan normaal, maar was druk) en daarna gebotteld. Paar weken later eerste flesje opengetrokken, niet het beste bier ooit, maar de hoeveelheid koolzuur was goed. Ingeleverd voor een wedstrijd en verder niet meer gedronken (het was tenslotte nog geen bockbiertijd) en toen kreeg ik de uitslag terug: gusher. Thuis dus een paar flesjes opengetrokken en inderdaad, het spoot niet uit de fles, maar openmaken en niet direct inschenken was geen optie, want het kwam enthousiast uit de fles zetten. Dat betekent dus dat er 5, 6 weken na het schijnbare einde van de vergisting toch nog activiteit heeft plaatsgevonden. Dit was mijn eerst ondergister, dus misschien is het wel een beginnersfout en is dit heel gebruikelijk, maar ik ben het met bovengisters niet gewend en blij was ik er ook niet mee :)

Ventus:
Heb deze gist ook gebruikt voor een bockbier.
Stort van Münchener, lichte tarwe en Caramünich.
Zelfde ervaring qua traag opstarten. Bij 14 graden duurde het 2,5 dag voordat de vergisting op gang kwam.
Hierna vergisting voor een week op 12,5 graad gedaan, daarna een week op 18 (Brülosophy methode) en vervolgens coldcrash en gebotteld.
Vergisting ging behoorlijk ver door (1012 ongeveer) en de moutigheid was niet overheersend, de zoetheid was zelfs afwezig, hetgeen mij verbaasde gezien de stort.
Al met al een aardige gist naar mijn idee, maar niet direct voor een volgend brouwsel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie