Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaring met Klarstein maischketels  (gelezen 774 keer)

Offline bierbert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ervaring met Klarstein maischketels
« Gepost op: 29-12-2018 11:01 u »
Goedemorgen iedereen!

Ik ben al enkele dagen het internet aan het afschuimen naar de ideale maischketel. Nu leken mij die elektrische ketels van Brewferm bv nogal duur voor wat ze zijn, en wil ik niet meteen starten met een easybrew van 400Ç.
Nu kwam ik daarnet op de site van klarstein terecht waar ik wel 2 interessante ketels tegenkwam.

Fullhorn maischketel: https://www.klarstein.de/Haushaltsgeraete/Zapfanlagen-Getraenkespender/Bier-selber-brauen/Fuellhorn-Maischekessel-2500W-30l-LED-Display-Timer-304-Edelstahl.html

Braufreund 30: https://www.klarstein.de/Haushaltsgeraete/Zapfanlagen-Getraenkespender/Bier-selber-brauen/Braufreund-30-Maischekessel-Getraenkespender-30-Liter-30-110-C-Edelstahl-30-Ltr.html

Eigenlijk lijkt mij de 2e optie misschien nog de beste aangezien de fullhorn enkel een timer en een displaytje heeft met temp (die ik ook wel gewoon zelf erin kan hangen van Ikea of zo)

Nu las ik al een hoop hier op het forum over Klarstein, maar dan enkel over de Mundschenk. Zijn er hier mensen die deze ketels al eens gebruikt hebben? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Ervaring met Klarstein maischketels
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2018 13:13 u »
Geen ervaring met de ketels, maar gezien het vermogen en de in te stellen. Temperatuur zou je er zelfs in kunnen koken. Wellicht een idee over.in combinatie met een BREWbag.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2018 13:51 u »
Nu kwam ik daarnet op de site van klarstein terecht waar ik wel 2 interessante ketels tegenkwam.
Zijn eigenlijk gewoon water/glŘhwein kokers en die kun je veel voordeliger halen https://www.vidaxl.nl/e/8718475845515/watergluhwein-koker-25l.
Als je in zo'n ketel gaat maischen, zul je flink moeten roeren om aanbranden tegen te gaan of je gebruikt een maischkookzak (doe ik ook).
De thermostaat is onnauwkeurig, tussen het in of uit schakelen zit 4 ℃.
Om te zorgen dat de gehele inhoud op dezelfde temperatuur is zul je erg goed moeten roeren of rond gaan pompen.
Zoek eens op rims

Met dit systeempje met maischkookzak werk ik nu:

Aan een binnenpan ben ik niet toegekomen, het leidingwerk is inmiddels gewijzigd, wordt ook nog verder gewijzigd.
Op het leidingwerk zit een temperatuursensor van een STC-1000 waarmee via een ssr het verwarmings element mee geschakeld wordt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2018 17:15 u »
Nu las ik al een hoop hier op het forum over Klarstein, maar dan enkel over de Mundschenk. Zijn er hier mensen die deze ketels al eens gebruikt hebben? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
De Klarstein Mundschenk is het zelfde als de Easybrew 30. Ik heb de laatste en heb er goede ervaringen mee.
Je kan ook goedkopere ketels aanschaffen en alle opties erbij maken, maar dan ben je denk ik meer geld en moeite kwijt dan direct een Easybrew aan te schaffen.

Offline Gossi

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2018 19:14 u »
Ik sluit me bij bovenstaande schrijver aan. Als je zelf niet heel erg handig bent lijkt het goedkoper maar je bent uiteindelijk veel duurder uit en heb je een veel minder fijn werkend geheel.
Goedkoop is achteraf vaak duurkoop.

Offline Gossi

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2018 19:21 u »
Kijk eens op de website van Electronic star. Een Klarstien Hopfengot van 30 liter voor 229 Euro.
Hier zit alles bij wat je nodig hebt.
https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/30-Ltr-e-star.html

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2018 19:31 u »
Ik sluit me bij bovenstaande schrijver aan. Als je zelf niet heel erg handig bent lijkt het goedkoper maar je bent uiteindelijk veel duurder uit en heb je een veel minder fijn werkend geheel.
Goedkoop is achteraf vaak duurkoop.
Ik heb een aan die eerste vergelijkbare ketel, zonder display. Maar ik heb hem dan ook aangeschaft omdat hij goed ge´soleerd is door dubbele wand. Zie mezelf er niet in maischen door te weinig vermogen, onnauwkeurigheid en aanbrandgevoeligheid.

Offline bierbert

• *
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2018 20:20 u »
Ik heb een aan die eerste vergelijkbare ketel, zonder display. Maar ik heb hem dan ook aangeschaft omdat hij goed ge´soleerd is door dubbele wand. Zie mezelf er niet in maischen door te weinig vermogen, onnauwkeurigheid en aanbrandgevoeligheid.

Gebruik je hem dan enkel voor spoelwater op te warmen?

Offline bierbert

• *
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2018 20:22 u »
Kijk eens op de website van Electronic star. Een Klarstien Hopfengot van 30 liter voor 229 Euro.
Hier zit alles bij wat je nodig hebt.
https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/30-Ltr-e-star.html

Ja die heb ik ook zien verschijnen, heb jij hier ervaring mee? Is de thermostaat van deze ketel nauwkeuriger?

Offline Gossi

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2018 20:53 u »
Jazeker, dat is de voorganger van de controller van de Easy brew. Je kunt hem alleen beperkt programmeren maar dat is geen probleem lijkt mij. Voor de rest is hij identiek. Hij wordt ook wel verkocht als de Buldog Brewer. Kijk maar eens bij v/d Kooy. Brouwmarkt heeft hem ook een tijd gehad. Er loopt ook nog een draadje over op dit forum. De pomp schijnt niet zo geweldig te zijn maar die is wel te vervangen.

Offline Coen

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2018 21:23 u »
Gebruik je hem dan enkel voor spoelwater op te warmen?
Ja, prima ketel daarvoor, was teen half jaar geleden ook nog maar net over de 100 euro voor een 30l ketel
Ik had daarvoor een enkelwandige gluhwein ketel maar die bleef maar aanslaan, niet handig als je daarnaast ook nog een rims wil aansturen, kan mijn groep niet tegen

Offline bierbert

• *
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2018 21:58 u »
Jazeker, dat is de voorganger van de controller van de Easy brew. Je kunt hem alleen beperkt programmeren maar dat is geen probleem lijkt mij. Voor de rest is hij identiek. Hij wordt ook wel verkocht als de Buldog Brewer. Kijk maar eens bij v/d Kooy. Brouwmarkt heeft hem ook een tijd gehad. Er loopt ook nog een draadje over op dit forum. De pomp schijnt niet zo geweldig te zijn maar die is wel te vervangen.

Aah super, vond letterlijk nergens iets op het internet of op dit forum erover. Van de Bulldog vind ik al een hoop meer! Onder de naam Bulldog wel ineens dubbel zo duur haha.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #12 Gepost op: 29-12-2018 22:35 u »
Ja, prima ketel daarvoor, was teen half jaar geleden ook nog maar net over de 100 euro voor een 30l ketel
Ik had daarvoor een enkelwandige gluhwein ketel maar die bleef maar aanslaan, niet handig als je daarnaast ook nog een rims wil aansturen, kan mijn groep niet tegen

Er zijn apparaatjes waarbij je meerdere op 1 groep kunt aansluiten. Schakelt automatisch intern over zodat je niet boven je 3600 W komt van 1 groep.
Heel handig tijdens maischen en verwarmen spoelwater. Nooit 2 ketels tegelijk aan.

Offline Coen

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-12-2018 22:52 u »
Er zijn apparaatjes waarbij je meerdere op 1 groep kunt aansluiten. Schakelt automatisch intern over zodat je niet boven je 3600 W komt van 1 groep.
Heel handig tijdens maischen en verwarmen spoelwater. Nooit 2 ketels tegelijk aan.
Klopt, maar mijn maisch/rims element moet voorrang hebben en toch moet spoelwater klaar zijn einde maischen. Mijn controller (eigenbouw) verdeeld nu het vermogen tussen die twee. En gezien beide nu goed ge´soleerd zijn lukt dat goed.

Offline hobbyman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 30-12-2018 01:37 u »
Kun je aangeven hoe jouw controller het vermogen verdeeld over twee elementen? Heb je een foto of een schema hiervan?

Offline Irukandji

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 30-12-2018 10:29 u »
Ik heb de Klarstein beerfest gehad. Prachtig keteltje ge´soleerd en ik heb er ook zelf een pomp opgezet. Voordeel bij deze ketel is dat er een filterplaat bijzat. Ik heb nooit problemen gehad met aanbranden en ook andere problemen heb ik nooit gehad. 30 liter  2500 W en nooit tekort gehad. Mooie rollende kook geen probleem. Oftewel Klarstein kan je prima kopen (vind ik) houd wel de prijzen in de gaten want nu ook de mundschenk varieerde in prijs. Goedkoopste 365 euro voor de 50 liter en nu is die weer 509.

Offline bierbert

• *
« Reactie #16 Gepost op: 30-12-2018 10:38 u »
Ik heb de Klarstein beerfest gehad. Prachtig keteltje ge´soleerd en ik heb er ook zelf een pomp opgezet. Voordeel bij deze ketel is dat er een filterplaat bijzat. Ik heb nooit problemen gehad met aanbranden en ook andere problemen heb ik nooit gehad. 30 liter  2500 W en nooit tekort gehad. Mooie rollende kook geen probleem. Oftewel Klarstein kan je prima kopen (vind ik) houd wel de prijzen in de gaten want nu ook de mundschenk varieerde in prijs. Goedkoopste 365 euro voor de 50 liter en nu is die weer 509.

Waar heb jij hem destijds gekocht? Ook bij Electronic Star?

Offline Irukandji

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 30-12-2018 12:06 u »
Waar heb jij hem destijds gekocht? ook bij electronic star?

Ja daar heb ik hem gekocht. Tip van mij kijk naar de Duitse webshop en de Nederlandse dan kan je een beetje kijken hoe de prijzen gaan ontwikkelen. Er zijn ook wat sites https://mobil.guenstiger.de/Produkt/Klarstein/Mundschenk.html kijk op preisverlauf en je weet wanneer je teveel betaal. https://mobil.guenstiger.de/Produkt/Klarstein/Beerfest.html
Deze had ik... zelf pompje op ali gekocht voor 12 dollar ( voedselveilig) en kan 100 graden makkelijk hebben.

Offline Coen

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-12-2018 12:17 u »
Kun je aangeven hoe jouw controller het vermogen verdeeld over twee elementen? Heb je een foto of een schema hiervan?
Vrij simpel, de software weet hoeveel vermogen de rims ssr (zijn proportionele ssr's) afneemt de rest met een marge gaat naar de heetwater ketel, zo blijf ik onder de 3500 W (ga bij beide nooit boven de 95%)

Tags: