Eindelijk gebrouwen maar een beetje hoog SG

Gestart door erik ijssels, 27-12-2018 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik ijssels

Na lang wachten eindelijk een dag de tijd om te brouwen voor de eerste keer.
Ba alles klaar te hebben gezet, alles schoongemaakt, alle ingrediënten netjes afgewogen en geschroot.



Vervolgens netjes al me stappen van 68 graden en 78 graden.



En daarna gefilterd en gespoeld.





Tot nu toe alles redelijk verlopen naar mijn idee.
Alleen hield geen 13,9 liter over na het filteren en spoelen maar hield 12,5 liter

Daarna met hop gekookt ed.

Hield ik nog maar 10 liter over na koelen en mijn SG is een beetje hoog uitgevallen.

SG ende kook 1.071  (met refractor meter 1.067 / 17,2 Brix)
Kwam er eigenlijk pas achter na het koelen.

Nu had ik het idee kan ik niet 3 liter water koken dit koelen en alsnog bij me gistvat toevoegen zodat ik wel mijn SG haal die ik in me recept zou moeten halen

Wordt alleen me kleur iets lichter toch..? ??? Maar dat vind ik niet zo een probleem.





Dit was het recept

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38115.0.html

Mark GA

Kan aan mij liggen maar qua kleur komt het totaal niet overeen met wat BrouwHulp in gedachten had voor je.
Zalmroze en moest bananegeel zijn?

Je bent heel veel kwijt tijdens het koken zo te zien.
Het filterproces begrijp ik ook niet helemaal... je filtert na het maischen?

Antwoord op je vraag: ja je kunt water toevoegen aan je gistvat. Maar ik zou het zo laten. Je houdt misschien een zwaarder bier over, mits je genoeg gist geënt hebt.
Niet rücksichtlos 3 liter erbij miepen maar meten, meten, meten.

(Edit)

Jacques

Aanleggen met water is geen probleem.

Je hoge SG-waarde is waarschijnlijk een gevolg van te weinig spoelwater. Desondanks heb je zo te merken een goed rendement gehaald.

Om uit te rekenen met hoeveelheid water je moet gebruiken kun je een eenvoudige formule gebruiken.
liters * SG-1000 = liters * SG-1000

Je schrijft dat je 10 liter hebt met een begin SG van 1071. Als je het recept wilt aanhouden zoals te zien is op het scherm van BrouwHulp zou het SG 1053 moet zijn. (In het oorspronkelijke recept staat overigens 1056 in plaats van 1053...)

Het rekensommetje wordt dan
10 * 71 = 710
710 / 53 = 13,4 liter totale hoeveelheid wort
13,4 - 10 = 3,4 liter dat je moet toevoegen.

Bij 1056 is het rekensommetje
10 * 71 = 710
710 /56 = 12,7 liter totale hoeveelheid wort
12,7 - 10 = 2,7 liter dat je moet toevoegen.

Je kunt er voor kiezen om niet aan te lengen met water. Je hebt dan een zwaarder bier. Je bier gaat dan in de richting een zwaar blond. Ook lekker...  ;)

erik ijssels

@ Mark Ga.
Is dat niet zoals het moet dan maischeb en daarna filteren en spoelen.

@ Jacques.
Ga het proberen met 2.7 liter water.

Dank voor de uitleg en de berekening.

Heel benieuwd of het gaat smaken.

Mark GA

Na het maischen ga je spoelen. Filteren (filtreren?) doe je pas als het naar je gistvat gaat. Of later, bij het hevelen.
Ik filtreer nooit na het maischen in ieder geval. Is een onnodige handeling.

Edwin brouwt

Citaat van: erik ijssels op 27-12-2018  21:45 u@ Mark Ga.
Is dat niet zoals het moet dan maischeb en daarna filteren en spoelen.


Ja hoor, dat is helemaal hoe het kan (niet moet  :) ). Je filtert namelijk door het wort terug te gooien op het graanbed waardoor het zich als het ware zelf filtert. Iets wat bij een brouwautomaat al bij het maischen gebeurt.

Oscar

Citaat van: erik ijssels op 27-12-2018  20:40 uAlleen hield geen 13,9 liter over na het filteren en spoelen maar hield 12,5 liter

Waarom spoel je dan niet verder tot  die 14 liter?  :weetniet:

Altijd spoelen tot gewenst volume voor koken! Regel 1 bij het brouwen!  :brouwen:

erik ijssels

Citaat van: Oscar op 27-12-2018  22:27 uWaarom spoel je dan niet verder tot  die 14 liter?  :weetniet:

Altijd spoelen tot gewenst volume voor koken! Regel 1 bij het brouwen!  :brouwen:

Tja. Alles gemeten en precies zo gedaan als BrouwHulp vertelde alleen niet gelet op de hoeveelheid die ik over hield.
Beginnersfout zeg maar.  :-[

En doe het zonder automaat. Gewoon met de  pan en die overhevelen in een emmer die in een emmer met allemaal gaatjes van 2 millimeter zit en dan een aantal keer over het graanbed langzaam laten lopen. Tot het helder is. En dan weer de pan in en koken.
Kost je alleen veel warmte.
Ging de pan in met 52 graden. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Oscar

Citaat van: erik ijssels op 27-12-2018  22:40 uEn doe het zonder automaat.

Ikke ook! Blijf dat maar doen!  :brouwen: :biersmile:

erik ijssels

Citaat van: Oscar op 27-12-2018  22:46 uIkke ook! Blijf dat maar doen!  :brouwen: :biersmile:

Voorlopig zeker.
Eerst maar is leren hoe het op deze manier gaat en smaken proberen en proeven en zo



Had een tip gehad om in bepaalde stappen te proeven dus gedaan.
Heel erg leuk om zo alles te ontdekken.

Mark GA

Citaat van: Oscar op 27-12-2018  22:46 uIkke ook! Blijf dat maar doen!  :brouwen: :biersmile:
Natuurlijk!
Jij hebt net een volautomatische macrobrouwerij met afvullijn laten maken in China!  :brouwen: :biersmile:

Oscar

Citaat van: Mark GA op 27-12-2018  23:04 uJij hebt net een volautomatische macrobrouwerij met afvullijn laten maken in China!  :brouwen: :biersmile:

Dan heb jij niet goed opgelet... ;) :brouwen:

Mark GA

Misschien was ik ietwat verminderd geïnteresseerd?

Heisenberg

Citaat van: Oscar op 27-12-2018  23:14 uDan heb jij niet goed opgelet...... ;) :brouwen:
Ik heb het ook niet gelezen hoor...

jaapz

Citaat van: Mark GA op 27-12-2018  22:01 uNa het maischen ga je spoelen. Filteren (filtreren?) doe je pas als het naar je gistvat gaat. Of later, bij het hevelen.
Ik filtreer nooit na het maischen in ieder geval. Is een onnodige handeling.

Ik neem aan dat OP hier bedoelt het filteren van de mout uit het wort. Bij het spoelen hebben we het ja ook over het filterbed. Als ik het goed herinner wordt in het boek van Adrie tijdens deze stap ook gepraat over filteren en spoelen na de maisch?

erik ijssels

Citaat van: Jacques op 27-12-2018  21:37 uAanleggen met water is geen probleem.

Je hoge SG-waarde is waarschijnlijk een gevolg van te weinig spoelwater. Desondanks heb je zo te merken een goed rendement gehaald.

Om uit te rekenen met hoeveelheid water je moet gebruiken kun je een eenvoudige formule gebruiken.
liters * SG-1000 = liters * SG-1000

Je schrijft dat je 10 liter hebt met een begin SG van 1071. Als je het recept wilt aanhouden zoals te zien is op het scherm van BrouwHulp zou het SG 1053 moet zijn. (In het oorspronkelijke recept staat overigens 1056 in plaats van 1053...)

Het rekensommetje wordt dan
10 * 71 = 710
710 / 53 = 13,4 liter totale hoeveelheid wort
13,4 - 10 = 3,4 liter dat je moet toevoegen.

Bij 1056 is het rekensommetje
10 * 71 = 710
710 /56 = 12,7 liter totale hoeveelheid wort
12,7 - 10 = 2,7 liter dat je moet toevoegen.

Je kunt er voor kiezen om niet aan te lengen met water. Je hebt dan een zwaarder bier. Je bier gaat dan in de richting een zwaar blond. Ook lekker...  ;)


Zoals hier boven beschreven is, 2,7 liter water bij me gistvat gedaan.

Natuurlijk zo stom geweest om niet even te meten wat me SG is geworden na het toevoegen van me 2,7 liter water.
Dacht ik pas een dag later aan, dus dan even meten (wel met een refractometer)

De meting:

                    28-12-2018    15:30
                    11 Brix
                    1.042 SG
 
                    29-12-2018    16:50
                    7,1 Brix
                    1.027 SG

                    30-12-2018     23:00
                    7,0 Brix
                     1.025 SG

                    01-01-2019    22:30
                    7,0 Brix
                    1.025 SG

Gist aflaten uit CCT  +/- 1 liter (Beetje te veel van het goede achteraf)

                    02-01-2019    01:00 (03-01-2019)

Gist aflaten uit CCT +/-   0,2 liter

                    03-01-2019    23:15
                    7,0 Brix
                    1.025 SG
                    1,018 SG met hydrometer

                     04-01-2019     19:30

Gist aflaten uit CCT +/-   0,2 liter

Heb denk ik nog wel steeds CO2 productie in me gistvat maar veel is het niet.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik moet doen.
Wachten en nog even gist aflaten af en toe?

Wachten en misschien 2 dagen in de schuur zetten waar het rond de 10 graden is om me bier wat helderder te maken
of het bier in flesjes doen?

En als ik het in flesjes ga doen met hoeveel suiker voor de hergisting op fles
in BrouwHulp komt er 8,1 gram per liter uit, en kook ik dan eerst een beetje water waar ik de suiker in oplos.
En dan in mijn bottelemmer doen en daarna me gisttank leeg maken hierin?
En met hoeveel water zou ik dat dan het beste kunnen doen?

Weer een heleboel vragen en heb overal en nergens gelezen op het forum maar toch vraag ik het graag nog even aan jullie voor de zekerheid.

Alvast dank voor alle tips.

Jacques

Je eind SG is vrij hoog. Daarom twijfel ik of het bier wel helemaal is uitgegist.
Het lijkt mij verstandig het bier een aantal dagen warm weg te zetten en dan na een dag 3 à 4nog een keer te meten.

Wanneer het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart gaan bottelen. Eventueel kun je het bier nog een paar dagen koud zetten om het helderder te laten worden.

erik ijssels

Dank voor de info

Ga ik dat doen

Nog even wachten dus voordat ik het eindelijk in de flesjes ga doen en kan proeven :biersmile:

erik ijssels

 :weetniet: :weetniet:  Misschien een domme vraag, :weetniet: :weetniet:

Maar mijn SG is niet verder gedaald en op 1.018 gebleven, (4 dagen het zelfde)
Mijn gistvat 2 dagen in de schuur gezet om wat helderder te krijgen,
En nu klaar om te gaan bottelen.

Ga 7 g /l suiker toevoegen
Dus 87,5 gram suiker op 12,5  liter ongeveer ( is ook wat bier weg gelopen met gist aftappen)

Maar nu de vraag.

Tot hoeveel cm mag ik de flessen vullen, of hoeveel ruimte moet ik overlaten tussen het bier en de dop

En ga het een week op 19 graden wegzetten om te hergisten
Gebruik de 45 cl beugel flessen van Grolsch.

Scorpionrose

Citaat van: erik ijssels op 11-01-2019  20:13 u:weetniet: :weetniet:  Misschien een domme vraag, :weetniet: :weetniet:

Maar mijn SG is niet verder gedaald en op 1.018 gebleven, (4 dagen het zelfde)
Mijn gistvat 2 dagen in de schuur gezet om wat helderder te krijgen,
En nu klaar om te gaan bottelen.

Ga 7 g /l suiker toevoegen
Dus 87,5 gram suiker op 12,5  liter ongeveer ( is ook wat bier weg gelopen met gist aftappen)

Maar nu de vraag.

Tot hoeveel cm mag ik de flessen vullen, of hoeveel ruimte moet ik overlaten tussen het bier en de dop

En ga het een week op 19 graden wegzetten om te hergisten
Gebruik de 45 cl beugel flessen van Grolsch.

1,5 tot 2 cm ruimte houden is wat ik doe.
En domme vragen zijn er niet, een vraag niet gesteld is pas dom :D

erik ijssels

Dank,

Dan ga ik morgen eindelijk me eerste brouwsel in de fles stoppen.

Jammer dat je daarna alleen nog zo lang moet wachten tot je het kan drinken :proost: :biersmile:

erik ijssels

En dan heb ik weer een vraagje...

Is het goed zoals mijn bier er nu uit ziet of hoort dit veel helderder er uit te zien.
Of gebeurt dat juist met de hergisting op de fles?


Jacques

Citaat van: erik ijssels op 11-01-2019  21:51 uEn dan heb ik weer een vraagje...

Is het goed zoals mijn bier er nu uit ziet of hoort dit veel helderder er uit te zien.
Of gebeurt dat juist met de hergisting op de fles?



Zo te zien zweeft er nog veel gist door het bier.
Door het bier een weekje koeler weg te zetten zal de gist uitzakken. Hierdoor is er minder gist in de fles en zal je bier wat frisser van smaak zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.