Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bruine Session Ale  (gelezen 1131 keer)

Offline Traploper

• Senior lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
Bruine Session Ale
« Gepost op: 31-12-2018 21:30 u »
Ik wil graag een laag-alcoholisch bruin bier gaan brouwen (nee, geen Heineken Oud Bruin) die ook niet heel erg hoppig is. Ik zit met een aantal dilemma's:

1. Het moet een lekker doordrinkbaar biertje worden, maar het moet ondanks zijn lage startSG en alcoholpercentage ook geen dun biertje gaan worden. Ik heb gekozen voor de Danstar Windsor als gist omdat deze niet ver doorgaat, maar is het ook nog nodig om met deze stort caramelmouten toe te voegen om meer body te geven? Of dien ik een andere maischtemperatuur aan te houden?

2. Ik heb de Viennamout in mijn recept staan omdat ik de enzymen nodig ga hebben. Komt dit goed of moet hier meer van in de stort?

Ter info: van de Carafa ga ik een koude thee trekken, omdat ik het vooral nodig heb voor de kleur.

Ik hoor graag wat jullie van dit recept vinden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkR3
Naam receptBruine Session Ale
Brouwdatum20-12-2018
BierstijlOverige bieren
Volume15.0 l
Begin SG1.033 SG
Berekende kleur (Morey)40 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
16.00 lWater uit Grave
2.50 gCaSO4
3.00 mlMelkzuur
4.13 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l10 mg/l57 mg/l222 mg/l67 mg/l87 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.250 kgBarke MunichWeyermann20 EBC52.0 %
0.601 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC25.0 %
0.240 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10.0 %
0.240 kgVienna moutWeyermann7 EBC10.0 %
0.072 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC3.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylase68.0 įC1 min.75 min.6.7 l/kg
Uitmaischen78.0 įC1 min.5 min.6.7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30.0 gHallertau Hersbrucker  bellen2.5%60 min.14.1 IBU
30.0 gHallertau Hersbrucker  bellen2.5%10 min.5.1 IBU

Gist
Danstar Windsor, 1 zakje. Op 20 graden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bruine Session Ale
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2019 10:42 u »
Je hebt enzymen genoeg van de Munich mout.
En als je de Cara pils vervangt door Cara munich o.i.d. kom je ook wel aan een donkere kleur.

Offline Croch

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2019 22:27 u »
Ik hou voor een session bier ook wel eens een maischtemperatuur van 73 graden aan voor 60 minuten. Dit bevalt heel goed, hou genoeg restsuikers over, zonder bommen in de kast, overigens  ;D
Heb je nog Cara 120? Je zou misschien ook de S-33 kunnen proberen, maar dan wordt die mogelijk te zoet.

Offline Traploper

• Senior lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2019 22:01 u »
Het bier is ondertussen gebrouwen. Het SG is wat aan de hoge kant uitgekomen, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb een aantal dingen gewijzigd t.o.v. het recept in de openingspost:

- Ik koos in eerste instantie de Danstar Windsor voor z'n vergistingsgraad, maar eigenlijk is dat gistprofiel niet waar ik naar zoek. Daarom de gist vervangen door de K-97. Denk dat die beter past bij de donkere basismouten en de smaak die ik wil.
- Om dit te compenseren en het bier niet te ver te laten uitgisten heb ik hoger gemaischt op 70 graden.
- Ik heb niet gekozen voor CaraMunich of Cara120, omdat dit niet de smaak is die ik zoek. Die laten de andere mouten ondersneeuwen.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Tags: