Mijn eerste RIS

Gestart door Martijn0172, 28-12-2018 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Een jaar geleden zou ik niet gedacht hebben ooit een RIS te gaan brouwen, maar wat kan smaak evolueren. Nu dus mijn eerste RIS. Ik heb deze gebaseerd op een Milkstout welke ik paar maandjes terug heb gebrouwen, nu alleen met iets hogere percentages donkere gebrande mout, geen lactose en een andere gist. Iemand die hier wat op aan te merken heeft?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRIS #1
Brouwdatum12-01-2019
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume26,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)184 EBC
Berekende bitterheid (Rager)63 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
4,40 gCaSO4
3,80 mlMelkzuur
12,45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l11 mg/l48 mg/l136 mg/l61 mg/l114 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,21 kgPale Ale moutDingemans7 EBC62,0 %
1,74 kgCara 120Dingemans120 EBC15,0 %
1,16 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,58 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC5,0 %
0,58 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC5,0 %
0,35 kgChocolade tarwemoutWeyermann1100 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.40 min.2,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
60,0 gMagnumbellen10,2%60 min.63,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gCML American Pale Ale gistbovengist


Knobby

Veel is natuurlijk persoonlijke smaak, maar je vroeg om input dus hier komt ie!

SG is te laag, probeer de 1,100 te halen.
Veel te veel Cara en (nog) niet genoeg donkere mouten.
Als je lekker hoog SG doet heb je die zoetheid van de cara niet nodig en wordt hij heerlijk vol. Ik zou de cara vervangen door de helft brown malt en de rest meer choco (geen idee hoe de tarwe choco is, heb zelf alleen normale choco gebruikt).

Om die hoge SG te halen moet je wel wat aanpassinkjes doen aan je brouwprocess. Als je ketel groot genoeg is probeer dan voor je maisch dikte niet onder de 2,5l/k te komen, nog iets hoger is beter. Eventueel genoegen nemen met wat minder liters bier. Waarschijnlijk moet je ook langer maischen om maximale omzetting te behalen. Ik deed er laatst 90m over.
Ik weet niet wat je normale rendement is, ik reken ~10% minder rendement met een dergelijke stort.
Waarschijnlijk haal je ook een stuk lager SVG dan normaal met dezelfde gist (ik ken deze gist niet maar 65% SVG is een veilige gok), dit komt door het hoger aandeel gebrande mouten
Doordat je toch al een lager SVG krijgt zou ik 1 of 2 graden lager maischen (mijn laatste RIS heb ik op ~69 gemaischt en die haalde slechts 59,5%)

Laat ons weten hoe hij wordt!

Edit: Let vooral heel erg goed op hoe je schroot. Ga je te fijn dan krijg je de dikke pap niet gefilterd. Ga je te grof dan haal je je SG niet. Dit geld natuurlijk altijd maar dubbel voor zo'n extreem biertype.

Gerb

Er zijn veel manieren om een RIS samen te stellen. Ik zou zeker de caramout omlaag brengen. De hoeveelheid donkere mout lijkt mij prima. De dichtheid kan omhoog maar is wat mij betreft geen vereiste voor een goede RIS.

Martijn0172

Dit projectje heeft even stil gelegen maar over een week of twee wil ik er toch aan geloven. Ik heb brownmalt gehaald en chocomout. Omdat ik een Braumeister bezit moet ik dubbel maischen, ik wil dit doen met de korte en grote moutkorf. Vandaar dat ik op safe ga zitten met een start SG van 1090. 

Ik wil het dubbelmaischen als volgt aanpakken. Ik wil in de kleine korf 5 kg mout storten met 30L water. Dit wil ik spoelen met 10 L water. Daar houd ik waarschijnlijk ongeveer 35 L wort aan over. Dit wil ik aanmengen met koud water tot de 50 L, dan denk ik dat de temperatuur weer flink gezakt is. De temperatuur ophogen naar 67 ºC en dan de grote pijp met de overige moutstort en dan maischen volgens BrouwHulp voorspelt. Ik heb de yield extension disk dus de moutstort zal geen probleem zijn. Meestal haal ik er een rendement mee van 70-72% maar heb deze nu op 65% staan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRIS #1
Brouwdatum12-01-2019
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume40,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)226 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)70 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
50,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
3,74 gCaSO4
3,23 mlMelkzuur
15,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l11 mg/l48 mg/l137 mg/l61 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
13,01 kgPale Ale moutDingemans7 EBC66,9 %
1,94 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC10,0 %
1,55 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC8,0 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,1 %
0,97 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC5,0 %
0,97 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.75 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
153,5 gMagnumbellen10,2%60 min.70,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
50,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist


Gerb

Dat komt goed. Je maischt wel wat dik, klopt dit? Denk je dat jouw Braumeister dit trekt?

Martijn0172

De berekening van BrouwHulp gaat over de volledige moutstort. Ik maisch in twee keer dus dan ligt de maischdikte een stuk lager. Ik heb me trouwens vergist, ik zal met de eerste maisch 6,44 kg doen en moet de 2e maisch 13kg gaan. Ik kom dan ongeveer op respectievelijk 4,66kg/L en 3,85kg/L uit.

Gerb

Nu maar eens gaan brouwen dan!  Ik wil hem wel proeven, ik woon op 10 km van je vandaan... :D

Martijn0172

Citaat van: Gerb op 30-01-2019  13:40 uNu maar eens gaan brouwen dan!  Ik wil hem wel proeven, ik woon op 10 km van je vandaan... :D

Goed plan! Sta graag open voor feedback  ;D

Volgend weekend staat deze op de planning, met een beetje geluk in mijn nieuwe SS-brewtech CCT  ;D

Martijn0172

Met enige vertraging vandaag deze RIS gebrouwen, alhoewel haal dat Royal Imperial er maar af want ik had een dramatisch laag rendement van 55%. Ik had mijn Braumeister vandaag iets anders staan waardoor ik mijn takel niet goed kon gebruiken, spoelen ging dus veels te snel, vermoed dat het hiermee te maken heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.