Even voorstellen: ThaVnl

Gestart door ThaVnl, 30-12-2018 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThaVnl

Beste Biervrienden!

Al enige tijd lees ik stiekem mee op het forum, en na mijn eerste brouwsel zojuist, vond ik het toch tijd om lid te worden, en jullie deelgenoot te maken van mijn poging tot bierbrouwen :)

Om even te beginnen met het daadwerkelijk voorstellen:

Jasper de Vries, 30 jr. Gelukkig getrouwd met Lisa, geen kids, woonachtig in Harderwijk.
fervent bierliefhebber, drinkt bijna alle bieren met plezier (m.u.v. IPA's en blond) maar met een voorkeur voor Dubbels en Quadrupels.
Overigens ook een fervent Whisk(e)y liefhebber, maar dat terzijde

Vorig jaar kerst, kreeg ik een "bierbrouwkit" onder de kerstboom... (zo'een van de Xenox... siroop in een blik, water erbij, en schudden...en dan wachten tot je pils hebt...)
Dit mislukte hopeloos (iets met temperatuur tijdens de vergisting...) met als gevolg een super licht pilsener, en aan het eind een super zoete :)

Maar... daar werd wel al een lang gekoesterde wens vervuld, en het vuurtje aangewakkerd... Ik had mijn eigen bier gebrouwen... (niet te zuipen, maar toch  ;D)

Afgelopen jaar continu het idee gehad om eens een nieuwe kit te kopen, en dit zowaar in november gedaan! Het werd een bierkit van Hopt.nl (wist ik veel dat het Fransen waren...)
Zo een dus: (https://www.hopt.nl/brouwpakketten-om-bier-te-brouwen/10384-Brouwpakket-amber-bier.html) maar dan de dubbel, die momenteel niet meer te koop is...

Vandaag was de dag. na veel lezen, nachtmerries over wat er fout kon gaan, mouwen opstropen, en doen!
Vrouwlief het huis uit, en Mr. kan brouwen.

Even wat info over de kit:

Mout: 1600 g voor 4 liter (diverse soorten: pilsen / munich lite / cara / Crystal / Chocolate)
Gist: T-58
Hop: Magnum en Perle (beide 3g)

Water opwarmen ging me best goed af al moet ik het zeggen  :D normaliter ben ik best een keukenprins, Dus ik voel mij zeker niet vreemd in de keuken..
Maar toen begon het kleine drama...

Water was netjes 74 graden (zoals het boekje vermeldt...)
Mout bij het water, niets aan de hand.
Temperatuur bleef maar oplopen... op een gegeven moment was deze ruim boven de 80 graden (terwijl hij 67 moest zijn).
Uiteindelijk met een stamppotstamper (ergens op dit forum gevonden  :groots: ) aan de gang gegaan, en de temperatuur na +/- 30 minuten (van de 60 :-[) op temperatuur gekregen...

Toen kwam het zeven en spoelen (drie liter water rond 80 graden..). Toen kwam ik er achter dat het echt een Frans pakket was wat ik gekocht heeft...
WELKE NEDERLANDER HEEFT EEN ZEEF IN HUIS VOOR  RUIMT 1.6 KG AAN MOUT???? :denken:... Fransen...

Ik niet dus, als gevolg... een grote bende in de keuken, improviseren, uiteindelijk in porties gedaan, maar veel te veel vocht verloren gegaan...

Tijdens het koken de fout gemaakt om dit veel te hard te doen, waardoor ik uiteindelijk heel veel water heb moeten toevoegen om weer rond de 4 liter uit te komen.
Met als fantastische gevolg een begin SG van 1.040 (waar 1.065-1.075 verwacht was)

Gelukkig staat er ondertussen een donkerbruinige vloeistof te borrelen in de fles... (HET WERKT!!!)

