Aparte bottel- en vergistingsapparatuur voor oa Brettanomyces gisten?

Gestart door ppuk, 29-12-2018 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Wie gebruikt voor Brettanomyces en andere wilde gisten (voor geuzes, vlaamse rode enz) aparte vergistings- en bottelapparatuur?

Traploper

Heb ik niet gedaan. Wel de spullen daarna extra driedubbel schoongemaakt. N=1, maar het heeft nog niet tot problemen geleid.

Pimmels

Citaat van: ppuk op 29-12-2018  11:10 uWie gebruikt voor Brettanomyces en andere wilde gisten (voor geuzes, vlaamse rode enz) aparte vergistings- en bottelapparatuur?
Doe ik wel, aparte bottelpijp en hevel slangen en een mandfles met siliconen dop en glazen waterslot.
Nou staat deze mandfles op een kast in de huiskamer, dus is het beter dat het er leuk uit ziet...
Mijn Orval kloon staat meestal een half jaar te rijpen.  ;)

hans_nwk

Ik doe dat ook voor de plastic delen (slangetjes, waterslot, bottelpijpje). Mandfles heb ik vertrouwen in dat ik die schoon krijg. De mandfles is het enige glazen vat in mijn gistingsvaten, mijn rvs cct met rubber/siliconen pakkingen stel ik er niet aan bloot.

Serge VL

Nooit echt gedaan en is totaal ook niet nodig.
Als je gewone gist dood krijgt met je gebruikte reinigings en desinfectie protocol, dan krijg je brett gisten er ook mee dood.

ppuk

Hoe zit het eigenlijk met het na een jaar rijpen met behulp van bv de roeselare blend: is de gist dan dood en leven de bacterieen van de blend nog? Dus als je dan voor de helft een nieuw brouwsel toevoegt dat je dan weer de roeselare blend moet toevoegen?

ppuk

Hoe zit het eigenlijk met het na een jaar rijpen met behulp van bv de roeselare blend: is de gist dan dood en leven de bacterieen van de blend nog? Dus als je dan voor de helft een nieuw brouwsel toevoegt dat je dan weer de roeselare blend moet toevoegen?

BrouwMark

Citaat van: ppuk op 05-02-2019  19:21 uHoe zit het eigenlijk met het na een jaar rijpen met behulp van bv de roeselare blend: is de gist dan dood en leven de bacterieen van de blend nog? Dus als je dan voor de helft een nieuw brouwsel toevoegt dat je dan weer de roeselare blend moet toevoegen?

Wat ik heb gevonden/wat ik ga doen: een nieuw brouwsel eerst vergisten met een leuke sacch en dan bij het oude brouwsel voegen. De sacch is na een jaar waarschijnlijk wel overleden, maar de brett en de bacteriƫn doen het nog.

Pas nog een brett brux van 4 jaar over datum opgekweekt, ging heel makkelijk  :)

Ervaring volgt  :) :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.