Disaster dag met de Easybrew

Gestart door Jorgo, 21-01-2019 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorgo

Medebrouwers,

Afgelopen vrijdag heb ik gepoogd een tripel te brouwen met in elk geval 6 kg pilsmout en 600 gram tarwemout en een Easybrew (en verdere toevoegingen).

Wat een ellende! Al voordat ik de 61 graden bereikte was de Easybrew al 6 keer uitgevallen door....een zwarte aanslag op het verwarmingselement. inderdaad betekende dit 6 keer afgieten; schoonboenen en weer opnieuw beginnen. De laatste keer heb ik zelfs besloten om het maischwater te vervangen (er vanuitgaande dat er toch nog geen suikers in zouden zitten., hierna ging het goed!

Uiteindelijk heb ik wel bijna maar begin SG gehaald maar jongens wat een disaster dag!

Heeft een van jullie ervaring hiermee; ligt het aan de hoeveelheid tarwemout, te fijn geschroot of iets anders. Dit was niet bepaald mijn eerste brouwsel met de EB maar wel de eerste keer dat ik zoveel aanslag op het element zag.

Groet,

Jorgo

Wildor

De mout moet in de moutkorf, en je moet tijdens het maischen onder de overloop blijven, anders krijg je inderdaad mout onder de korf.
Met een slechte doorloop door je mout zal dit leiden tot het droogvallen van de ruimte onder de moutkorf. Hierdoor bakt de mout aan, raakt de bodem oververhit en zal de beveiliging het apparaat uitschakelen.

Dus, als je te fijn geschroot hebt, zal de boel dichtslaan en vervolgens stijgt het niveau in je moutkorf. Resultaat: mout spoelt met het wort door de overloop naar beneden en koekt aan. Grover schroten zal ervoor zorgen dat de circulatie van je wort goed blijft. Blijf bij een zware stort de circulatie in de gaten houden en speel met het debiet van de pomp om overloop boven, en droogvallen onder te voorkomen.

Ander puntje is misschien het vermogen dat je hebt ingesteld voor het maischen, hoge vermogen geeft sneller aangebrande plekken.
Je kunt het bazookafilter op de overloop schroeven met een slangklem. Zo loopt het wort naar onderen, maar blijven de moutdelen in de korf.

William

stiaanke

Had je het water al opgewarmd wanneer je de mout stort? Je schrijft voordat je de 61°C bereikt...
Warm je maishwater enkele graden hoger dan de te wensen maishtemperatuur en stort dan de mout. Zo moet je niet verwarmen gedurende de eerste maishstap. Het fijne stof dat onder de moutkorf komt zal dan wel door de circulatie van het wort terug in het moutbed komen. Wanneer je dan moet verwarmen om de tweede stap te doen ligt er niets meer op de bodem dat kan aanbranden.

Batavier

Zet het vermogen tijdens de duur van een maischstap op 800 W dan wordt alleen het kleine element ingeschakeld.

Ik heb aan de kraanuitloop een siliconen slang gemaakt en deze omhoog tegen de pompbuis vast gemaakt.

Zo kun je het niveau van het wort goed in de gaten houden. Ik zet de hoogte van de bodem af op de buitenwand naast deze slang.

Ik regel de pomp zo dat ik minimaal 5 cm hier boven blijf.

Wel grof schroten.

haicoterbeek

Ik lees vaak de zelfde problemen met de Easybrew. Zit er geen goede instructie bij dit apparaat?

Gossi

Vaak is het probleem dat het filterbed dichtslaat. Bij de Grainfather kun je de overloop net een paar centimeter boven het moutbed laten uitkomen waardoor drooglopen niet aan de orde is.
De overlooppijp van een Easybrew steekt een eind boven het moutbed uit waardoor je hem onder de ketel leeg trekt, met alle ellende van dien.
ik heb een zelfgemaakte met helemaal geen overloop. Ik moet er dus donders om denken dat ik hem niet leegtrek onder de korf. Ik heb gelukkig een peilglas die me dit precies vertelt.
Als je 1 of 2 keer geroerd hebt, gaat het vrijwel altijd goed.

beermenke

Citaat van: Gossi op 04-02-2019  19:22 uVaak is het probleem dat het filterbed dichtslaat. Bij de Grainfather kun je de overloop net een paar centimeter boven het moutbed laten uitkomen waardoor drooglopen niet aan de orde is.
De overlooppijp van een Easybrew steekt een eind boven het moutbed uit waardoor je hem onder de ketel leeg trekt, met alle ellende van dien.
ik heb een zelfgemaakte met helemaal geen overloop. Ik moet er dus donders om denken dat ik hem niet leegtrek onder de korf. Ik heb gelukkig een peilglas die me dit precies vertelt.
Als je 1 of 2 keer geroerd hebt, gaat het vrijwel altijd goed.

Ook ik heb een eigenbouw en ik kan de binnenketel in cm omhoog hangen. Als ie lijkt leeg te trekken (peilglas) dan hang ik de binnenketel wat hoger. Meer wort onder ketel en meer effect bij communicerende vaten. Werkt bij mij in ieder geval prima. Ik heb een los pompje en een losse verwarmingsmodule (van Grainfather)

Chilobrachys

Citaat van: Gossi op 04-02-2019  19:22 uVaak is het probleem dat het filterbed dichtslaat. Bij de Grainfather kun je de overloop net een paar centimeter boven het moutbed laten uitkomen waardoor drooglopen niet aan de orde is.
De overlooppijp van een Easybrew steekt een eind boven het moutbed uit waardoor je hem onder de ketel leeg trekt, met alle ellende van dien.
ik heb een zelfgemaakte met helemaal geen overloop. Ik moet er dus donders om denken dat ik hem niet leegtrek onder de korf. Ik heb gelukkig een peilglas die me dit precies vertelt.
Als je 1 of 2 keer geroerd hebt, gaat het vrijwel altijd goed.

Maar dan zit het probleem in je ingestelde spoelsnelheid of hoe je geschroot hebt. Het wort hoort niet via de overloop pijp terug te lopen naar de pomp.

Haico, de instructie is niet zo heel goed maar over het gebruik van de pomp staat het volgende. (met plaatjes)

CiteerStel de stroomsnelheid af met behulp van de blauwe klep op de circulatiepijp voor een correcte snelheid. Als de pompsnelheid te hoog is, zal de moutkorf (8) overlopen langs de centrale pijp en kan de bodem van de ketel droog raken. Daardoor kunnen de ingrediënten verbranden en kan het element oververhit raken.

Hay

Inderdaad als je goed geschroot hebt en een goed filterbed dan loopt er helemaal niks terug via je overlooppijp.
Op youtube staan talloze filmpjes over hoe je eb te gebruiken.
Maar blijkbaar heeft ts daar niet naar gekeken.
Want gisteren heeft ie een nieuw topic geopend waarin het weer niet goed is gegaan.
Dus wil ts adviseren dat is eerst te doen.

JoepH

Met de ervaringen en tips uit de verschillende Easybrew/Brewmonk etc. topics moet je toch echt vrij simpel op een goede ontspannen manier kunnen leren brouwen. Ik brouw nu al haast 2 jaar met de Easybrew 30 en kom echt geen "disaster brouwdagen" meer tegen. Prima ketel, lekker bier. Kom maar een dagje meebrouwen als je de fijne kneepjes van deze ketel onder de knie wilt leren krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.