Het zal wel niet te zuipen zijn, maar er zit alcohol in, dus ik kan er te minste nog mee schoonmaken?  :proost: :nut:

Nu snel maar even de puinzooi opruimen in de keuken, voordat vrouwlief weer thuis is... :)

Groet,

Jasper de Vries

Vlisbier

Welkom,

Je zal merken dat het best goed smaakt over een week of 4.
Laat maar weten hoe het is gegaan.

Volgende week mag ik ook de tripel testen.

TeVeHa

Troost je, oftewel moet je een ontzettende kluns zijn maar daar ga ik niet van uit dus volgende keer kan het alleen maar beter gaan, altijd leuk voor brouwers om dit te lezen, het doet terugdenken aan de tijd dat er zelf werd geknoeid van jewelste.
Succes, het komt helemaal goed.

BLUB

Welkom Jasper, leuk, weer een brouwer in Harderwijk erbij.

En dat bier? Dat zal vast wel goed komen  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Oscar II

Hoi Jasper,
Prachtig verhaal! Ook ik schrijf zelden maar lees veel op het forum. Je verhaal is herkenbaar. Ik brouw zo eens in de twee maanden en ben nu wat handiger/zelfverzekerder geworden maar heb heel vaak in soortgelijke situaties gezeten. Ik kan me goed herinneren dat ik de eerste keer moutbrouwen vlak voor het filteren met mijn splinternieuwe hevelfilter bedacht dat ik geen tweede pan had om in over te hevelen. En ik heb bij het maischen weleens zover boven de juiste temperatuur gezeten dat ik maar nieuwe mout ben gaan halen :-)
Veel kennis doe je op door hier te lezen maar de echte kennis komt uit ervaring die je krijgt door te experimenteren. Succes!

ThaVnl

Hi Guys,

Zojuist een heel verhaal geschreven, maar een foutmelding, dus iets korter en bondiger  :-\

Gister een super start na het toevoegen van het gist.. binnen het uur 3/4 bubbels per seconde. (ruimte temperatuur +/-20,5)
Vanmorgen beneden gekomen en geen activiteit zichtbaar... ruimte temp was iets gedaald naar 19. Meteen de verwarming maar weer aangezet, en op naar het werk.

Kom ik net thuis, ligt er een enorme laag drab (4 cm bij een totale vulhoogte van 16 cm) onderin de mandfles. géén activiteit in het waterslot (het water is wel uit balans, dus wel druk¿!)
als ik héééél goed kijk zie ik wat mini bubbeltjes aan het wateroppervlak stukgaan, maar dit is minimaal te noemen...

Aangezien een foto meer zegt:



Help? :degroeten:

BLUB

Ziet er goed uit, de gist zakt al uit.

Tijd om over te hevelen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

ThaVnl

Citaat van: BLUB op 31-12-2018  16:49 uZiet er goed uit, de gist zakt al uit.

Tijd om over te hevelen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Uhh... die stap stond niet in mijn boekje... Paniek!  *Graaft in het forum...*

ThaVnl

Ik heb geen extra mandfles... Laat staan een kraan in mijn mandfles...

Dus uhm.. zo laten?
Ondertussen wel gezien dat er nog wel wat activiteit is... Ongeveer één blub per 2 minuten of zo... Dus niet erg druk...

BLUB

Sommige hevelen over, sommige niet.

Het is al niet zoveel bier dus lekker laten staan en als het is uitvergist is kouder wegzetten om te klaren.

Gaat goed komen  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

ThaVnl

Juist. Allright...

En uitvergist is als er echt geen activiteit is toch?
Mijn fantastische Franse boekwerk zegt niets over kouder wegzetten... behalve dat de schuimkraag (welke schuimkraag?) na een week verdwijnt, en het bier dan helderder moet worden...

Ik merk wel al dat ik het virus te pakken heb... Ik ben al druk aan bedenken hoe ik mijn "fouten" van deze keer kan voorkomen, en overweeg BiaB te gaan brouwen. is dat verstandig? Tips? :)

BLUB

Bier is uitvergist als het SG een aantal dagen niet meer zakt maar om nou monsters te nemen (die je weg moet gooien) van 4 liter
is toch wel zonde  :-\

BiaB is een manier, maar als je echt door wil gaan verander je jouw manier van brouwen echt wel een paar keer.


 :degroeten:

BLUB

emiel1

Citaat van: ThaVnl op 30-12-2018  16:15 u(wist ik veel dat het Fransen waren...)
Belgen inmiddels ;)
En welkom!

wiliam

Welkom Jasper,
Elke vergisting gaat anders, je kunt drie keer hetzelfde in de fles gooien, en 3 keer een verschil tegen komen. Daarom werken sommige met temperatuurkasten etc.

Svvelt

Citaat van: ThaVnl op 31-12-2018  17:05 uJuist. Allright...

En uitvergist is als er echt geen activiteit is toch?
Mijn fantastische Franse boekwerk zegt niets over kouder wegzetten... behalve dat de schuimkraag (welke schuimkraag?) na een week verdwijnt, en het bier dan helderder moet worden...

Ik merk wel al dat ik het virus te pakken heb... Ik ben al druk aan bedenken hoe ik mijn "fouten" van deze keer kan voorkomen, en overweeg BiaB te gaan brouwen. is dat verstandig? Tips? :)

Mijn volgende stap was ook de BIAB methode. En daarna een grotere ketel, vergistingsvat etc. Zo blijft het gaan ;-). De BIAB methode bevalt prima. Ik heb mijn zakken op AliExpress besteld.

hansHalberstadt

Citaat van: BLUB op 31-12-2018  17:10 uBier is uitvergist als het SG een aantal dagen niet meer zakt maar om nou monsters te nemen (die je weg moet gooien) van 4 liter
is toch wel zonde  :-\
In dat geval is de weegmethode een uitstekend alternatief om de gisting te kunnen volgen zonder dat je monsters hoeft te nemen.

ThaVnl

Citaat van: hansHalberstadt op 01-01-2019  11:42 uIn dat geval is de weegmethode een uitstekend alternatief om de gisting te kunnen volgen zonder dat je monsters hoeft te nemen.

Ik neem aan dat je uitgaat van het verschil aan gewicht tussen het onvergiste suiker, en de uiteindelijke alcohol? (dus het verlies van CO2?)
Dat zou betekenen dagelijks (zéér) nauwkeurig wegen van het brouwsel uitsluitsel moet geven of er nog omzetting van suiker naar alcohol plaatsvindt?

De grote vraag lijkt mij of dit een significant gewichtsverschil is om nauwkeurig genoeg te kunnen meten...

Of zie het helemaal verkeerd?  :biersmile:

Jacques

Citaat van: ThaVnl op 02-01-2019  08:38 uIk neem aan dat je uitgaat van het verschil aan gewicht tussen het onvergiste suiker, en de uiteindelijke alcohol? (dus het verlies van CO2?)
Dat zou betekenen dagelijks (zéér) nauwkeurig wegen van het brouwsel uitsluitsel moet geven of er nog omzetting van suiker naar alcohol plaatsvindt?

De grote vraag lijkt mij of dit een significant gewichtsverschil is om nauwkeurig genoeg te kunnen meten...

Of zie het helemaal verkeerd?  :biersmile:

De weegmethode is door mij al een aantal keer toegepast bij het uitvoeren van tests.
Het is een methode die verrassend nauwkeurig is, zeker als je de zogenaamde k1-factor aanpast aan de hand van controlemetingen met een hydrometer of refractometer. Dit kan achteraf als de vergisting is afgerond.
Het leuke is dat de vergisting heel mooi kunt volgen.

Voorwaarde voor de weegmethode is inderdaad een nauwkeurige weegschaal. Er zijn weegschalen te koop waarmee je op 1 gram nauwkeurig kunt wegen tot 40 kg. Die zijn heel bruikbaar.
Verder mag je brouwsel niet te groot zijn. Je moet immers het vat optillen.

Meer over de weegmethode kun je vinden in het topic De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

hansHalberstadt

Voorwaarde voor de weegmethode is inderdaad een nauwkeurige weegschaal.
Maar om een nauwkeurigheid van 1 SG punt te halen wat overeenkomt met een standaard hydrometer is een weegschaal met een resolutie van 0.04% ruim  voldoende (= 5000 gram per 2 gram, of 50 kg per 20 gram) als je dan tenminste het halve bereik van de weegschaal gebruikt. (25 kg voor een 50 kg weegschaal)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2019  18:51 uVoorwaarde voor de weegmethode is inderdaad een nauwkeurige weegschaal.
Maar om een nauwkeurigheid van 1 SG punt te halen wat overeenkomt met een standaard hydrometer is een weegschaal met een resolutie van 0.04% ruim  voldoende (= 5000 gram per 2 gram, of 50 kg per 20 gram) als je dan tenminste het halve bereik van de weegschaal gebruikt. (25 kg voor een 50 kg weegschaal)

In aanvulling hierop nog het volgende. Als je een weegschaal gebruikt die maximaal 40 kg kan wegen met een resolutie van 1 gram is de nauwkeurigheid vele malen groter dan een hydrometer of refractometer. Bijvoorbeeld deze.

ThaVnl

Bedankt allemaal voor de uitleg en tips!
Helaas niet zo'n prima weegschaal in huis, dus voor deze keer maar even op "gevoel"...

@Jaques,
In mijn andere draadje poste je de link over gistvaten. hier lees ik :
Citeer...of geen schuim ziet maar wel een bruine rand boven het vloeistofniveau (de hoofdgisting is dan al ten einde) weet je dat je gistvat lek is.

Nu is bij mij het borrelen héél snel en héél hard op gang gekomen (3/5 blubs per seconde al na +/- 1 uur), maar was er na 24 uur al vrijwel geen activiteit meer zichtbaar.
Schuim heeft er nooit echt op gezeten volgens mij...

Nu zijn we ruim vier dagen verder, en ik zie inderdaad een rand boven het vloeistofniveau, en al een aantal dagen geen borreling meer in het waterslot.
Wel zie ik dat het niveau in het waterslot uit balans is. (Hogere druk in het vat dan daarbuiten...)

Ik kan mij niet voorstellen dat er dus een lek zit (hoe anders het drukverschil?) maar... er lijkt ook geen vergisting meer plaats te vinden.
Zoals al eerder aangeven heb ik door mijn geringe hoeveelheid niet echt veel marge om diverse monsters te nemen..

Dus wat nu? Suiker toevoegen? Gist toevoegen? Afwachten? Weggooien? Bottelen? (explosiegevaar?)

Jacques

Aan de grootte van het depot onder in de fles te zien is er in verhouding veel gist geënt. Ook het feit dat de vergisting heel snel op gang is gekomen en heel hard gegaan is duidt daarop.
Mogelijk heeft de vergisting op een hoge temperatuur plaatsgevonden (er wordt veel warmte geproduceerd door de vergisting) waardoor zich hoge alcoholen zich gevormd hebben. Hoge alcoholen werken sterk schuimnegatief.

Je hoeft nu niets te doen. Laat het bier nog een weekje staan zodat het wat helderder kan worden. Daarna gewoon bottelen. Na een paar weken evalueer je de smaak van het bier.  ;) Dat doe je voor de goede zaak.

Mocht blijken dat het bier een wat oplosmiddelachtige smaak heeft gekregen (ook dat kan een gevolg zijn van een hoge vergistngstemperatuur) kun je alsnog besluiten het bier weg te gieten. Maar er bestaat een grote kans dat het best te hachelen is. Het smaakt snel naar bier...  :)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.