Uitbreiden van startkit met beperkt budget

Gestart door ThaVnl, 02-01-2019 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThaVnl

Brouwvrienden , :biersmile:

Zoals al in mijn voorstelpost gemeld heb ik onlangs een startkit gekocht bij Hopt (https://www.hopt.nl/brouwpakketten-om-bier-te-brouwen/10384-Brouwpakket-amber-bier.html).
Momenteel staat het bier rustig te gisten, en ben ik (gegrepen door de gekte) alweer opzoek naar nieuwe recepten etc...

Maar.. ik wil nu wel voor een iets groter volume gaan (dus geen 4/5 liter, maar zo'n 10/15?)

Tijdens mijn eerste brouwprocessie liep ik tegen de volgende problemen aan:

Maischen:
  • Pannen waren te klein (maximaal 6L pan, niet echt handig)
  • ik vond de temperatuur erg lastig te controleren (gebrek aan ervaring..?)

Filteren:
  • onze grootste zeef is (véél) te klein voor 1,5 kg volgezogen mout

Nu wil ik met een zo beperkt mogelijk budget toch een grotere batch gaan brouwen.
Gelijkertijd probeer ik mijn grootste pijnpunten uit de vorige sessie te voorkomen

Ik denk er aan om Biab te gaan brouwen. Wat het filteringsprobleem verhelpt.
Daarnaast ontkom ik er niet aan om een vergistingsemmer te kopen (Braumarkt heeft emmers met kraan en waterstop... is dat wat? En zo ja, welk formaat neem ik dan? Houd ik het beperkt en koop ik een 12 L emmer? Of meteen goed, € 2 meer uitgeven aan een 25 L?)

Dan zit ik nog wel met het maischen zelf... Mijn pannen zijn overduidelijk niet groot genoeg. Ik heb wel een (hele goedkope) koelbox, is dat de oplossing?

Ik weet dat elke hobby geld kost, en mag kosten, maar voor nu vind ik het een sport om het zo goedkoop mogelijk te houden  ;D

Graag jullie ideeën, aanvullingen, tips etc :)

Proost!  :proost:

Chilobrachys

Een weckketel is vaak voor 10-15 euro wel op marktplaats te vinden, deze pannen zijn vaak rond de 30 liter. Een groter volume is gemakkelijker op de juiste temperatuur te houden. Ik zou voor een 25-30 liter emmer gaan.

BLUB

Die emmers lekken allemaal  :-\ wel goed als bottelemmer.

Ga voor een 30 liter gistvat met schroefdeksel, doe je jaren mee  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

stiaanke

Zeef? Zoek eens op hevelfilter. Zelf te maken.

Gossi

Die 25 liter vergistingsemmers van de Brouwmarkt lekken absoluut niet. Ik gebruik ze al 3 jaar naar volle tevredenheid. Ze lekten een beetje om de siliconenstop heen waar je het waterslot in steekt. Dit heb ik opgelost door er een rubber ringetje onder te leggen.
Nu zijn ze absoluut luchtdicht. Ik gebruik ze voor de hoofdvergisting en voor het bottelen. ik vind ze erg handig omdat je exact het aantal liters kunt aflezen.
Voor de nagisting gebruik ik zo'n dik plasticvat met schroefdeksel. Ook deze lekten in het begin. Je moet het deksel stevig aandraaien kwam ik achter.
Afijn zo zijn er talloze dingen waar je door schade en schande achter  ;D komt.

Edwin brouwt

Biab is zeker een leuke en goedkope optie: doe ik ook voor mijn kleinere batches. Daarmee tackel ik gelijk het probleem van biab: als je meer dan15 liter gaat brouwen wordt de zak met mout wel erg zwaar om uit de pan te trekken. En dan zou je dus aan een takel moeten gaan denken...


Je zou inderdaad op marktplaats en 2e hands pan kunnen proberen te scoren of een Menno pan (is wel gelijk 37,- voor 21 liter.


Ik heb zelf zo'n wit met groene deksel vergistingsvat van Brouwmarkt. Werkt prima en lekt absoluut niet.


De koelbox methode is natuurlijk ook goedkoop, maar dan is het proces wel anders bij meerstaps maischen. Maar daar kunnen andere brouwers je vast met over vertellen.

Jacques

Citaat van: Gossi op 02-01-2019  22:56 uDie 25 liter vergistingsemmers van de Brouwmarkt lekken absoluut niet. Ik gebruik ze al 3 jaar naar volle tevredenheid. Ze lekten een beetje om de siliconenstop heen waar je het waterslot in steekt. Dit heb ik opgelost door er een rubber ringetje onder te leggen.
Nu zijn ze absoluut luchtdicht. Ik gebruik ze voor de hoofdvergisting en voor het bottelen. ik vind ze erg handig omdat je exact het aantal liters kunt aflezen.
Voor de nagisting gebruik ik zo'n dik plasticvat met schroefdeksel. Ook deze lekten in het begin. Je moet het deksel stevig aandraaien kwam ik achter.
Afijn zo zijn er talloze dingen waar je door schade en schande achter  ;D komt.

Je kunt er inderdaad heel veel geluk mee hebben. Naast heel veel tevreden gebruikers van deze emmers zijn er ook hobbybrouwers wel te maken hadden met een vergistingsemmer die niet luchtdicht was.

Meer over gistvaten voor beginnende brouwers kun je vinden in het artikel http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat en ook in het boek Bierbrouwen voor dummies  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.